احمدی نژاد بد بود، روحانی دانشمند است

نویسنده
نازنین کامدار

» رنگ عوض کردن مدیران قبلی

با سخنان روز گذشته محمد حسن نامی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری درباره رفتارهای محمود احمدی نژاد، تعداد مدیران ارشد وی که از همکاری با دولت دهم اعلام برائت کرده اند افزایش یافت.پیش از وی، مصطفی پورمحمدی، اولین وزیر کشور احمدی نژاد در جلسه رای اعتماد از فساد گسترده کابینه سابق سخن گفته و از تریبون مجلس اعلام کرده بود خود را از همراهان احمدی نژاد و اطرافیانش نمی داند.

در همین حال، محمد داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان هم پس از آنکه با وی گفت و گوهایی درباره همکاری با دولت جدید شد، با یک خبرگزاری به مصاحبه نشست و به انتقاد از وزیر ورزش قبلی پرداخت؛رفتار هایی که با انتقاد رسانه های اصولگرایان مواجه شده و برخی از آنها خواسته اند روند اعلام برائت از احمدی نژاد متوقف شود.

از سوی دیگر دو تن از چهره های دولت قبل که روزنامه کیهان هم به ناکارآمدی آنها اذعان کرده، به سخنان بیژن نامدار زنگنه که آنها را “گروهبان” خوانده، واکنش نشان داده اند.

 اعلام برائت کنندگان از دولت احمدی نژاد اما تعدادشان بیشتر است اما آخرین شان محمد حسن نامی وزیر سابق ارتباطات است که در دوره 6 ماهه حضور خود در این سمت، مشکلات انبوهی برای کاربران اینترنت در ایران به بار آورد. او دیروز در مراسم تودیع خود چنین گفت:“روزی که بر مسند این وزارتخانه تکیه زدم خوشحال بودم چراکه معتقد بودم وجودم باعث پایدار ماندن این وزارتخانه می شود اما علاوه براینکه از ما هیچ پشتیبانی نشد بلکه هر روز به ما فشار می آوردند و حتی اجازه ارائه یک گزارش اقتصادی را هم به ما نمی دادند. من با اهداف بزرگ به این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پا گذاشتم اما ناگاه متوجه شدم حمایتی صورت نمی گیرد و من و این وزارتخانه تنها هستیم.این بی توجهی ها به این وزارتخانه در حالی بود که ما بعد از وزارت نفت و اقتصاد بالاترین واریزی درآمد به خزانه را به خودمان اختصاص داده بودیم”.

او افزود: “ما خیلی کارها می خواستیم انجام دهیم اما مورد هجوم قرار گرفتیم. انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پیروزی دانشمند عزیز آقای روحانی نور امید در دل ها روشن شد و امیدواریم در این دولت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جایگاه خودش باز گردد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بر مسند دبیرشورای عالی مجازی بنشیند. این سمت باید در اختیار وزیر قرار بگیرد در غیراینصورت مشکلات این وزارتخانه به قوت خود باقی خواهد ماند”.

احمد رسولی نژاد، از دیگر مدیران دولت دهم نیز که آخرین روزها را در سمت معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان سپری می کند، به خبرگزاری تسنیم گفته است: “اشکالاتی به آقای عباسی وارد بود به عنوان مثال در جابه‌جایی فدراسیون‌ها می‌شد بهتر تصمیم گرفت. در انتخاب روسای فدراسیون‌ها باید تسریع شود. 13 فدراسیون ما با سرپرستی اداره می‌شود. قرار بود 4 فدراسیون انتخابات برگزار کنند که چون اواخر عمر دولت بود، قرار شد برگزار نشود. در خود وزارتخانه در برخی از گزینش‌ها و چینش‌ نیروها باید دقت بیشتری صورت می‌گرفت. این اشکالات هم وجود داشت. عرض من این نیست که تغییرات اعمال شده درست یا غلط است. این مسائل را می‌توانستیم با تدبیر رفع کنیم. در جایی شنیدیم دنیامالی، رئیس پیشین فدراسیون قایقرانی اعلام کرده بود که اگر به من می‌گفتید، استعفا می‌دادم. اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌توانستیم خیلی راحت با گفت‌وگو موضوع را حل کنیم. نمی‌دانم در این مسائل طرف مشورت آقای عباسی که بود. من معاون او بودم اما خیلی از مسائل را می‌گفتند که به شما ارتباطی ندارد”.

او افزوده است: “حوزه ما عمومی است و من به عنوان معاون حقوقی مجلس و امور استان‌ها پاسخگو بودم. در مجلس، آنها از ما در خصوص جابه‌جایی‌ها سئوال می‌کردند. حضور وزیر محدود بود و چند باری بیشتر به مجلس نیامد. تا امروز هم برای من مشخص نشد در این تغییرات و جابه‌جایی‌ها چه کسانی اطلاعات می‌دادند. آیا درست بود؟ آیا مناسب بود؟ در هر صورت آقای عباسی براساس آن اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کرد”.

 اظهارات رسولی نژاد با واکنش سایت راستگرای صراط همراه شده و این سایت در مقاله ای با عنوان “آقای معاون صبح به خیر” نوشته است: “آیا اکنون زمان مناسبی برای طرح چنین مسائلی بود؟ چرا باید در دوران معرفی وزیر جدید و رفتن وزیر سابق، چنین مسائلی مطرح شود؟ آیا قبل از این، این نکات را به عباسی منتقل کرده بود یا خیر؟ وی به عنوان معاون وزیر، این موارد را باید در دوران صدارت به وزیر متذکر می شد یا اکنون که دیگر وقتن رفتن است؟ و… ابهاماتی در این باره وجود دارد که اذهان را متوجه خود می کند و القصه، چندان هم خوشایند نیست. ایشان از افزایش طرح های عمرانی و مشکلات پیش روی آنها گفته بود. اشاره ای به جا بود؛ اما به عنوان معاون مرتبط با این موضوع، چه اقدامی انجام داده است؟ نتیجه فعالیت های وی برای حوزه بودجه ورزش، چه بوده است؟ وی که معاون پارلمانی بوده، در اقناع مجلسیون برای افزایش بودجه ورزش و حل مشکلات عمرانی، چه تدبیری داشته است؟ گزارشی از فعالیت های انجام شده از سوی ایشان در این مدت، می تواند گویای نقش این معاونت در مشکلات یا حل مشکلات باشد. انتقاد به برکناری برخی روسای فدراسیون ها، بی نتیجه بودن سفرهای خارجی و… مواردی است که کسی بدان عریضه ای ندارد؛ اما باید پرسید نقش رسولی نژاد در این فرآیندها چه بوده است. نمی توان معاون یک وزیر بود و در این تصمیمی گیری ها نقشی نداشت. واقعا اگر اینقدر فاقد قدرت و اثرگذاری بود، بهتر نبود جای خود را به گزینه ای می داد که توانمندی و اثرگذاری قابل توجه و متناسب با شان این عنوان را داشته باشد؟ به نظر می رسد بخشی از این نقدها مربوط به معاونی باشد که نتوانسته خود به وظایف ذاتی اش عمل کند. اینکه وزیر ورزش در اداره این مجموعه با نقدهای جدی مواجه است، ریشه در عملکرد و تشخیص های غلط معاونینی دارد که بازوها و اهرم های عباسی بوده اند. کاش آقای رسولی نژاد چنین صحبت هایی را مطرح نمی کرد تا ذهنیت جامعه ورزش از ایشان، چند رنگی و متغیر نباشد!”

در مقابل این رویکرد، فریدون عباسی و مسعودمیرکاظمی وزیر سابق نفت که در مجلس تلاش فراوانی برای رای نیاوردن بیژن زنگنه به کار بستند، رویکردی تهاجمی اتخاذ کرده اند.

 فریدون عباسی که حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان وی را “فردی با خطاهای فاحش و گفته های نسنجیده” خطاب کرده بود، ظاهرا خود را مخاطب این گفته زنگنه که “گروهبان ها بروند!” دیده و به رجانیوز که این روزها به پاتوق رسانه ای “گروهبان های دولت دهم و نهم” تبدیل شده، گفته است: “برخی خود را ژنرال می‌دانند اما اتفاقا من «ژنرال درست» هستم. درجه‌ام را اگر حساب کنند من واقعا ژنرال هستم. من هیچ وقت هیچ کس را نفی نکردم حتی اگر قبل از انقلاب اسلامی کسی کار کرده مثل آقای دکتر اعتماد یا همکارانی که بعضا هنوز هستند. یعنی می‌خواستند من را بگویند گروهبان؟ گروهبانی درجه خیلی بالایی است و کار پادگان‌ها را گروهبان‌ها انجام می‌دهند و افسران نان آن را می‌خورند. برخی افراد در دولت‌های گذشته با رانت و رابطه وزیر شده‌اند. برخی افراد البته دانشجویان با استعدادی بوده‌اند اما نباید دیگران را گروهبان بنامند زیرا این توهین به جامعه است”.

او افزوده است: “دلخور شدم از اینکه در زمان مناظرات و انتخابات این حرف‌ها را زدند. حالا انشاء الله بیاییم و ببینیم که تولید نفت را چه قدر بالا می‌برند و پول‌های نفت را چگونه می‌آورند. آیا واقعا دولت احمدی‌نژاد هیچ کاری نکرده است؟ چرا دائم دولت او را می‌زنید؟ حالا که انتخابات تمام شده و کابینه جدید شکل گرفته است، به عنوان یک «شیخ» مانع از انتقادات بیشتر به دولت دهم و احمدی‌نژاد شود و نکات مثبت دولت وی را نیز بگوید”.

او که به عنوان “جانباز هسته ای” توانست در سمت رئیس سازمان انرژی اتمی قرار بگیرد، افزوده:“ما نمی‌رویم بخوابیم و می‌رویم کار می‌کنیم. دولت آقای روحانی ظرفیت همکاری با ما را ندارد، حالا این ظرفیت یا بالا‌تر است یا پایین‌تر”.

وی حساب خود را با روزنامه کیهان هم چنین تسویه کرده: “در مدت مسئولیتم هم مواظب جان آدم‌ها بودم و هم باید مواظب «کیهان» می‌بودم که یک وقت چیزی اشتباهی ننویسد، چیزی را جایی بخواند و بیاید اشتباهی آن را بنویسد”.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم نیز روز گذشته و پس ازتلاش برای جلوگیری از رای اعتماد مجلس به زنگنه، او را متهم به رانت خواری نزدیک به سه میلیون دلاری کرده است.

به اعتقاد آگاهان، حمله به زنگنه و کابینه بی ارتباط با بیم مدیران قبلی از افشای فساد موجود در دوران احمدی نژاد و مشخص شدن نقش آنها در این فساد نیست.