آموزش عملی تفکیک جنسیتی به شیوه طلایی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» حمایت لاریجانی و مطهری از قالیباف

بحث تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران حالا به یک موضوع ملی تبدیل شده و رضایت و حمایت نمایندگان مجلس، مقامات مذهبی و به تازگی رییس قوه‌قضاییه را هم جلب کرده است. مرتضی طلایی، از نزدیکان و همفکران محمدباقر قالیباف در شورای شهر هم با خبرنگاران منتقد این سیاست، درگیری لفظی پیدا کرد و به سمت یکی از خبرنگاران زن هجوم برد تا با استناد به واکنش او، صحت ادعایش را ثابت کند. شرح ناقص این ماجرا با پوشش گسترده وبسایت‌های اصولگرا مواجه شد و خبرنگار روزنامه شرق را هدف قرار دادند.

 

تحسین و تمجید قالیباف از سوی مطهری

آیت‌الله صادق لاریجانی که در یک سال اخیر، مواضع متعددی در مخالفت با دولت گرفته است، این بار هم در بحث زنان، طرف رقیب انتخاباتی حسن روحانی را گرفت و اقدام محمدباقر قالیباف را ستود. رییس قوه قضاییه گفت: “این اقدام، فارغ از گرایش‌های سیاسی، کاری تحسین برانگیز است زیرا جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی می‌شود.”

به گفته لاریجانی، محیط‌های فعلی اداری “مطلوب اسلام” نیست و “نصوص دینی ما به صراحت اختلاط غیرضروری زن ومرد را نهی کرده است”. او پرسیده که “چرا برخی خجالت می‌کشند از ارزش‌های مبتنی بر نصوص دینی دفاع کنند؟”

رییس دستگاه قضا همچنین با توجه به اینکه برخی طرح جداسازی محیط کار را تفکیک جنسیتی خوانده‌اند، گفت: “ما بر سر عنوان و نام با کسی بحث نداریم اما معتقدیم پرهیز از اختلاط زن و مرد به معنی برتری دادن مردان به زنان نیست و نباید فریب گرایش‌های فمینیستی را خورد.”

از سوی دیگر علی مطهری، نماینده مجلس که مواضع او در مورد حصر موسوی و کروبی با اعتراض و مخالفت بسیار اصولگرایان مواجه شده بود، با انتشار نامه تمجیدآمیزی خطاب به شهردار تهران، بار دیگر محبوب آن طیف شد. به عنوان مثال وبسایت امنیتی بولتن‌نیوز که تیر ماه مطهری را “تئوریسین بی مزد و مواجب رادیو فردا” نامیده بود این بار از او به عنوان نماینده صریح و دوست‌داشتنی یاد کرد.

مطهری در نامه سرگشاده‌اش به شهردار تهران نوشت که تفکیک جنسیتی در دستور کار این نهاد، “اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام است که باید از سال‌ها پیش در سراسر کشور اجرا می‌شد ولی متأسفانه دولت‌ها معمولا نگاهی به انتخابات آینده دارند و کمتر حاضر می‌شوند زیر بار این‌گونه دستورات اسلام بروند.”

او عنوان کرد که بر طبق “یک مسئله اجماعی میان همه فقها” حتی‌المقدور محیط کار زنان و مردان باید جدا باشد چرا که “اسلام می‌خواهد ارتباط زن و مرد بیگانه در حداقل باشد تا بدین‌وسیله پیوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پیوند زن و مرد بیگانه هرچه سست‌تر باشد و در نتیجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد”.

او انتقادات وارد شده را هم رد کرد و نوشت که “معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحت‌اند. گاهی از خدشه‌دار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن می‌گویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیون ها و معاهدات بین‌المللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ می‌شود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟ چه منطق و استدلالی پشت این سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطی میان اختلاط از یک طرف و حفظ کرامت انسانی و احترام زنان و مردان از طرف دیگر وجود دارد؟!”

او مغایرت این تصمیم با کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی را که از سوی وزارت کار مطرح شده بود، بی‌اهمیت دانست و ملاک را “اسلام” معرفی کرد که “باید این معاهدات را به سوی احکام اسلام هدایت کنیم”.

او همچنین از تعبیر پدرش، مرتضی مطهری در کتاب “مساله حجاب” استفاده کرد که “ این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بی‌بند و باری او دفاع می‌کنند، چون می‌بینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمی‌توانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند”.

این نماینده جنجالی مجلس معتقد است که “مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادی‌ها ندارند.”

 

تلاش طلایی برای تنه زدن به یک خبرنگار زن

جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر فرصتی بود تا خبرنگاران از مرتضی طلایی، یار نزدیک قالیباف در تمام سال‌های گذشته و عضو شورای شهر درباره تفکیک جنسیتی بپرسند. او در حین توضیح دلایل اتخاذ این تصمیم از یکی از خبرنگاران پرسید: “ شما آیا حاضرید در محیطی که صد مرد تنه به تنه‌تان می‌زنند حرکت کنید؟ کار کنید؟” خبرنگار شرق در این میان پرسید که مگر در شهرداری مردها به زن‌ها تنه می‌زنند، طلایی پاسخی نداد و مجددا سئوالش را از خبرنگار اول تکرار کرد. خبرنگار زن یکی از خبرگزاری‌ها پاسخ داد: “اگر قرار باشد حق انتخابم گرفته شود، بله.”

سردار سابق نیروی انتظامی در جواب، سری به تاسف تکان داد و گفت: “باید در جهان‌بینی و اعتقادات خود تجدیدنظر کنید. جواب شما جوابی سیاسی است حالا کدام رسانه هستید و چه ماموریتی دارید را نمی‌دانم. حاضرید برای خواسته سیاسی رسانه‌تان از کرامت خودتان عبور کنید. این موضوع زایل‌کردن حق انتخاب و تضییع حقوق زنان است.”

فرمانده اسبق پلیس تهران در این هنگام به سمت آن خبرنگار هجوم برد تا به او تنه بزند، وقتی خبرنگار زن خود را کنار کشید، طلایی پرسید: “ پس چرا خودت را کنار کشیدی؟ فرض اشتباه پاسخ اشتباه دارد”

رسانه‌های پرتعداد امنیتی و نظامی اصولگرایان، شرح این ماجرا در روزنامه شرق را به وقوع اتفاق بین طلایی و خبرنگار این روزنامه تعبیر کردند و در مطالبشان مدعی شدند که خبرنگار روزنامه شرق مایل است تا مردان به او تنه بزنند!

اما خبرنگار شرق در ادامه توهین سردار طلایی به یکی از خبرنگاران از او پرسید که چرا قالیباف پس از 9 سال، به دنبال اجرای مصوبه سال شورایعالی انقلاب فرهنگی است؟ عضو شورای شهر تهران پاسخ داد: “ ببین دخترم، من به‌عنوان یک مرد غیرتم اجازه نمی‌دهد شما را که دخترم هستی بیندازم جلو یک مشت مرد که هر رقم بخواهند بهت نگاه کنند و باهات برخورد کنند. به این چی میگی؟”

او در ادامه به روایتی از مکالمه خود با همسرش پرداخت: “از خانمم سئوال کردم خانم، من می‌خواهم بروم سرکار جایی که سه تا خانم هستند. از این سه تا خانم دو تایشان هم مطلقه هستند من می‌خواهم با اینها کار کنم. شما راضی هستی؟ گفت قلم پایت را می‌شکنم اگر این کار را بکنی. من به‌عنوان یک زن دلم می‌خواهد همسرم امنیت داشته باشد. شما با فرضیات اشتباه دنبال القای اشتباهات به جامعه هستید. من دارم خودم را می‌گویم. من غیرت دینی دارم.”

طلایی در نهایت خبرنگاران را به “فضاسازی” متهم و توصیه کرد که “بگذارید یک مقدار این نانی که در می‌آورید را به درستی بخورید.”

 

سردار شکت‌خورده انتخابات دوباره محبوب شده

محمدباقر قالیباف برای دومین بار پس از انتخابات از اصولگرایان دلبری کرد. نخستین بار وقتی در رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان شهردار تهران، قول‌های مساعد بسیار داد و با گوشزد کردن خطر شهردار شدن محسن هاشمی، حمایت تمام و کمال آنان را به دست آورد. پس از آن بود که مدیران اصولگرای بسیاری در شهرداری تهران سمت گرفتند. آخرین نمونه از این انتصاب‌ها، انتخاب سردار علی‌محمد نائین به عنوان مشاور فرهنگی اجتماعی شهردار و قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است. سردار نائین سمت‌های بسیاری در سپاه و رسانه‌های این ارگان برعهده داشته و رئیس ستاد بزرگداشت “حماسه نهم دی” بوده است.

دومین بار هم بر سر اجرای تفکیک جنسیتی است که البته اصرار دارند، تفکیک جنسیتی نیست و طرحی در راستای تکریم مقام زنان و به نفع راحتی و آسایش آنهاست. اما معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری از پیگیری این رویه شهرداری خبر داده و گفته است: “وقتی در جمعی زنان را از مردان جدا می‌کنند، اسم آن را چه می‌گذارند؟ این تفکیک جنسیتی نیست؟”

به گفته شهیندخت مولاوردی مقرر شده تا معاون امور اجتماعی وزارت کشور بررسی کند که اگر این مصوبه مربوط به سه سال گذشته است، چرا اکنون اجرا می‌شود.