سنجاق کردن مشایی به اصلاح طلبان

نویسنده
نازنین کامدار

» سناریوئی که در میان تکذیب اصلاح طلبان اجرا می شود

در حالی که محمود احمدی نژاد همچنان با تخطی از نظر مجلس و شورای نگهبان درباره  ادغام وزارتخانه ها، موجب خشم جریان موسوم به اصولگرا شده  و از دیگر سو ماجراهای مربوط به گسترش خرافات، رمالی و جن گیری که متهم اصلی آن اسفندیار رحیم مشایی است، با شدت هر چه تمام تر از سوی جریانی که مصباح یزدی در قم هدایت آنها ر بر عهده دارد، دنبال می شود  رسانه های تندرو ضد مشایی، پروژه “ائتلاف اصلاح طلبان با جریان انحرافی” را  کلید زده و بر اساس یک هماهنگی صورت گرفته در سایت ها و روزنامه های خود با دادن اخبار جعلی قصد دارند نشان دهند که در جریان حذف احمدی نژاد نیز نظر به حذف اصلاح طلبان دارند و از پرنسیب جناح راست خارح نشده اند.

تندرو ها ی جناح راست که پیش از این با عنوان “مشایی ومهدی هاشمی دو تیغه یک قیچی” از سوی کیهان و جهان نیوز کلید خورده بود، پس از انتشار یادداشتی از داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان در روزنامه “هفت صبح”، به “ائتلاف جریان انحرافی و فتنه” تغییر نام داده و هم اکنون به یکی از اضلاع مثلث اتهامی رئیس دفتر مورد علاقه احمدی نژاد یعنی “ رمالی، ولایت گریزی و فتنه گری” تبدیل شده است.

روزنامه کیهان که هدایت این پروژه رسانه ای را بر عهده دارد نوشته است:” شاید این برداشت بدبینانه باشد که حضور آقای رحیم‌مشایی را در کنار رئیس‌جمهور محترم، بخشی از یک پروژه بیرونی تلقی کنیم ولی متأسفانه برخی از شواهد و قرائن موجود این احتمال را قوت می‌بخشند و نشان می‌دهند رحیم‌مشایی در کنار آقای دکتر احمدی‌نژاد همان نقشی را برعهده دارد که افراطیون مدعی اصلاحات و سردمداران آنها به گونه‌ای دیگر برعهده داشته و دارند، به بیان دیگر می‌توان حدس زد رحیم‌مشایی نیز یکی از مهره های کودتای مخملی است که فقط محل مأموریت او با سایر توطئه‌گران اخیر متفاوت است و نه «هویت» او”.

این روزنامه  در یادداشتی مشابه که محمد ایمانی آنرا نگاشت نیز با برجسته کردن نقش روزنامه هفت صبح و استفاده این نشریه از برخی نیروهای وابسته به جریان اصلاح طلب، بدون هیچ سند و مدرکی مدعی شد “نام اصلاح طلبان در فهرست انتخاباتی که از زبان دستیار آقای مشایی و دبیر کمیسیون فرهنگی دولت در رفت” وجود داشته و این خبر ساختگی را به نکته ای دیگر چسباند “راه اندازی نشریات نیمه زرد و سایت های تفرقه افکن به واسطه عناصر اجاره ای که پیش از این برخی از آنان مسیر نشریات زنجیره ای اصلاح طلب تا نشریات و رسانه هایی چون همشهری، تهران امروز، ملت ما و… را طی کرده اند”.

با اشاره کیهان جهان نیوز و جوان آنلاین نیز  در یک همنوازی هماهنگ شده در گزارش هائی  نوشتند: “جمعی از اصحاب فتنه ۸۸ مشغول طراحی سناریویی پیچیده هستند تا به ظن خود با فریب نظام خود را در پوشش جریان انحرافی اصولگرایان به نظام تحمیل کنند. اخبار منتشره حاکی از آن است که همسویی بعضی جریانات انحرافی و در پیش گرفتن خط واسطی که گرایش اصلاح‌طلبانه آن درخشش بیشتری داشته است، بعضی از فتنه‌گران به خصوص لایه‌های تند این جریان که قصد براندازی نظام را داشته به طمع انداخته است تا از این فضا و انشقاقی که در بعضی لایه‌های انحرافی اصولگرایان افتاده است بهره‌برداری کنند. گفتنی است، در روزهای اخیر و به دنبال اقدامات تامل برانگیز جریان انحرافی در دولت، محافل و رسانه های ضد انقلاب و به حمایت گسترده از مشایی و یارانش پرداخته و رویکرد آنان را در راستای اهداف خود توصیف کرده اند. البته توجیه آقای مشایی و نزدیکانش از رفتارهای همسو با جریان فتنه گر این است باید آرای این جریان را هم برای انتخابات آتی جذب کرد”.

اخبار و مطالبی از این دست باعث شد تا برخی از چهره های اصلاح طلب، آنهم در شرایطی که رهبران جنبش سبز در حصر و بی خبری به سر می برند، نسبت به این سناریو واکنش نشان دهند و هرگونه احتمال همراهی اصلاح طلبان با جریانات موسوم به اصولگرا در انتخابات احتمالی آینده را تکذیب کنند.

بنا به گزارش سایت آفتاب، علی شکوری راد در واکنش به این سناریو در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: “اصلاح‌طلبان در حال حاضر تصمیمی برای انتخابات پیش رو نگرفتند که حال بخواهند با کسی و گروهی ائتلاف کنند و در مجموع نیز برای اصلاح‌طلبان هیچ فرقی بین گروه‌های اصولگرا وجود ندارد. این ادعاها اعتباری ندارد و با طرح این موضوع تغییری در باورهای اصلاح‌طلبی به وجود نمی‌آید. این اظهارات فقط برای خودشان مصرف دارد”.

شکوری راد که در حال حاضر تشریح مواضع حزب مشارکت را که اکثر سرکردگان آن در زندان هستند بر عهده گرفته توضیح داده است: “جریان‌های دیگری نیز در این سال‌ها بودند که با همین شگردهای تبلیغاتی توانسته‌اند، نیروهای خود را حفظ کرده و آنها را توجیه کنند.  اصلاح‌طلبان  به هیچ عنوان وارد این اختلافات نمی‌شوند و فقط نظاره‌گر هستند و همین را ترجیح می‌دهند  تا [کاری نکنند که] به سود یک جریان تلقی نشود”.

بنا به گزارش سایت سلام نیوز، حمیدرضا جلایی پور نیز در این باره گفته است: “فکر می کنند افکار عمومی همچون مومی در دست آنهاست که می توان آن را به هر جهتی، برد و به آن جهت داد.  در واقع آنها انسان ها را موجوداتی توخالی می دانند و به شان و عقل و درایت افراد احترام نمی گذارند. لذا فکر می کنند اکنون که انتخابات مجلس نزدیک است و 5، 6 سال هم مشکلاتی را در کشور ایجاد کردند،  می توانند با 4 تا روزنامه مردم را راه بیندازند و به سمت خود بکشانند. یعنی مردم راهمچون روبات می دانند که بستگی دارد چه کسی آنها را اداره می کند. تصور اشتباهی که  چنانچه  درست بود و داشتن تریبون کمکی به بهبود وضع کشور می کرد، آنها تعداد زیادی وسایل ارتباط جمعی و تریبون در اختیار دارند و باید تا کنون بسیاری از مسائل را حل کرده باشند که این گونه نشده است”.

رسول منتجب نیا، نفر دوم  حزب اعتماد ملی محور اتقاد خود را بر روزنامه نگارانی نهاد که به همکاری با نشریات جریان مشایی پرداخته اند:” اصولا نمی توان از یک سو ادعای اصلاح طلبی  کرد و از سوی دیگر در روزنامه شخصی که به جریان اصلاحات آسیب های پر شماری وارد کرده  همکاری داشت.بین تیم محمود احمدی نژاد و اصلاحات هیچ نسبتی وجود ندارد”.

داریوش قنبری هم که انتشار یادداشت وی در روزنامه “هفت صبح” دستمایه این سناریوسازی شده است در واکنش به ادعاهای کیهان و سایت های همسو گفته است: “درمورد روزنامه هایی که منتسب به آقای مشایی است، بایدگفت، اینهانمی توانند تریبون اصلاح طلبان باشند و نیروهای آنان را به خود جلب کنند. اصلاحات تعریف خاص و نیروهای مختص به خود را دارد.این نکته را نباید فراموش کنیم که در زمان های مختلفی جریان های متفاوتی تلاش کردند به اصلاحات ضربه بزنند و در مقابل آنها بایستند. در واقع می توان گفت هیچ نسبتی بین اصلاح طلبان و این جریان فکری وجود ندارد. باتوجه به مقبولیت اصلاح طلبان، این جریان فکری از این مسئله سوء استفاده کرده و تابلویی را پیش از انتخابات مجلس بروز داده اند تا در خصوص آراء اصلاح طلبان بحث کنند.آنها به اصلاحات آسیب زده اند و این مردم هستند که مسائل را می شناسند و آنها را نخواهند پذیرفت. بنابراین می توان گفت چنین امری که آنها پیونددهنده جریان اصلاح طلبی و این جریان نوظهور فکری باشند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست و خیالاتی بیش نیست”.

اعلام برائت ها از مشایی در حالی از سوی اصلاح طلبان ادامه دارد که سناریوی کیهان و سایت های همسو همچنان ادامه دارد و عباس سلیمی نمین، یکی از چهره های این جریان افراطی با وجود موضع گیری های اصلاح طلبان دیروز  بار دیگر بر هم پیمانی مشایی و اصلاح طلبان تاکید کرد.