استیضاح وزیر علوم؛ مجلس در انتظار جلسه پرتشنج

نویسنده
فیروزه متین

» رانت خواران تحصیلی راضی نشدند

با پایان مهلت یک ماهه نمایندگان افراطی مجلس به رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی برای انصراف از استیضاح،رسانه های حامی دولت از قطعی شدن استیضاح خبر داده و اعلام کرده اند که تندروها قصد دارند جلسه استیضاح فرجی دانا را به تشنج بکشند.

در همین باره، سایت پیام نو در گزارشی به نقل از ابراهیم نکو، از نمایندگان هوادار دولت نوشته است: “بر اساس شواهد و قرائنی که هست، استیضاح کنندگان اصرار دارند که وزیر به صحن بیاید و به سئوالات آنها پاسخ دهد. این تقریبا قطعی شده است و باید آقای فرجی دانا خود را برای جلسه استیضاح آماده کند و دیگر امیدی به توافق بین استیضاح کنندگان و وزارت علوم نیست.شروطی که استیضاح کنندگان گذاشته اند کاملا نشان می دهد که هدف آنها توافق با وزارت علوم نیست. بسیار بعید است که وزارت علوم هم این شروط را بپذیرد و به آنها عمل کند”.

 او در ادامه گفته: “استیضاح کنندگان قطعا هفته آینده فشار را برای اعلام وصول استیضاح زیاد می کنند و هیات رئیسه هم دیگر نمی تواند در برابر این درخواست ایستادگی کند. وزیر الان وضعیتش در مرز هشدار است و هر چه جلوتر می رویم احتمال رای آوردن استیضاح و برکناری وزیر علوم بیشتر می شود…اینها قصد دارند تا در جلسه استیضاح مواردی را مطرح کنند که تا کنون درباره آن به صورت علنی بحثی شکل نگرفته است. بدین ترتیب وزیر هم قطعا فرصت و امکان آمادگی برای پاسخگویی به آن را پیدا نمی کند و همین باعث ایجاد دو دلی در برخی نمایندگان خواهد شد. الان برنامه استیضاح کنندگان پخش برخی شب نامه ها در صحن علنی مجلس و ارائه برخی مدارکی است که امکان بررسی آن در زمان کوتاه جلسه برای مشخص شدن صحت آن وجود ندارد.در جریان کارت زرد به وزیر ارشاد هم همین روش استفاده شد و با پخش برخی شبنامه ها میان نمایندگان برخی از آنها تحت تاثیر قرار گرفتند.اتفاقی که در روز استیضاح خواهد افتاد برخی افشاگری ها به شیوه دولت احمدی نژاد است که سر و صدای زیادی ایجاد خواهد کرد و قطعا جلسه استیضاح وزیر علوم جلسه متشنجی خواهد بود. البته مهم این است که ببینیم کارت آخر را کدام یک از طرفین رو خواهد کرد و این موضوع هم بسیار اثر گذار خواهد بود”.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس هم از قطعی بودن برکناری فرجی دانا در صورت آمدن به صحن خبر داده و گفته: “اگر طرح استیضاح به صحن بیاید برکناری وزیر علوم قطعی است طیف زیادی از نمایندگان قصد دارند تا هر طور شده یک وزیر از دولت را برکنار کنند تا با این کار دولت سر به راه تر شود”.

بنا به نوشته خبرآنلاین، علی مطهری پیشاپیش آمادگی خود برای دفاع از فرجی دانا را در جلسه استیضاح اعلام کرده و گفته است: “وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و حرف خود را بزند؛ او باید از بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل سخن بگوید.حتی اگر استیضاح رأی بیاورد هم خوب است”.

قطعی شدن استیضاح فرجی دانا پس از آن از سوی اصلاح طلبان اعلام شده که هفته گذشته نشست نهایی او با 4 تن از استیضاح کنندگان بدون نتیجه پایان یافت.

در اینباره، ، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفته بود: “آقایان زارعی، موسوی لارگانی، آصفری و نبویان اعضای هیات هستند که به نمایندگی از سایر استیضاح‌کنندگان روند حرکتی وزارت علوم را بررسی و به استیضاح‌کنندگان گزارش می‌کنند”.

او افزوده بود: “تا کنون اقدام خاصی از سوی وزیر نیرو برای رفع دغدغه‌های مطرح شده در متن استیضاح صورت نگرفته و چنانچه در روزهای آینده نیز کار به همین شکل ادامه پیدا کند استیضاح پابرجا باقی خواهد ماند. من فکر می‌کنم که باید نمایندگان تصمیم خود را مبنی بر استیضاح پیگیری کنند و بر اعلام‌ وصول استیضاح اصرار داشته باشند”. 

علیرضا زاکانی، دیگر نماینده افراطی هم گفته: “وزیر علوم تا شنبه فرصت دارد که تعهدات خود را به صورت گزارش به مجلس ارسال کند و در غیر این صورت هفته آینده استیضاح وزیر علوم در دستور کار قرار دارد”.

او ادعا کرده است: “مجلس علاقه ای به استیضاح ندارد و این اتفاق منطقی هم نیست، برای وزیر علوم شروط هشت گانه ای منتقل شد که هیچ کدام از این شروط سیاسی نیست. ما موظف به نقد منصفانه و واقع بینانه هستیم ولی استیضاح وزیر علوم سیاسی نیست و امیدواریم وزیر علوم رعایت شروط را داشته باشیم”.

زاکانی در مورد این شروط توضیحی نداده، اما روزنامه آفتاب یزد در اینباره نوشته است: “استیضاح کنندگان دو شرط را برای عقب نشینی از طرح خود مطرح کرده اند؛ اخراج دانشجویان ستاره دار و اساتیدی که به زعم آنها مساله دار هستند. قبلا هم دو شرط دیگر در میان بود که طرح استیضاح بر اساس آن پایه ریزی شد؛ عزل برخی مسئولان وزارت علوم و از جمله ۵ معاون وزیر و همچنین عقب نشینی از پرونده ۳ هزار بورسیه غیر قانونی. استیضاح کنندگان برای اجرای این شروط یک ماه به وزارت علوم وقت داده بودند، یک ماهی که سپری شد و این شروط عملی نشدند. بدین ترتیب چندان هم امیدی به اجرای دو شرط دیگر استیضاح کنندگان نیست، شاید این شروط جدید فقط برای سنگین کردن فشارها بر دوش فرجی دانا مطرح شده باشند”.

پیش از این، موسوی لارگانی، یک عضو جبهه پایداری تلویحا این شروط را تایید کرده و گفته بود: “دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه بازگشته اند و افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بوده و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم سمت دارند باید اخراج شوند. اگر این دو شرط محقق شود، فرجی دانا استیضاح نمی شود”.

گفتنی ست، پیش از این ۶۴۳ عضو هیات علمی دانشگاه های کشور ضمن نامه ای از فرجی دانا حمایت کرده بودند،همچنین تهدید به افشای اسامی بورسیه های غیر قانونی توانسته بود برای یک ماه این استیضاح را به تعویق اندازد.