تلاش برای بازگرداندن استادان اخراج شده

نویسنده

ebrahim1.jpg


روزبه میرابراهیمی

در روزی که 10 نماینده مجلس طی تذکری به رئیس دولت به صدور احکام پایان کار برخی از اساتید سرشناس دانشگاه اعتراض کردند جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با رئیس این دانشگاه دیدار داشتند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، شورای صنفی دانشجویان، انجمن های علمی دانشجویی حقوق و علوم سیاسی و جامعه فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیش از تعطیلی نیمه شعبان با آیت الله عمید زنجانی در خصوص وضعیت بشیریه، سمتی و شاهنده سه استاد این دانشکده که اخیرا احکامی دریافت کرده اند، بحث و گفتگو نمودند.

این دانشجویان از آیت الله عمید زنجانی خواستار ایجاد زمینه لازم برای بازگشت حسین بشیریه، دکتر شاهنده، دکتر هادی سمتی به دانشکده حقوق و علوم سیاسی شدند.

نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان نیاز دانشجویان به این اساتید و ذکر مراتب علمی آنها از ریاست دانشگاه تهران خواستار تجدید نظر در حکم این اساتید شدند.

رئیس دانشگاه تهران در این نشست ضمن آنکه اخراج برخی اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را ناظر بر حکم شورای بدوی کمیته انضباطی دانست از تلاش برای بازگشت این اساتید خبر داد. عمید زنجانی برکناری دو نفر از استادان دانشگاه را به دلیل درخواست بازنشستگی و علت صدور حکم اخراج دو نفر دیگر را نیز به دلیل “غیبت طولانی” طبق مصوبه مجلس ارزیابی کرد و گفت: “این افراد می توانستند تقاضای تجدیدنظر کنند و این حق برای آنان محفوظ است که در هیات تجدیدنظر ادله غیبت خود را بیان کنند و عذر خود را از غیبت ابراز بدارند. پس از ارائه ادله این افراد هیات تجدیدنظر مساله را بررسی خواهد کرد و خواه ناخواه به احتمال زیاد رای هیات بدوی شکسته خواهد شد و اینان به دانشگاه باز خواهند گشت”.

بنابرهمین گزارش وی با بیان اینکه این اتفاقات نمی تواند سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: “نباید چنین پنداشت که اساتید دانشگاه از رسیدگی به امورشان منزه هستند. این افراد چون از دانشگاه حقوق می گیرند باید در دانشگاه حاضر باشند و به تدریس بپردازند، ولی متاسفانه یکی از آقایان به تجارت مشغول بوده است”.

عمید زنجانی درباره دکتر بشریه و دکتر سمتی اعلام کرد حکم شورای بدوی کمیته انضباطی برای این دو استاد صادر شده است: “اما قول می دهم تلاش کنم تا در شورای تجدید نظر دانشگاه امکان بازگشت این اساتید فراهم و حکم مذکور ملغی شود.” رئیس دانشگاه تهران در مورد وضعیت دکتر شاهنده نیز تاکید کرد که هنوز حکمی برای وی صادر نشده است.

در همین زمینه در آخرین جلسه پیش از تعطیلات مجلس نیز ۱۰ نماینده مجلس در تذکری مکتوب به احمدی نژاد خواستار توقف اخراج سیاسی اساتید دانشگاهها شدند.

به گزراش خبرگزاری های داخلی ۱۰ تن از نمایندگان مجلس شامل شجاع پوریان نماینده بهبهان، قمی نماینده پاکدشت، کعبی نماینده آبادان، نصیری نماینده گرمی، شهبازخانی نماینده ملایر، نوروززاده نماینده اسفراین، ابوطالب نماینده تهران، رعیت نماینده قائمشهر، قنبری نماینده ایلام و مروتی نماینده خلخال در تذکری به رئیس جمهور از وی خواستند تا دستور توقف اخراج سیاسی اساتید فرهیخته و نمونه دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران و فراهم کردن موجبات خانه نشینی و یا خروج از کشور را صادر کند.

یاد آور می شود در هفته های اخیر با صدور حکم های اخراج جدیدی جمعی دیگر از سرشناسان عرصه دانشگاه خانه نشین شدند که بازتاب های فراوانی را در پی داشت. در اقدام اخیر دکتر حسین بشریه، دکتر بهزاد شاهنده، دکتر هادی سمتی و دکتر میرجلال‌الدین کزازی با احکام اخراج و یا بازنشستگی مواجه شدند.

روند خانه‌نشینی اساتید برجسته از سال گذشته و با بازنشستگی بیش از 40 عضو هیات علمی دانشگاه تهران آغاز شد که به گفته عباسعلی عمید‌زنجانی رییس دانشگاه تهران مشکلا‌ت جسمی، فکری و مشکلات زندگی عامل صدور حکم آنان بوده است. اساتید برجسته‌ای چون محمد مجتهدشبستری، عالم‌زاده و علی‌آبادی از دانشکده الهیات و حسنعلی درودیان، احمد ساعی، سیدعلی آزمایش، آشوری، صفایی، رضا رییس‌طوسی و عراقی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی به چشم می‌خورد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس هم در دو ترم تحصیلی گذشته تعدادی از روسای دانشکده‌ها، مسوولا‌ن گروه‌های آموزشی و استادان باسابقه را برکنار کرد. ازجمله این موارد، اخراج محسن کدیور از دانشکده فلسفه دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از برخوردهای چندمرحله‌ای صورت گرفت. اساتید منع تدریسی‌ تربیت مدرس علا‌وه بر کدیور مسافران دیگری نیز داشت؛ سعید حجاریان، محمدتقی احمدی، ابوالفضل شکوری، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری و…

پیش از آنها نیز اساتید دیگری چون حسن نمک دوست نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرده بودند.