از اصلاح‌طلب خائن تا دیپلمات قاچاق‌چی!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تبادل اتهامات میان صادق خرازی و منتقدانش

درگیری میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و صادق خرازی علنی شده و به شبکه‌های مجازی رسیده است. سخنان عضو هیات موسس حزب ندا پیرامون “گرا دادن” اصلاح‌طلبان به “دشمن” واکنش عبدالله رمضان‌زاده و احمد پورنجاتی را در پی داشت.

صادق خرازی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه مثلث - که چند روز بعد تبدیل به یکی از تیترهای روزنامه جوان شد - به انتقاد از برخی نیروهای اصلاح‌طلب پرداخته بود.
خرازی گفته بود در دورانی که او سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه بود،‌ برخی اصلاح‌طلب‌ها “با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند”. افرادی که به گفته خرازی “لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد”. او اما اضافه کرد که این لیست را “به سیستم امنیتی نخواهم داد”، بلکه “به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانید این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی پنهان مذاکره کرده و‌گرا داده است”.
این سخنان خرازی اما با واکنش برخی نیروهای اصلاح‌طلب روبه‌رو شد. عبدالله رمضان‌زاده - سخن‌گوی دولت خاتمی و از اعضای جبهه مشارکت - در واکنش به این سخنان خرازی، بدون نام بردن از وی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست”؟ سخن‌گوی دولت خاتمی اما پس از چند ساعت این پست را از صفحه فیس‌بوک خود حذف کرد.
گرچه رمضان‌زاده توضیح بیشتری درباره نوشته خود نداد، اما به نظر می‌رسد اشاره او به مجموعه کتاب‌های خطی خرازی است. خود خرازی در مصاحبه‌ای گفته بود که ۳۰۰ هزار جلد کتاب جمع کرده که بخش عمده آن‌ها خطی و نفیس هستند.
هم‌زمان احمد پورنجاتی - از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم - نیز به این سخنان خرازی واکنش نشان داد. او نوشت که خرازی
“توی بورس سرسره‌بازی روی پوست خربزه‌ی «اونا»ست” و شعر طنزی هم در همین باره منتشر کرد.
از زمان تشکیل حزب ندا اختلاف میان صادق خرازی و جمعی از اصلاح‌طلبان - عموما نزدیک به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی - و حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شدت گرفته است. خرازی بحث تقلب در انتخابات را رد کرده و انتقادهایی از موسوی و کروبی کرده است. از سوی دیگر برخی از اعضای حزب مشارکت - به خصوص در رده‌های میانی - جذب این حزب در نقاط مختلف ایران شده‌اند.
از زمان تشکیل حزب ندا بعضی از اصلاح‌طلبان از این حزب به عنوان گروهی نام می‌برند که برای حذف جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دیگر گروه‌های نزدیک به این جریان اصلاح‌طلب تاسیس شده.
سخنان اخیر صادق خرازی باعث شد که وب‌سایت خرداد - حامی اصلاح‌طلبان - از او با عنوان فردی یاد کند که “دوست دارد تیتر یک باشد”. به نوشته خرداد “گویا دیپلمات سال های دور و مدعی اصلاح طلبی امروز گافی بزرگ داده است و برای اینکه خود را در متن تحولات سیاسی و رسانه ای قرار دهد خطایی بزرگ داشته است که گمان نمی رود همانند موارد قبلی به این راحتی ها قابل رفع و رجوع باشد و از اذهان عمومی پاک شود. البته لازم است افرادی که مدعای اصلاح طلبی داشته و خود را همراه خرازی می دانند نیز مواضع خودشان را نسبت به وی و طرح این اتهامات مشخص کنند و حزبی چون ندا نیز معلوم کند که آیا مایل است با یکسری جاسوس و وطن فروش در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همنوا و همراه باشد”.
اشاره این وب‌سایت به آن بخش از سخنان خرازی است که از “گرا دادن به دشمن” از سوی برخی اصلاح‌طلبان اطلاع داشته، اما آن را به مسئولان امنیتی منعکس نکرده است. مساله‌ای که مورد توجه وب‌سایت افکار‌نیوز نیز قرار گرفته.
صادق خرازی در دولت محمد خاتمی سفیر ایران در فرانسه بود. او پس از پایان دولت اصلاحات نیز به عنوان مشاور محمد خاتمی فعالیت می‌کرد. او برادرزاده کمال خرازی - وزیر امورخارجه دولت خاتمی - است. پسر او با فرزند محمدخاتمی ازدواج کرده و خواهرش، همسر یکی از فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای است.
تحلیل‌گر این وب‌سایت نوشت: “خرازی گفته این اطلاعات را در اختیار مردم می گذارد نه نهادهای امنیتی! این یعنی این اطلاعات که با امنیت ملی در ارتباط هستند تا کنون به دستگاه امنیتی داده نشده است و آیا این برای سفیر ایران در فرانسه و رییس دولت وقت یک جرم نیست؟”
افکارنیوز ادعای خرازی را دارای مصرف انتخاباتی دانسته و پیش‌بینی کرده است که این مساله از سوی محمدرضا عارف نیز تکرار خواهد شد تا به این وسیله امکان تایید صلاحیت گروه‌‌هایی از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را فراهم آورند.
هنوز نه اصلاح‌طلبان و نه اعضای حزب ندا واکنش رسمی به سخنان خرازی نداشته و توضیحی در این‌باره نداده‌اند. سکوتی که شاید با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم،‌ دیری نپاید.