انتقاد از نقض حقوق کردها در ایران

نویسنده
رژین یونسی

» دیدار هیئت پارلمان اروپا با فعالان کرد

یک هفته از پس از سفر هئیت پارلمان اروپا به ایران و دیدار با برخی از مقامات رسمی و شخصیت‌های سیاسی، گزارش شده که این هیئت در جریان سفر خود در تهران با برخی از فعالان سیاسی کرد نیز دیدار کرده‌اند.

حامد فرازی و سیاوش حیاتی، هر دو از اعضای تشکل سیاسی جبهه متحد کرد در این ملاقات مهم‌ترین موارد نقض حقوق کردهای کشور را با این هیئت در میان گذاشته و گزارشی از وضیت کردهای کشور را به ایزابل دورانت، رئیس هیئت نمایندگی پارلمان اروپا تقیدم کرده‌اند.

آقای فرازی با “مثبت” ارزیابی کردن واکنش نمایندگان پارلمان اروپا به این ملاقات به روز می‌گوید: ‌ “آن‌ها با حوصله به گزارش‌ها و سخنان ما توجه کردند و گفتند ما سعی می‌کنیم وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم و نقش مثبتی ایفا کنیم.”

به گفته آقای فرازی هیئت پارلمان اروپا همچنین به فعالان کرد گفته‌اند: “ما در این باره با مقامات مرتبط سخن خواهیم گفت. هر چند تاکید کردند که تاکیدات آن‌ها هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد.”

ملاقات این دو فعال سیاسی کرد با هیئت پارلمان اروپا در یکی از هتل‌های پایتخت صورت گرفته است.

این دو فعال کرد در گزارشی که از وضعیت حقوق بشر کردهای ایران به هیئت پارلمان اروپا تقدیم کرده‌اند، با تاکید بر مسالمت جویی کرد‌ها تاکید کرده‌اند که کردها خواهان “دستیابی به ابتدایی‌ترین حقوق سیاسی خود مانند حق انتخاب شدن و انتخاب کردن آزادانه هستند اما قدرت مرکزی آن‌ها از دایره قدرت به حاشیه رانده است.”

در این گزارش با تاکید بر مشارکت کردها در انتخابات اخیر به نفع حسن روحانی گفته‌اند با این وجود پاسخ دولت در سه ماهه نخست از “امیدهای” آنها  کاسته است.

آن‌ها برای مثال در گزارش خود به هیئت پارلمان اروپا به درخواست‌ها از روحانی جهت تاسیس یک تشکل سیاسی اشاره کرده‌اند و یادآوری کرده‌اند تا کنون دولت به آن‌ها پاسخ مثبتی نداده است.

در این دیدار همچنین گزارشی از وضعیت فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زندانی مانند محمد صدیق کبودوند و عدنان حسن‌پور، گزارشی از وضعیت اقلیت‌های مذهبی به ویژه پیراون آئیین یارسان و کشتار بی‌رویه کولبران کرد در مرز‌ها نیز تقدیم هیئت اروپایی شده است.

هیات پارلمان اروپا حدود ۱۰ روز پیش وارد تهران شد و علاوه بر ملاقات و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی، در جلسه‌ای در سفارت یونان در تهران، با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان سال گذشته جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه نیز ملاقات کرد.

این هیئت روز چهارشنبه، ۲۷ آذر، پس از ۶ روز حضور و دیدار با برخی مقامات و چهره‌ها، ایران را ترک کردند.

گفت‌وگو بر سرتحریم‌ها و مسائل حقوق‌بشری از جمله مهم‌ترین مباحث گفت‌وگوهای هیات اروپایی با مقامات جمهوری اسلامی بود.

اما بخش دیدار با مقامات غیر رسمی هیئت پارلمان اروپا با انتقاد شدید رسانه‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس روبر شد. از جمله علاءالدین بروجردی در مصاحبه با خبرگزاری فارس با طرح انتقادات تند از دیدار هیئت پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت: “وزارت خارجه باید پاسخگوی دیدار هیئت پارلمانی اروپا و ۲ عضو فتنه باشد.”