نظامیان ایرانی در کنار بشاراسد

نویسنده

» گزارش دی ولت از روابط نظامی تهران و دمشق

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد حکومت ایران با تأمین تسلیحات، فن آوری های نظارتی، هواپیماهای بدون سرنشین و بودجه های مالی، بیش از پیش در درگیری های سوریه از بشاراسد حمایت می کند. حضور واحدهای نظامی و پاسداران ایرانی در کنار حکومت سوریه را نیز باید به این کمک ها افزود.

براساس گزارشی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، در اواخر ماه اوت یکی از ژنرال های واحدهای نظامی ایرانی گفته است که نیروهای نخبه ایرانی “در تمامی حالات درگیری های” سوریه وارد شده اند. و این درحالی است که مسؤولان عالی رتبه اطلاعاتی و فرماندهان سپاه القدس، به عنوان واحد بین المللی سپاه پاسداران، به شکلی فزاینده به سوریه سفر می کنند.

 

آموزش دهنده، بسیج گر، و سازمان دهنده

این افراد تاکنون به عنوان آموزش دهنده نیروهای مسلح، بسیج گر و سازمان دهنده مورد استفاده قرار گرفته اند. اتخاذ استراتژی های ویژه به منظور تضمین قدرت اسد نیز جزو وظایف آنهاست. هماهنگ کردن نیروی قدس در سوریه از پایتخت لبنان بیروت انجام می شود که در آن یکی دیگران از متحدان ایران مستقر است: حزب الله. سازمان مجاهدین خلق اطلاعات دقیقی از ساختار فرماندهی و فرماندهان این واحد دراختیار دارد.

درخصوص جابجایی نیروهای مسلح به سوریه، نیروهای نخبه یک بار در هفته از بخش های مختلف ساختارهای نظامی جمهوری اسلامی، از تهران به دمشق اعزام می شوند. اعزام این افراد از آغاز شورش ها در سوریه در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که فرماندهان عالی رتبه اطلاعاتی، لجستیکی، و عملیاتی از قبل نیز در سوریه فعال بوده اند.

 

حزب الله و نیروی بدر مستقر در مرزها

قرار است که این گروه های ایرانی از تأمین تسلیحات به ارتش آزاد سوریه توسط ترکیه، لبنان و عراق ممانعت بعمل آورند. فرماندهان ایرانی حزب الله لبنان را مأمور کرده اند تا بر مرزهای سوریه و لبنان نظارت داشته باشد.

نیروی بدر عراق نیز مسؤول نظارت بر مرزهای عراق و سوریه است. ازطرف دیگر، سازمان مجاهدین خلق از طرح های ایران برای ایجاد اغتشاش در ترکیه و عربستان سعودی سخن می گوید که هدف آنها تضعیف مواضع حامیان اصلی شورشگران سوری است. اعضای گروه قدس از قبل نیز در سوریه فعال بوده اند.

آنها بدین ترتیب قصد داشتند یک واحد شبه نظامی به مانند الگوی بسیج ایرانی در سوریه تشکیل دهند. در اواسط ماه اوت پس از ربایش یک اتوبوس حامل ۴۸ ایرانی در سوریه مشخص شد که سرنشینان آن از اعضای سپاه پاسداران اند. به گفته مجاهدین خلق، قرار بوده این افراد در سوریه با گروهی متشکل از ۱۵۰ تن از مبارزان نیروی قدس ادغام شوند.

 

اهمیت بقای اسد از لحاظ استراتژیک

جمهوری اسلامی دلایل متعددی برای حفظ بشاراسد بر منصب قدرت دارد. بقای سیاسی او برای جمهوری اسلامی از اهمیت استراتژیک ویژه ای برخوردار است. در صورتی که او سقوط کند، جمهوری اسلامی بیش از پیش منزوی خواهد شد و امکان ارتباط با حزب الله را تا حد زیادی از دست خواهد داد.

سران جمهوری اسلامی همچنین بیم آن دارند که در صورت فروپاشی حکومت سوریه توسط مردم این کشور، این مسأله منبع الهام بخشی برای مردم ایران شود تا علیه حکومت آیت الله ها قیام کنند. به گفته میر جودانفر، کارشناس و تحلیلگر امور ایران، احتمال مداخله مستقیم و رسمی ارتش ایران در درگیری های سوریه بسیار ضعیف است، مگر اینکه کشورهای دیگر به صورت فعال در درگیری ها از شورشیان جانبداری کنند.

ازطرف دیگر، فورتیش یکی از کارشناسان امور خاورمیانه معتقد است که مشارکت نظامی جمهوری اسلامی نامحتمل است. او می گوید: “برای سران جمهوری اسلامی مهم این است که مداخله آنها در درگیری ها تا حد امکان به صورت پنهانی انجام شود.”

منبع: دی ولت، ۸ سپتامبر