ادامه کاهش درآمدهای نفتی

نویسنده
نازنین کامدار

» صادرات نفت آزاد شد

با وجود صدور دستورالعمل دولت آمریکا به زیرمجموعه هایش مبنی بر رفع محدودیت صادرات نفت ایران، خبرگزاری مهر از کاهش درآمد نفتی ایران پس از توافق خبر داد تا سقوط بورس و افزایش قیمت ارز، به درآمد نفتی نیز کشیده شود.

بنا به نوشته خبرگزاری مهر، طی ۲۳ روز پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای، قیمت نفت ۷.۵ دلار کاهش ودر نتیجه ۲۱۴ میلیون دلار از درآمد نفتی ایران کاسته شده است.

سایت فرارو به نقل از تسنیم، در این مورد نوشته است: “قیمت نفت که در جولای ۲۰۱۴ (تیر ۹۳) در برابر بشکه ای ۱۰۵ دلار معامله می شد به تدریج کاهش یافت و در ژانویه ۲۰۱۴ (دی ۹۳) به حدود ۶۰ دلار در هر بشکه رسید. با تداوم حیات عوامل کاهنده قیمت نفت به ویژه کاهش تقاضا و تداوم سیاست نفت ارزان از سوی عربستان، عامل دیگری به این جمع اضافه شد و آن مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ برای دستیابی به توافقی جامع بود. هر چه مذاکرات بیشتر به جلو می رفت و اخباری مثبت از فضای مذاکرات منتشر می شد قیمت نفت نیز بیش از گذشته رو به کاهش می گذاشت. با نهایی شدن مذاکرات در حالی که هنوز تحریم نفتی ایران برداشته نشده و تولید نفت ایران کاهش نیافته قیمت نفت به طرز نگران کننده ای رو به کاهش دارد. بدین ترتیب مذاکراتی که برای کاهش فشارها بر اقتصاد ایران و بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام شد تاثیری منفی بر درآمدهای نفتی کشور برجای گذاشته است. آمارهای منتشرشده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت نشان می دهد فقط طی ۲۳ روز پس از نهایی شدن مذاکرات و تهیه برنامه جامع اقدام مشترک حدود ۵/۷ دلار از قیمت نفت کاسته شده است. در روز ۱۴ جولای که مذاکرات به نتیجه رسید هر بشکه نفت اوپک در برابر ۵۴ دلار و ۵۵ سنت معامله می شد. اما در روز ۸ اوت یعنی ۲۳ روز پس از اتمام مذاکرات قیمت سبد نفتی اوپک به ۴۷ دلار و ۱۰ سنت رسید. بر این اساس طی دوره ۲۳ روزه پس از مذاکرات هسته ای ۱۳ درصد از درآمد نفتی ایران کاسته شده است. با فرض صادرات روزانه ۳/۱ میلیون بشکه نفت توسط ایران می توان گفت افت ۵/۷ دلاری قیمت نفت پس از مذاکرات هسته ای درآمد روزانه نفت ایران را ۷۵/۹ میلیون دلار کاهش داشته است. در مجموع نیز طی ۲۳ روز پس از مذاکرات زیان ایران از محل افت قیمت نفت ۲۱۴ میلیون دلار محاسبه شده است”.

با این حال بانک جهانی دیروز در گزارشی از رشد اقتصادی ایران، ضمن پیش بینی رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران در سال آینده میلادی از افت ۱۰ دلاری قیمت نفت در این موعد خبرداده است.

به نوشته سایت های خبری، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که برداشتن تحریم‌های ایران رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ به ۵ درصد می‌رسد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ۲ برابر شده و قیمت جهانی نفت ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد. این بانک همچنین پیش‌بینی کرده است که با برداشته شدن تحریم‌ها کشورهای هند، چین و انگلستان بیشترین مبادلات تجاری را در آینده با تهران خواهند داشت.

همزمان به نوشته خبرگزاری مهر دولت آمریکا به تازگی دستورالعملی مبنی بر لغو محدودیت صادرات نفت ایران صادر کرده که به ادعای این خبرگزاری موجب افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای ایران از محل صادرات نفت خواهد شد.

این خبرگزاری نوشته: “با صدور و ابلاغ این بخشنامه جدید توسط دولت آمریکا، صادرات نفت خام ایران حدود پنج ماه زودتر از لغو کامل تحریم آزاد شده است و پیش بینی می شود با کاهش محدودیت‌ها حجم صادرات طلای سیاه کشور در مدت زمان کمتر از چند روز با افزایشی ۵۰ درصدی روبرو شود”.

مهر افزوده: “در شرایط فعلی تولید نفت خام ایران حدود دو میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که پیش بینی می‌شود با صدور این دستورالعمل توسط آمریکا و لغو سه تحریم اصلی صنعت نفت شامل انتقال ارز حاصل از فروش نفت، تامین کشتی‌های نفتکش و بیمه نفتکش‌ها، در مدت ۷ تا ۱۰ روز پیش روی حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت صادرات نفت خام ایران افزوده شود. از سوی دیگر، پس از اجرای این طرح ضربتی و افزایش ظرفیت صادرات نفت به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نخستین روزهای لغو تحریم‌ها، سپس با اجرای یک برنامه ۶ ماهه ظرفیت صادرات نفت کشور به دو میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. با این وجود هم اکنون یکی از مهمترین چالش‌های بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی در دوران پساتحریم، افزایش عرضه نفت مازاد توسط برخی از کشورهای عربی اوپک و برخی از کشورهای نانو اوپک همچون روسیه و آمریکا است”.

گفتنی ست، بیژن زنگنه هفته گذشته در تشریح مهمترین برنامه ایران در بازار نفت، گفته بود: “ظرفیت تولید نفت در دوران پسا تحریم تا سقف ۳.۸ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. در صورتی‌که عرضه نفت مازاد برخی از کشورهای اوپک ادامه یابد و ایران هم بخواهد سهم از دست رفته نفتی خود را در بازار احیا کند، قیمت ها کاهش می یابد. با این وجود قطعا حتی در صورت سقوط دوباره قیمت نفت، ایران از کاهش قیمت ها به هیچ وجه ضربه نمی خورد. با لغو تحریم ها صادرات نفت ایران دو برابر می شود و حتی در صورت نصف شدن قیمت های نفت از سطوح فعلی بازهم درآمد نفتی ایران ثابت خواهد ماند”.