پایان فضای انتخاباتی در شهر

نویسنده
فیروزه متین

» عادی سازی چهره تهران در دستور کار شهرداری

۴ روز از پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران می گذرد و همه چیز به حالت قبل بازگشته است. حضور مردم در خیابان ها تنها در اولین شب اعلام نتایج بود که تا ساعات میانی نیمه شب به جشن و پایکوبی پرداختند و برخی نیز شعارهایی در حمایت از “میرحسین موسوی” و “مهدی کروبی” سر دادند.

این جشن اگر چه به درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم منجر نشد و در فضایی همچون جشن پیروزی تیم های فوتبال برگزار شد، اما با انتقاداتی از سوی رسانه های محافظه کار و طیف های تندرویی که انتخابات را واگذار کرده اند و هم اکنون مشغول تسویه حساب های درون گروهی هستند، همراه بود.

 فضاهای عمومی در پایتخت ایران از فردای شب جشن به حالت عادی بازگشت و استقرار مجدد گشت های ارشاد در سطح میادین اصلی که شب قبل محل پایکوبی مردم بود، در دید بسیاری از شهروندان نشانه بازگشت به شرایط پیشین است.

در عین حال گفت و گو درباره حسن روحانی، کابینه احتمالی او و تغییراتی که ممکن است ایجاد کند به موضوع اصلی بحث های مردمی در محافل عمومی همچون ادارات و تاکسی و رستوران ها تبدیل شده است.

روز گذشته اولین کنفرانس خبری حسن روحانی نیز برگزار شد و همین امر به گفت و گوها میان مردم درباره نسبت او با خواسته های مردمی که رای داده اند و مردمی که حاضر به شرکت در انتخابات نشده اند، دامن زد.

در همین راستا اولین کنفرانس خبری حسن روحانی که در فضایی به هم ریخته و بی نظم در محل مرکز بررسی های استراتژیک تشخیص مصلحت نظام، برگزار شد،بسیاری از مردم را درمغازه ها، رستوران ها، ادارات و… گردآورد.

همزمان شهردار تهران هم که نتوانست در انتخابات موفقیتی کسب کند، برنامه پاکسازی چهره عمومی شهر از پوسترها و تراکت های انتخاباتی را در دستور کار قرار داده است و کارگران خدماتی در سه شیفت مشغول زدودن چهره شهر از پوسترهای رنگارنگ هستند.

به نظر می رسد شادی اولین شب اعلام پیروزی حسن روحانی، تنها فرصتی بود که شهروندان از آن برای تخلیه فشارهای ۸ سال حاکمیت امنیتی اصولگرایان به چنگ آوردند. چرا که از فردای آن روز، مردم مسیر عادی زندگی خود را در پیش گرفته اند و تلاشی برای سازماندهی گردهمایی های دیگر به چشم نمی خورد.

در این میان، بازی حساس فوتبال ایران-ـ کره جنوبی که امشب برگزار می شود، برخی از معترضان به نظام را به تکاپو انداخته است تا در صورت پیروزی تیم ملی ایران، فضای خیابان های شهر را بار دیگر به تسخیر درآورند. اگر چه بسیاری به این سازماندهی اعتنایی ندارند و معتقدند در صورتی که منجر به تغییر سیاست های سرکوبگرانه نظام و رفع حصر از رهبران جنبش سبز نشود، چنین گردهمایی هایی تنها در حد تخلیه هیجان باقی خواهد ماند.

به وضوع نوعی دو دستگی در دیدگاه مردمی که باسیاست های اصولگرایان سر سازش نداشته اند در فضای عمومی دیده می شود.

نیمی از شهروندان معتقدند اتفاقاتی که منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات شد، در خدمت بازسازی چهره حکومت و شخص رهبر جمهوری اسلامی بوده و نسبت به تغییر رویه ها نا امید هستند.اما گروه دیگری هم هستند که امیدوارند حسن روحانی به کمک هاشمی و خاتمی علاوه بر پایان دادن به مناقشه اتمی ایران، وضع معیشتی مردم را که هم اکنون به مرحله بحرانی رسیده است بهبود بخشد. این گروه معتقدند دسته اول افراطی هستند و با پیش کشیدن زودهنگام بحث آزادی کروبی و موسوی، مانع کار دولت خواهند شد.

اما در این بین رای دهندگان به رقبای روحانی هم وضعیت مشابهی دارند. از جمله هواداران سعید جلیلی که عموما از نیروهای لباس شخصی بوده و در اماکن مذهبی و مساجد طی ماه های گذشته به طور مداوم برنامه های مداحی و روضه خوانی داشته اند، به وضوح از سطح برنامه های خود کاسته اند، برخی دیگر نیز به دعواهای رسانه ای و اتهام زنی به یکدیگر پرداخته اند.

تبادل پیامک های طنز درباره کاندیداها و کلا انتخابات، بخش دیگری از حال و هوای مردم شهر در روزهای اخیر را نشان می دهد. روزانه دهها جوک و مطلب طنز درباره محمد غرضی، محسن رضایی و دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری در بین مردم می چرخد. با این حال فضای شهر، در مجموع به روزهای قبل از آغاز تبلیغات ریاست جمهوری بازگشته و چندان نمودی از پیروزی در آن دیده نمی شود.

ستادهای انتخاباتی نیز به سرعت در حال تعطیل شدن هستند و اعضای ستادهای بازندگان بر سر کار قبلی خود باز می گردند. ستاد کاندیدای پیروز نیز از جنب و جوش زیادی برخوردار نیست.

گفتنی ست عدم حضور روحانی در بین مردم پس از پیروزی در انتخابات هم در خوابیدن شور وشوق هوادارانش بی تاثیر نبوده است.