آب سرد بر آتش مخالفان دیدار با پناهی و ستوده

نویسنده
نازنین کامدار

» همکاری جواد لاریجانی برای دیدارهای هیات پارلمانی اروپا

در حالی که طیف های تندرو در درون حکومت ایران یک جنجال رسانه ای تمام عیار را در خصوص دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی به راه انداخته اند و وزارت اطلاعات و خارجه دولت روحانی را مقصر اصلی آنچه که “دیدار با فتنه گران” می نامند، دانسته اند، یک عضو برجسته این هیات فاش کرده است که این دیدار با موافقت محمد جواد لاریجانی انجام شده است.

به این ترتیب و در حالی که قبلا آشکار شده بود که سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با همکاری مجلس و وزارت خارجه صورت گرفته اینک آشکار می شود قوه قضاییه هم موافق دیدار اعضای هیات با نسرین ستوده و جعفر پناهی بوده است.

بر اساس این گزارش، ماجرای دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی، بیش از همه با واکنش طیف موسوم به جبهه پایداری همراه بوده است و از اواخر هفته گذشته یک موج رسانه ای سنگین را بر علیه دولت روحانی به راه انداخته است.

از جمله بانیان تبلیغات مخالف با این دیدار، احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران است که در یک سخنرانی با حمله شدید به وزارت خارجه و دولت ابتدا گفت: “دولتی که امروزه سکاندار مدیریت اجرایی کشور است با شعار اعتدالی سر کار آمده، بنابراین افراطی‌ها در آن جایگاهی نباید داشته باشند، اما امروزه شاهد اعطای پست و مقام به این دسته افراد به ویژه مجرمان و فتنه‌گران هستیم. مدیریت کلان کشور در اختیار مقام معظم رهبری است و خط اصلی کشور به دستور شخص معظم‌له صادر می‌شود، بنابراین هیچ مسئولی حق تخطی از خطوط قرمز را ندارد”.

و بعد با مسلم دانستن مخالف آیت الله خامنه ای با دیدارهای هیات پارلمانی اتحادیه اروپا افزود: “بانیان ملاقات هیئت اروپایی با فتنه‌گران باید توبیخ شوند”.

در پی اظهارات وی، چند نماینده وابسته به جبهه پایداری نیز، از لزوم توبیخ وزیر اطلاعات به دلیل این دیدار سخن گفتند و همه آنها نقطه نظراتشان را مطابق معمول با خبرگزاری های فارس و تسنیم در میان گذاشتند.

از جمله این نمایندگان، اسماعیل کوثری بود که گفت: “به طور حتم این مسئله باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد که چه کسی مسئول این اتفاقات است. نمایندگان نیز این مسئله را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از روز یکشنبه کار آن آغاز می‌شود مورد بررسی قرار خواهند داد. در این مورد هم مجلس، هم وزارت امورخارجه هم وزارت اطلاعات مقصر هستند اما نتیجه گیری دقیق‌تر از آن منوط به بررسی موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است”.

زهره طبیب‌زاده نوری هم گفته است: “من فکر می‌کنم تا جایی که این مقامات در چارچوب مذاکرات رسمی در کشور هستند در حوزه کسانی قرار می‌گیرند که دعوت‌کننده اصلی هستند. اما اگر این هیئت خارج از چارچوب‌های رسمی، اقدامی برای ارتباط‌گیری انجام بدهند، مسئولیت آن به مقامات امنیتی و سیاسی کشور برمی‌گردد البته اگر مقامات سیاسی کشور نیز در جریان این ملاقات بوده باشند. در غیر این صورت تمام مسئولیت آن بر عهده مقامات امنیتی کشور خواهد بود.”

به گفته این فعال جناح راست “وقتی که یک هیئت خارجی وارد کشور دیگری می‌شود میزبان، برنامه‌های آن هیئت را برای ملاقات‌های رسمی هماهنگ می‌کند. اگر اعضای آن هیئت به نحوی از این مسئله تخطی کنند و از روالی که آن دستگاه برای آنها مشخص کرده خارج شوند دیگر نهاد میزبان، مسئولیتی ندارد.”

خانم نوری یادآور شده “زمانی که یک هیئت وارد کشور می‌شود از ابتدا تا انتها اولین بخشی که مسئول حفاظت و امنیت است، وزارت اطلاعات می‌باشد و با هماهنگی با مقام مسئول، امنیت هیئت را تامین می‌کند. یا با مجوز آنها این ملاقات صورت گرفته است یا بدون مجوز. اگر با مجوز آنها باشد مقامات امنیتی باید پاسخگو باشند و در غیر اینصورت این مسئله ضعف دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور را می‌رساند که یک هیئت رسمی چنین ملاقاتی را صورت داده است که از چشم دستگاه امنیتی ما دور مانده است”.

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل، و یکی دیگر از نمایندگان هوادار احمدی نژاد هم در گفت وگو با تسنیم می گوید: “این سفر پنهانی بدون اطلاع قبلی و به صورت خودسر انجام شده و این رفتارها به هیچ وجه از دولت یازدهم انتظار نمی رود چرا که در این اوضاع و احوال که آمریکا نقض عهد و پیمان کرده و اروپایی ها نیز ادعاهایی را مطرح کرده‌اند بر ادامه توافق و مذاکره هسته ای تأکید و اصرار کنیم و بخواهیم در این زمینه بهانه ای به دست غربی ها بدهیم”.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی از سوی دیگر وارد شده و هیات پارلمانی اتحادیه اروپا را متهم کرده که به طور خودسر به دیدار پناهی و ستوده برخاسته و این دیدار را “بر خلاف اخلاق و نزاکت رفتاری و دیپلماتیک و با وجود آگاهی از میزان حساسیت جمهوری اسلامی و ملت ایران از عناصر فتنه، در سفارت یونان انجام دادند”.

خبرگزاری فارس  در ادامه آب و تاب دادن به این موج تخریبی، اعلام کرده است که در دیدار انجام شده بین ستوده و پناهی با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا، جایزه ساخاروف که سال گذشته مشترکا به این دو تن اهداء شده بود، تحویل آنها شده است.

فارس می نویسد: “در روزهای اخیر که هیئت پارلمان اروپایی با عنوان دیدار با مسئولان نظام وارد تهران شد، در اقدامی که هیچ نهادی در کشور (چه مجلس به عنوان میزبان این گروه و چه وزارت خارجه) مسئولیت آن را قبول نمی‌کنند، ضمن دیدار با این ۲ محکوم فتنه در سفارت یونان، بدهی خود را به برگزیدگان سال قبلشان ادا کردند. جالب است بدانید که با وجود دیدارهای مختلف این گروه با مسئولان عالیرتبه نظام ازجمله رییس مجلس و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانم کرونبرگ که ریاست این گروه را برعهده داشت و تصویر بی احترامی در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از صداوسیما پخش شد، آن ها دیدار با این دو را مهم ترین بخش سفر خود معرفی کرده اند”.

 اظهارات یک عضو این هیات پس از بازگشت از ایران که اعلام کرد “مهمترین دیدار این سفر، دیدار با ستوده و پناهی بود”، خشم محافظه کاران را به شدت بر انگیخته است.

مخالفان تمامی اظهارات هیات را بازتاب نداده اند. مخصوصا آن بخش از اظهارات ژوزف ویدنهولز که به روزنامه شرق گفته است: “این دعوت از سوی پارلمان ایران صورت گرفته و سفرهای متداولی است که اغلب هیات‌های پارلمان اروپا به کشورهای مختلف دارند و چیز تازه‌ای نیست.”

وی تاکید کرده “ما می‌توانستیم با  ستوده و پناهی دیدار کنیم و دیدار کردیم. نسرین ستوده و جعفر پناهی برنده جایزه «ساخاروف» اتحادیه اروپا بوده‌اند؛ همان جایزه‌ای که امسال به «ملاله» از پاکستان رسید. به همین خاطر وقتی ما در قالب اعضای پارلمان اروپا به ایران آمدیم، تمایل داشتیم با آنها دیدار کنیم. به نظرم برنامه‌ریزی درباره قبل و بعد از سفر خیلی مهم نیست. نکته مهم این است که در دیدار هانس اسبودا، عضو هیات پارلمان اروپا به ایران با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، ایشان تاکید داشتند که خانم ستوده شهروند آزادی هستند و دیدار با ایشان منع قانونی ندارد، به این ترتیب هر کسی بخواهد می‌تواند با ایشان دیدار کند.”

 این مقام پارلمان اروپا اما در عین حال گفته “دیدار ما با این دو نفر هم غیررسمی و در قالب دعوت آنها به یک میهمانی انجام شده و پیش از سفر نیز در برنامه رسمی هیات نبوده است. ما می‌توانستیم آنها را ملاقات کنیم و این کار را انجام دادیم”.