ایران نایب قهرمانی را از دست داد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی انصراف از کشتی با حریفان اسراییلی

در رقابتهای قهرمانی کشتی آزاد جوانان جهان در صوفیه (بلغارستان) کشتی گیر ایرانی با داشتن بخت مدال –ـ  طلا ـ– از مسابقه با حریف اسراییلی سرباز زد ومقام مسلم نایب قهرمانی را از دست داد. به این ترتیب ورزش شماره یک سنتی ایران در معرض محرومیت از رقابتهای جهانی قرار گرفت.

پیش از این کشتی گیر  آزادکار، دو ورزشکار دیگر هم در بخش کشتی فرنگی  در صوفیه در برابر کشتی گیران اسراییلی به روی تشک نرفتند و از ادامه کار و کسب مدال باز ماندند، اما با پذیرش گواهی پزشکی شان، امتیاز رده بندی آنان در تیم فرنگی به حساب آمد. علیرضا کریمی، ملی‌پوش  وزن 84 کیلوگرم اما هم امتیاز ایستادن در رده پنجم را از دست (در صورت قبول شکست به دلیل نرفتن به روی تشک) داد و هم مسئولان فیلا مدارک پزشکی او را برای کشتی نگرفتن قبول نکردند.

در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان مسئول آمریکایی بخش پزشکی رقابتها ادعای مصدومیت کشتی گیر ایرانی را موجه دانسته بود، اما این بار مسئولان حاضر در بلغارستان از پذیرش آن خودداری کردند و ایران را در آستانه محرومیت قرار دادند.

به نوشته ایسنا “مسئولان کشتی فیلا تهدید کرده‌اند که این اتفاقات را به کمیته‌ بین‌المللی المپیک گزارش خواهند داد و اگر این جریانات تکرار شود تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران از مسابقات جهانی بزرگسالان در مجارستان حذف خواهند شد. البته باز هم شنیده می شود که سران فیلا قصد داشتند در همین مسابقات تیم ایران را از رقابت‌ها حذف کنند که با صحبت‌های مسئولان کشتی ایران در صوفیه، این قضیه رخ نداد.”

در پیکارهای کشتی آزاد،همه امتیازات کشتی گیر دسته 84 کیلوگرم ایران  کسر شد تا ایران عنوان نایب قهرمانی را به تیم جمهوری آذربایجان هدیه کند وسوم شود. این در حالی ست که کریمی با کشتی های خوبی که گرفته بود، بخت مدال طلای این مسابقات را هم داشت. تیم روسیه قهرمان تیمی رقابتها شد.

جوانان ایران در پیکارهای کشتی آزاد برنده یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز شدند.

نگذاشتیم تیم ایران را حذف کنند

محمد طلایی، قهرمان سالهای پیش کشتی جهان و سرمربی کنونی تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده که با “رایزنی زیاد” مانع حذف ایران از این مسابقه ها شده اند. او گفته مسئولان فیلا تهدید کرده اند که تکرار چنین واکنش های سیاسی ملی پوشان ایرانی را از رقابتهای جهانی پیش رو در مجارستان محروم می کند.

طلایی گفته: “چون دوبار در رقابتهای فرنگی گواهی پزشکی را برابر حریفان رژیم اشغالگر قدس تایید کرده بودند، فقط در صورتی که خدای نکرده دست کریمی قطع شده باشد، گواهی را می پذیرند.”

در سالهای اخیر جمهوری اسلامی به ورزشکارانی که از مسابقه با حریفان اسراییلی انصراف می دهند و در رسانه ها اعلام می کنند به میل خود تن به پیکار نداده اند، جوایز ارزنده ای اهدا می کند.