روسیه، قاچاق اسلحه ایران به سوریه

نویسنده

» نگاه ان بی سی به چشم پوشی مسکو در قبال تخلفات تهران

دیپلمات های غربی  اعلام کردند روسیه تلاش می کند بر سر راه انتشار گزارش سازمان ملل در خصوص زیر پا گذاشته شدن محاصره تسلیحاتی ایران از طریق تحویل سلاح به سوریه، سنگ اندازی کند. چندین دیپلمات دیگر نیز این گزارش را تأیید کرده اند.

یک دیپلمات دیگر از شورای امنیت گفت: “مشخصاً این تلاشی برای محافظت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه است”، فردی که به دلیل سرکوب خشونت بار معترضان ضد دولتی تحت فشار فزاینده بین المللی قرار گرفته است.

در گزارشی محرمانه که به دست رویترز رسیده است، اغلب موارد از زیر پا گذاشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران در تحویل سلاح به سوریه حکایت می کند. به گفته دیپلمات ها، این سلاح ها برای انتقال به شبه نظامیان لبنانی و فلسطینی ها تحویل سوریه می شده است.  

در عین حال در گزارش هیأت موسوم به تحقیق صادرات شورای امنیت سازمان ملل ، کمیسیون تازه تأسیسی که درباره عمل به دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه ایران به دلیل خودداری از توقف برنامه غنی سازی اورانیوم تحقیق می کند، آمده است که ایران همزمان با توسعه برنامه هسته ای خود به دور زدن تحریم ها ادامه داده است.

دیپلمات ها می گویند روسیه در اعتراض به انتشار این گزارش، خواستار بررسی مقدماتی آن شد. یعنی این گزارش باید ابتدا در کمیسیون تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد و سپس برای عموم منتشر شد.

یک دیپلمات گفت: “آنها در نهایت باید تسلیم شوند اما نمی دانیم تا آن موقع چقدر طول بکشد.”

روسیه می تواند جلوی گزارش مربوط به ایران را بگیرد زیرا تصمیمات درباره این گزارش ها با توافق هر 15 عضو شورای امنیت گرفته می شود.

تصمیم روسیه برای سد کردن انتشار این گزارش در حالی گرفته می شود که انگلستان و فرانسه در تلاش بودند شورای امنیت را به محکوم کردن سرکوب معترضان توسط سوریه مجاب کنند.

تلاش قبلی پس از مخالفت روسیه، چین و هند با محکومیت پیشنهادی، به شکست انجامیده بود.

سخنگوی هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل از ابراز نظر فوری در این خصوص خودداری کرد.

چین از انتشار گزارش مشابهی در خصوص کره شمالی و سودان، دو کشوری که چین تلاش می کند آنها را از گزند شورای امنیت دور نگه دارد، به مدت شش ماه جلوگیری کرده بود.

روسیه مدت ها به عنوان محافظ ایران در شورای امنیت عمل کرده است و برای کاستن از شدت چهار قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه این کشور در سال های 2006 تا 2010 ، تلاش فراوان کرده است. این کشور ضمناً با جمهوری اسلامی روابط تجاری مستحکمی دارد.

یک دیپلمات ارشد روسی روز پنجشنبه اعلام کرد نیروگاه هسته ای ایران- روسیه در بوشهر ظرف چند هفته به طور کامل فعال خواهد شد.

منبع: ان بی سی- 12 مه