همبستگی جهانی با مردم ایران

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون

جیل لاولس 

معترضان در سراسر دنیا روز شنبه از دولت ایران خواستند به سرکوب فعالان مخالف پایان دهد و صدها نفری را که در جریان تظاهرات علیه انتخابات بحث انگیز کشور بازداشت شده اند، آزاد کند.

گروه هائی شامل دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل از روز جهانی اعتراض که با برنامه ریزی در بیش از 80 شهر دنیا از جمله چند شهر ایالات متحده همراه بود، حمایت کردند.

تظاهرکنندگان از مقامات ایران خواستند مردمی را که به گفته آنها شمارشان به صدها و هزاران نفر می رسد و در جریان تظاهرات متعاقب انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته دستگیر شده اند، آزاد کنند. انتخابات اخیر به تثبیت احمدی نژاد در قدرت انجامید.

به گفته شاهدان، نیروی انتظامی و شبه نظامیان طرفدار دولت نیز در داخل ایران با هجوم به صدها نفر از معترضانی که در پاسخ به تظاهرات جهانی همبستگی با ایرانیان در میدانی در تهران گرد هم آمده بودند، آنها را متفرق کردند.

تظاهرکنندگان در میدان ونک و خیابان میرداماد پیش از هجوم پلیس و ضرب و جرح مردم در روز شنبه، شعار “مرگ بر دیکتاتور” و “رأی مان را پس بدهید” سر می دادند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، پیروزی احمدی نژاد را معتبر اعلام کرده است.

چندهزارنفر از مردم ایالات متحده در لوس آنجلس و سانفرانسیسکو نیز به راهپیمائی های روز شنبه پیوستند.

بسیاری از افراد در دانشگاه لوس آنجلس در کالیفرنیا در همبستگی با ایرانی های معترض، لباس سبز به تن کردند. الهه امینی هماهنگ کننده این مراسم گفت تظاهرکنندگان از سازمان ملل خواستند نماینده ای را برای تحقیق دربارۀ مسائل ایران به آن کشور بفرستد. هزاران نفر نیز اوائل روز شنبه در مقابل ساختمان شهرداری سانفرانسیسکو، شعار “ایران آزاد” سر دادند.

صدها تظاهرکننده دیگر نیز در نزدیکی میدان تایم اسکوئر نیویورک تجمع کردند. پلاکارد سبز رنگی در دست یکی از مردان حاضر در این تجمع دیده می شد که به رنگ قرمز روی آن نوشته شده بود: «رأی من کجاست؟» جمعیت شعار “کشتار را متوقف کنید. شکنجه را متوقف کنید” سر داده بودند. گروه کوچکی از ایرانی ها نیز در یک اعتصاب غذای سه روزه در نیویورک به سر می برند و هر از چند گاهی برای فراخوان نهادهای جهانی به تحقیق دربارۀ زیرپا گذاشتن حقوق بشر در ایران، دست به تظاهرات در مقابل سازمان ملل می زنند.

در واشنگتن نیز صدها تظاهرکننده، به راهپیمائی در فاصله میان دفتر حقوق بشر سازمان ملل در مرکز واشنگتن تا مرکز خرید ملی این شهر پرداختند. 

صدها نفر از مردم در آمستردام هلند شاهد سخنرانی شیرین عبادی و درخواست وی از جامعه جهانی برای نپذیرفتن نتایج انتخابات ایران و درخواست وی برای برگزاری انتخابات جدید تحت نظارت سازمان ملل بودند.

حدود 80 نفر از مردمی که سربند، مچ بند و روبان های سبزرنگ به تن داشتند، در مقابل دفتراروپای سازمان ملل در ژنو تجمع کردند. این درحالی بود که صدها نفر در میدان تروکادروی پاریس و در پائین برج ایفل تجمع کرده بودند.

سکینه داوودی 50 ساله که 23 سال اخیر را در پاریس زندگی کرده، گفت: “ما از رژیم های دینی که به فکر منافع مردم ایران نیستند، خسته شده ایم.”

حدود 350 تظاهرکننده در مرکز شهر وین و بالغ بر 150 نفر نیز در رم ایتالیا گردهم آمدند. 250 نفر از ایرانیان در مرکز کنفرانس شهر اسلو در نروژ و حدود 3000 ایرانی در استکهلم سوئد تجمع کردند و تجمی نیز در کپنهاگ دانمارک برقرار شد.

اعتراضات کوچکی نیز در شهرهای ملبورن، بریزبان، آدلاید و کانبرای استرالیا برپا شد. در توکیو نیز حدود 80 نفر درحالیکه پارجه های سبزی به دور گردن و شمع های روشنی در دست داشتند، گردهم آمده بودند.

حدود 30 نفر نیز در سئول کره جنوبی راهپیمائی کردند و خواستار “آزادی فوری و بدون قید و شرط” دستگیرشدگان در ایران شدند.

قریب 20 نفر نیز برای شرکت در راهپیمائی 30 دقیقه ای در سائوپائلوی برزیل گردهم آمدند. فریبا وحدت، یکی از اعضای جامعه بهائیان برزیل گفت وی برای اعتراض به “خشونت صورت گرفته در خیابان های تهران” در این مراسم شرکت کرده است.

ده ها فعال دیگر نیز با تجمع در مقابل سفارت ایران در پراگ، نسبت به بازداشت معترضان به نتایج انتخابات ایران اعتراض کردند. لنکا پیترونوا یکی از سازمان دهندگان این راهپیمائی گفت: “مردم با شکنجه روبرو هستند و جان آنها در خطر است.”

تظاهرکنندگان از سازمان ملل خواستند نسبت به اتهام زیرپا گذاشته شدن حقوق بشر در ایران تحقیق کند و خواستار احترام گذاشتن ایران به حق آزادی بیان و تجمع شدند. صدها هزار ایرانی پس از انتخابات و با تقلبی دانستن نتایج، دست به اعتراض زدند. از آن پس،  نیروهای امنیتی به سرکوب شدید و بازداشت صدها نفر و کشتار دست کم 20 نفر از مردم، دست زد.

منبع: شیکاگو تریبون- 26 ژوئیه