چرخش مخالفان به سوی روحانیون

نویسنده

» نگاه بوستون گلوب به جدیدترین تحولات علیه دولت احمدی نژاد

علی اکبر دارینی 

در ایران رهبران مخالف  از روحانیون ارشد شهر مقدس قم خواستند برای توقف سرکوب خشونت آمیزی که توسط  رژیم از زمان انتخابات به راه افتاده، کمک کنند و به این ترتیب، به گروهی متوسل شده اند که قادر است رهبر عالی کشور را به چالش بکشد.

اصلاح طلبان، سرکوب صورت گرفته توسط رژیم را با اقدامات شاه در کشور مقایسه می کنند؛ شاهی که خاطره او با پلیس امنیتی مخوفش در یادها باقی مانده است.

مخالفان در ایران می گویند محمود احمدی نژاد با دست زدن به تقلب گسترده، انتخابات را از میر حسین موسوی رهبر معترضان ربوده است. با این حال، اعتراضات به شدت سرکوب شده اند و صدها، اگر نگوئیم هزارها، نفر را راهی زندان کرده است.

پشتیبانی سفت و سختی که توسط آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور از رئیس جمهور و پیروزی وی صورت گرفته، دست و پای مخالفان را بسته است. خامنه ای حرف آخر را درباره تمام مسائل کشور می زند.

یک بازوی هم وزن احتمالی در برابر قدرت نامحدود خامنه ای، به 9 روحانی معروف به مرجع تقلید در شهر قم تعلق دارد؛ مراجعی که منبع استخراج قوانین شرعی برای مذهب شیعه محسوب می شوند.

این روحانیون، که دارای نفوذ معنوی زیادی در میان ایرانی ها هستند، به طور سنتی ازسیاست مبتنی بر دیانت در ایران فاصله گرفته اند و معمولاً از هرکسی که برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، استقبال می کنند.

اما این بار تنها یکی از آنها به رئیس جمهور تبریک گفته است، درحالیکه سه نفر دیگر در برابر سرکوب خشونت آمیز صدها هزار نفر از طرفداران مخالف که برای اعتراض به تقلب های انتخاباتی به خیابان ها ریختند، اعتراض کرده اند.

موسوی که اصرار دارد برنده انتخابات شده است به همراه محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و 67 اصلاح طلب برجسته دیگر، نامه ای را خطاب به روحانیون ارشد نوشته است. در این نامه آمده است که مقامات کشور، معترضان و فعالان را بدون هیچ اتهامی در بازداشت نگه داشته اند و برای اعتراف گیری، آنها را تحت شکنجه قرار داده اند.

در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار آسوشیتد پرس قرار گرفته، آمده است: “ما از شما مراجع تقلید می خواهیم… که به مسؤولان مربوطه درباره پیامدهای مخرب استفاده از روش های غیر قانون گوشزد کنید و به آنها در خصوص گسترش خودکامگی در نظام جمهوری اسلامی هشدار دهید.”

ضمناً مهدی کروبی، یکی از امضأ کنندگان نامه و نامزد انتخابات اخیر، نامه مفصل جداگانه ای را خطاب به وزیر اطلاعات کشور نوشته و در آن، نحوه سرکوب معترضان را شدیدتر از رفتار اسرائیل با فلسطینیان توصیف کرده است.

وی در این نامه خطاب به غلامحسین محسنی اژه ای، نوشته است: “همه شاهد بودند که چگونه زنان را بوسیله باتوم کتک زده و به زمین پرت کرده اند. این بدتر از کاری است که جنایتکاران صهیونیستی با مردم مخالف فلسطین می کنند.“   

اتهامات وارد شده از سوی کروبی از آن جهت حائز اهمیت است که رژیم ایران، خود اغلب از درد و رنج فلسطینی ها صحبت می کند و گاهی سیاست های به کار گرفته شده از سوی اسرائیل در مناطق اشغالی را مورد انتقاد قرار می دهد.

منبع: بوستون گلوب- 26 ژوئیه