مسوولیت رهبر در قبال کارنامه دولت احمدی نژاد

نویسنده
جلال یعقوبی

» هواداران دولت پیشین: شما رهبری و شهادتشان را قبول دارید؟

همزمان با درگذشت مادر محمود احمدی‌نژاد، برخی هواداران وی مدعی شدند که رهبر جمهوری اسلامی برای بیان تسلیت خود به خانه او رفته است. حتی تصویری از این دیدار خیالی هم منتشر شد که ظاهرا از هاشمی‌شاهرودی بود.

سایت صراط وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “شیطنت اطرافیان مرد بهاری و شایعه‌سازی درباره رهبر انقلاب” با اشاره به این ماجرا نوشت: “عکس مورد ادعای شایعه سازان، نه متعلق به مقام معظم رهبری است و نه در منزل احمدی نژاد گرفته شده است. با اندکی دقت در عکس مورد نظر، به روشنی قابل تشخیص است که اولا تصویر مذکور، مربوط به آیت الله هاشمی شاهرودی است و در ثانی، این عکس در مسجد حضرت ولیعصر – محل برگزاری مراسم ختم والده احمدی‌نژاد – گرفته شده است.” این سایت اضافه کرد: “آنها حتی از عدم واکنش دفتر مقام معظم رهبری نیز اطمینان داشتند چراکه اولا به صورت طبیعی، دفتر رهبر معظم انقلاب به یک شایعه سطحی واکنش نشان نخواهد داد و در ثانی حتی به فرض محال چنین واکنشی، اطرافیان احمدی نژاد به راحتی می توانند خود را از آن مبرا کنند.”

از سوی دیگر خبری منتشر شد که بر اساس آن سخنران مراسم ختم مادر احمدی‌نژاد در این جلسه گفته بود: “پریروز تشیع جنازه و مراسم امروز را دیدیم و خصوصا عنایت و بزرگواری رهبر فرزانه انقلاب را مشاهده کردیم. عنایت مقام معظم رهبری و تسلیت ایشان در ارتحال این مادر بزرگوار و چهره دوست داشتنی دکتر احمدی نژاد رنگ و بوی دیگری دارد. این جواب خیلی ها را می دهد، آنهایی که عجولانه قضاوت کردند و بی انصافانه حمله کردند و آنهایی که در خلوت‌های خود جک گفتند، مسخره کردند، خندیدند و خیال کردند دارند خدمت می‌کنند.”

در این خبر ادعا شده که سخنرانی مراسم ختم مادر احمدی نژاد او را شمشیر اسلام نامید و اضافه کرده بود: “شمشیر اسلام را محکوم نکنید و بگذارید حسابی که استکبار از قاطعیت مردان خودساخته ما می‌برد سر جایش باشد و همچنان حساب ببرند. استکبار از نام نامی مردان بزرگ و قاطع و خودساخته ما می‌ترسد و استکبار باید بلرزد تا کارها پیش برود.”

این روزها گروهی از هواداران احمدی‌نژاد می‌کوشند تا نسبت سیدعلی خامنه‌ای با او را روشنتر کنند. دولت احمدی‌نژاد که زمانی خود را پاک دست‌ترین دولت تاریخ معرفی می‌کرد اکنون ماه‌ها است که به عنوان فاسدترین دولت تاریخ ایران شناخته شده است. علاوه بر اختلاس‌ها و دزدی‌های گسترده‌ای که هر روز گوشه‌ای از آن فاش می‌شود، میلیاردها دلار از درآمد نفتی و غیرنفتی دولت نیز سرنوشتی نامعلوم داشته و مشخص نیست که در کجا هزینه شده است. از سوی دیگر، بعد از محاکمه و محکومیت معاون اول احمدی‌نژاد، اثبات شد که ماجرای فساد در دولت او ابعاد دیگری داشته و تا بالاترین رده‌های مدیریتی دولت نیز آلوده بوده‌اند.

با اینهمه در این مدت، آیت‌الله خامنه‌ای و مسئولیت او در این فساد بی‌سابقه نادیده گرفته می‌شد. با وجود حمایت همه جانبه و بی‌سابقه او از دولت احمدی‌نژاد، در این یک سال که هر روز بخشی از فساد گسترده دولت پیشین فاش می‌شد، هیچ‌یک از مراجع رسمی به مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در این ماجرا اشاره‌ای نمی‌کردند و خود وی نیز به گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی هیچ مسئولیتی در قبال دولت ها ندارد. برای نمونه او در اواسط آذرماه گذشته طی پیامی کنایه‌آمیز به “همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد” نوشته بود: “این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.”

اما کناره‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای از پذیرش مسئولیت آنچه که تحت مدیریت “ولایت مطلقه” او انجام شده است، چندان مورد پذیرش هواداران محمود احمدی‌نژاد واقع نشده است.

به نظر می‌رسد همزمان با فعال‌تر شدن احمدی نژاد، هواداران او هم می‌کوشند که مسئولیت آیت‌الله خامنه‌ای در قبال دولت او را یادآوری کنند. غلامحسین الهام سخنگوی دولت چند روز پیش طی سخنانی در یکی از مساجد تهران  و در پاسخ به یکی از حضار که پرسیده بود “چرا دولتی که ادعای پاک دستی داشت این چنین از آب در آمد؟” گفت: “مطالعه کنیم دیگر! اسناد را بدست آورید. هر کس چیزی گفت دلیل و برهان بخواهیم. دزد بود؟ چه دزدید؟” او اضافه کرد: “شما رهبری و شهادتشان را قبول دارید؟ ایشان اعلام کردند محبوب‌ترین دولت بعد از مشروطه همین دولت است. چند بار هم بر پاک دستی این دولت صحه گذاشتند. حالا می خواهند نقطه قوت دولت احمدی نژاد را خراب کنند. حداقل در چندین پرونده دیوان محاسبات که من می دانم عده ای را متهم کردند آخر کار همان حکم به تبرئه دادند. یک چیز را اعلام می کنند بعد می گویند نبود. “

غلامحسین الهام همچنین گفت: “دیدم اخیرا یکی از نزدیکان حضرت آقا مصاحبه کرد و گفت بعد از هدفمندی ایشان گفتند خیال من راحت شد که از این به بعد کسی در کشور گرسنه نیست. خیلی ها با همین مقدار اندک زندگی شان می گذرد. مسکن مهر چه بود؟ مردم پول زمین را نمی توانستند پرداخت کنند. اصل قیمت مسکن از زمین است زمین هم که نمی‌شود واردات و صادرات کنیم. لذا باید قیمت زمین را برداشت.” سخنگوی سابق دولت احمدی‌نژاد این خاطره را هم اضافه کرد که “احمدی نژاد همیشه می‌گفت ظرفیت کار بیشتر هست. رهبری معظم بارها به احمدی نژاد تاکید کردند شما ۱۰ شب به بعد کار نکن. ما چراغ اتاقش را خاموش می‌کردیم و می‌گفتیم آقای احمدی نژاد از فرمان رهبری تخطی نکنید! بالاخره روزی برای داوری ملت وجود دارد و زمانش می‌رسد.”

اشاره معنی‌دار غلامحسین الهام به حمایت‌های سیدعلی خامنه‌ای از دولت احمدی‌نژاد در واقع اشاره‌ای به مسئولیت او در برابر این دولت نیز بود. آیت‌الله خامنه‌ای از همان ابتدا حمایت بی‌سابقه خود از احمدی‌نژاد و دولت او را آغاز کرد. اشاره به چند نمونه در این زمینه مفید خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ گفته بود: “امروز دولتی که در امریکا بر سر کار است، در تاریخ ایالات متحده، از همه‌ی دولت‌ها از نظر مردم امریکا منفورتر است. شما این را مقایسه کنید با دولت ما، که امروز دولت ما یکی از محبوب‌ترین دولت‌ها بعد از مشروطه تا امروز است؛ در طول این صد سال. “

او چند ماه بعد و در آبان سال ۱۳۸۵، طی سخنانی در شهر گرمسار اعلام کرد: “خوشبختانه یک دولت مردمی و پایبند به ارزشهای دینی هم سرِ کار است. خود رئیس جمهور با شیوه و منش مردمی، با ساده‌زیستی، با دلبستگی کامل به ارزشهای اسلامی، با شجاعت و اعتمادبه‌نفس، در میدان کار و تلاش است؛ اجزای دولت و خود رئیس جمهور، کمربسته‌ی خدمت به مردم مشغول کار هستند. ابتکار عمل را - هم در مسائل کشور و هم در مسائل بین‌المللی - در دست دارند. امروز در عرصه‌ی بین‌المللی دیگر این‌طور نیست که مسئولان کشور ما مجبور باشند دنبال حرف سیاستمداران و سیاست‌سازان بین‌المللی بدوند؛ نه، ابتکار عمل در دست مسئولان ماست. ” همچنین در شهریور ماه همان سال و در جمع اعضای دولت گفته بود: “ مسئله‌ دیگر، مبارزه‌ با فساد همراه با قاطعیت است. الان خوشبختانه رویکرد دولت و آقای رئیس‌جمهور طوری بوده که کسانی که تمایل به فساد دارند، مرعوبند؛ اما اگر کار صحیح و واقعی انجام نگیرد، کم‌کم این رعب شکسته می‌شود.”

خامنه‌ای چندی بعد و در تیر ماه سال ۱۳۸۶در جمع اعضای دولت گفت: “امروز به همت ملت ایران، با انتخاب ملت ایران، دولتی سر کار آمده است که شعارهای اصلی انقلاب، شعارهای اساسی و اصولیِ اوست. گفتمان مفاهیم انقلاب اسلامی، امروز گفتمان رائج و غالب است؛ این خیلی اهمیت دارد. من البته این را پیش‌بینی میکردم.”

رهبر جمهوری اسلامی چند ماه بعد و اینبار در دیدار با اعضای مجلس خبرگان تاکید کرد: “رئیس‌جمهور کنونی، مردی مؤمن، شجاع، پاکدست، معتقد به اصول، به‌شدت فعال و باپشتکار است و همه وظیفه داریم از قوای سه‌گانه و به‌ویژه دولت و رئیس‌جمهور حمایت کنیم.”

او در دی‌ماه سال ۱۳۸۶ نیز گفته بود: “من می‌توانم به شما عرض کنم خوشبختانه مسئولین دولتی و وزرای ما و رئیس جمهور ما و مدیران ارشد کشور این احساس مسئولیت را دارند. بینی و بین‌اللَّه، انسان نگاه که می‌کند، میبیند در این احساس مسئولیت حقاً و انصافاً چیزی کم ندارند؛ کار هم زیاد می‌کنند، تلاش هم انصافاً تلاش خستگیناپذیری است. یک خدمت بزرگشان هم علاوه‌ بر خدمات مادی و عمرانی و رسیدگی به امور مردم، همین است که شعارهای انقلاب را، ارزشهای انقلاب را سرِ دست می‌گیرند، به آنها افتخار می‌کنند؛ این خیلی مهم است. بودند و هستند در میان افراد ما در کشور، کسانی که قدر این شعارها را ندانستند. باید به آنها افتخار میکردند، اما افتخار نکردند.”

سخن معروف او درباره این که نظر احمدی‌نژاد به نظر او نزدیک‌تر است نیز در سال ۱۳۸۸ بیان شد. او گفته بود: “من البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند. البته بین ایشان و بین آقای رئیس جمهور از همان انتخاب سال ۸۴ تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه‌ مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه‌ نحوه‌ اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.”

حمایت آیت‌الله خامنه‌ای گرچه پس از بوجود آمدن اختلاف‌هایی با احمدی‌نژاد کاهش پیدا کرد، اما تا پایان کار دولت احمدی‌نژاد ادامه داشت.

او حتی در آخرین دیدار با هیات دولت نیز رویه خود را تغییر نداد و طی سخنانی تاکید کرد: “هشت سال کار کردید، تلاش کردید، کارهای خوبی انجام گرفت، تحمل زحمات کار شبانه‌روزی را شماها نشان دادید؛ یعنی دیده شد، احساس شد، همه فهمیدند که رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بود و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت.” او اضافه کرد: “یک نکته‌ی دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند.”