ناپایداری جبهه پایداری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» انشعاب در ائتلاف مصباح

رسانه های اصولگرا از انشعاب در جبهه پایداری انقلاب اسلامی، ائتلاف سیاسی نیروهای نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی خبر می دهند. اعضا و مسئولان جبهه پایداری این گزارش ها را تکذیب کرده اند اما در عین حال از اختلاف نظر در میان خود درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری پرده برداشته اند. جبهه پایداری انقلاب اسلامی، پیش از انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اعلام مرزبندی با دو جریان “فتنه” و “انحرافی” و زیر نظر مستقیم مصباح یزدی فعالیت خود را آغاز کرد.

خبرگزاری آریا به مدیرعاملی امیر محبیان، از چهره های سیاسی و رسانه ای نزدیک به طیف سنتی جناح اصولگرا، در روزهای گذشته مصاحبه ها و گزارش های متعددی را درباره “انشعاب” در جبهه پایداری و “پایان عمر سیاسی” این تشکل منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، جبهه پایداری انقلاب اسلامی تشکلی که در سال ۹۰ و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم تشکیل شده بود با تحولات مهمی روبرو شده است.

این گزارش افزوده جبهه پایداری که با ائتلاف جمعی از وزرای سابق کابینه محمود احمدی نژاد و نیز برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم با همراهی چند تن از شاگردان آیت الله مصباح یزدی تشکیل شده بود، حالا این روزها شرایط متفاوتی را سپری می کند.

خبرگزاری آریا افزوده که خبرنگار سیاسی آن به اخباری دست یافته است که بر مبنای آن اختلاف نظر میان سه طیف این تشکل سیاسی موجب صف بندی های جدید شده است.

این گزارش با اشاره به عدم ائتلاف جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم، نوشت که این جبهه پس رایزنی های متعدد با آیت الله مصباح یزدی فهرست خود را منتشر کرد و “البته نتوانست به پیروزی چندانی دست یابد و برخی اعضای مهم آن از ورود به پارلمان باز ماندند.”

افرادی که از مهمترین آنها می توان به قاسم روانبخش و سقای بی ریا، از شاگردان و نزدیکان مصباح یزدی اشاره کرد. در همین حال البته برخی اعضای مهم دیگر این تشکل هم مانند مهدی کوچک زاده و حمید رسایی با رای بسیار پائین تری نسبت به سایر چهره های سیاسی راهی مجلس شدند.

 

اختلاف بر سر انتخابات

خبرگزاری آریا در ادامه گزارش ویژه خود افزوده که جبهه پایداری اخیرا با بروز اختلاف نظر میان اعضای خود درباره انتخاب نامزد این تشکل در انتخابات آینده ریاست جمهوری به دو طیف قم و تهران منشعب شده است.

این خبرگزاری طیف قم جبهه پایداری را شاگردان مصباح یزدی معرفی کرده و نوشته آنها نتوانسته اند با حامیان دولت در جبهه پایداری بر سر یک نامزد مشترک به تفاهم دست یابند.

هدایت دولت توسط اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر جنجالی محمود احمدی نژاد، دلیل این عدم تفاهم اعلام شده است. گفته شده نزدیکان مصباح یزدی اعلام کرده اند که حمایت از کاندیدای مورد نظر حامیان دولت در تضاد با شعارهایی است که تا کنون مطرح کرده اند.

از افراد این شاخه می توان به آقا تهرانی، روانبخش، سقای بی ریا، نبویان و حسین جلالی اشاره کرد. آریا افزوده شاخه قم در پی کاندیداتوری سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت و یا غلامعلی حدادعادل، رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

اما شاخه تهران که اکثرا از اعضای سابق کابینه و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم و نهم هستند معتقدند که باید از نامزد مورد نظر حامیان احمدی نژاد حمایت کرد. به باور این افراد با این اقدام راه احمدی نژاد ادامه پیدا خواهد کرد و فردی از جنس محمود احمدی نژاد جایگزین او خواهد شد.

در همین راستا غلامحسین الهام در مصاحبه با ویژه نامه روزنامه ایران پس از مدت ها سکوت به دفاع تمام قد از دولت پرداخته و گفته است: “مردم از این وضعیت به عقب بر نمی گردند که به دنبال کسی مخالف احمدی نژاد باشند! همان احمدی نژاد را می خواهند با ظرفیتی که بتواند یک امیدی را به سمت بهبودی وضعیت ایجاد کند، البته من نم یخواهم انتقاد کنم که این وضعیت ناشی از کارکرد دولت است، این شرایطی است که بخصوص در سایه عدم تعامل کافی و کامل قوای کشور با یکدیگر ایجاد شده است. با این تفاسیر اگر یک نفر همان شعار و گفتمان احمدی نژاد را بگیرد و کامل کند، قطعاً مردم به او اقبال خواهند داشت.”

مهدی کوچک زاده دیگر عضو ارشد جبهه پایداری که خبرگزاری آریا او را از اعضای شاخه تهران معرفی کرده نیز در مصاحبه با شبکه ایران گفته است: “بعضی ها یک فرد و صحبت های او را مورد اتهام قرار می دهند و بواسطه حرف های او می گویند دولت منحرف است. خب این دولت با این توصیف رهبری معلوم است منحرف نیست. حالا یا آن اتهام به آن فرد اصلا وارد نیست یا اگر به او وارد است او تاثیری در دولت ندارد. که این دومی را نمی شود پذیرفت چون هر دوی اینها می گویند ما یکی هستیم.”

خبرگزاری آریا در گزارش خود افزوده که شاخه تهران “با لیدری صادق محصولی” فعالیت می کند. او وزیر کشور سابق دولت است که حضورش در جبهه پایداری از ابتدا به دلیل نزدیکی با رحیم مشایی و برخورداری از ثروتی ده ها میلیاردی، جنجالی بود.

این گزارش از علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی یا “یک چهره نام آشنا” [بدون نام بردن از او] به عنوان کاندیداهای مورد نظر طیف تهران جبهه پایداری نام برده و افزوده که این طیف به شدت مخالف کاندیداتوری افرادی مانند سعید جلیلی و یا غلامعلی حدادعادل است.

جریان حامیان دولت معتقدند که با ائتلاف با این بخش از جبهه پایداری و حمایت این طیف سیاسی می توانند مقداری از بار سیاسی عنوان جریان انحرافی که به شدت از سوی رقبایشان مطرح می شود بکاهند.

این گزارش همچنین از انصراف غلامحسین الهام از حضور در جبهه پایداری و در حمایت از دولت خبر داده و افزوده که در جلسه اخیر اعضای شورای مرکزی با آیت الله مصباح یزدی، برخی اعضا انتقادات تندی را در خصوص اعلام انصراف غلامحسین الهام از عضویت در شورای مرکزی مطرح کرده اند و بر اساس تدبیر جدید به دلیل بار منفی اعلام رسانه ای این مطلب، کامران باقری لنکرانی مامور به تلاش برای بازگشت غلامحسین الهام شده است.

در همین گزارش آمده است که در جلسه اخیر شورای مرکزی در نزد مصباح یزدی، برخی از اعضا به مصاحبه اخیر غلامحسین الهام با ویژه نامه روزنامه ایران و دفاع قاطعانه او از دولت و آنچه به جریان انحرافی موسوم است اعتراض کرده اند.

 

توصیه برای تکذیب

این اخبار در حالی است که مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری و برخی دیگر از اعضای ارشد این تشکل، گزارش ها مربوط به انشعاب در این جبهه را تکذیب کرده اند اما خبرگزاری آریا نوشته که در جلسه اخیر شورای مرکزی در حضور مصباح یزدی “توصیه هایی به برخی اعضا” برای تکذیب تقسیم جبهه پایداری به دو شاخه قم و تهران شده است.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی عمدتا از اشخاصی تشکیل شده که در سال ۱۳۸۴هسته اصلی ستادهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد را تشکیل می دادند و سپس یا به دولت او راه یافتند، یا در حمایت از او وارد مجلس شدند و یا با انجام فعالیت هایی خارج از این دو نهاد، به حمایت از احمدی نژاد و دولت می پرداختند.

به مرور زمان و با قدرت گرفتن اسفندیار رحیم مشایی در نزد محمود احمدی نژاد، بسیاری از این افراد از دولت حذف شدند و در سال ۱۳۸۴ که احمدی نژاد چند روزی را در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی برای برکناری رحیم مشایی از پست معاون اولی خود مقاومت کرد، رسما به موضع گیری علیه او پرداختند.

از آن پس و همزمان با آغاز جنبش اعتراضی سبز به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که توسط سیدعلی خامنه ای و دیگر مسئولان حکومتی “فتنه” توصیف شد، این طیف خود را مخالف همزمان فتنه و جریان انحرافی که به رحیم مشایی و حامیان و نزدیکان او اطلاق می شد، معرفی کرد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات دوره نهم مجلس حاضر به همکاری کامل با جبهه متحد اصولگرایان که ائتلافی با همکاری جناح راست سنتی و طیف امنیتی – سپاهی اصولگرایان در جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و به مدیریت محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری بود، نشد.