اصولگرایان برای هجمه به رهبری در نوبت‌اند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سردبیر ارگان مؤسسه مصباح یزدی:

قاسم روان‌بخش٬ سردبیر نشریه پرتو (ارگان موسسه مصباح یزدی) خبر از آن داده است که “اصولگرایان دیگری برای هجمه به رهبری در نوبت هستند” و نامه‌های بیشتری از طرف آنها خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته خواهد شد. پیش از این یک سایت متعلق به نزدیکان احمدی‌نژاد نیز گفته بود که بیش از ۱۶ هزار نامه برای انتشار علیه رهبر جمهوری‌اسلامی آماده است.

قاسم روان‌بخش که از شاگردان مصباح‌ یزدی و از اعضای جبهه پایداری است٬ در سخنرانی تازه‌اش با اشاره به ارسال نامه سرگشاده به رهبر جمهوری‌اسلامی از سوی هاشمی‌رفسنجانی پیش از انتخابات و ادامه آن روش توسط برخی از سیاسیون در حوادث پس از انتخابات٬ گفت: “بعد از نامه‌نگاری‌ پادوهای ضدانقلاب به رهبر معظم انقلاب، رسانه رژیم سلطنتی انگلیس برای حضرت آقا کلیپ ساخت و آنرا روی سایت خود قرار داده که این موضوع نشان می‌دهد نامه‌ها به رهبری هماهنگ شده بود”.

وی همچنین با اشاره به یادداشت حسین علایی و سخنان عماد افروغ در صدا و سیما٬ گفت: “بنده نمی‌گویم افرادی چون علایی و افروغ مثل دیگران عامل دشمن هستند اما این افراد ‌متاسفانه ناخواسته در زمین دشمن بازی کردند و به نظر می‌رسد افراد دیگری برای هجمه به رهبری در نوبت هستند و هرچه به انتخابات نزدیک تر‌ می‌شویم، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی خواهند کرد”.

پیش از این وب‌سایت رهاپرس ـ- که حامی احمدی‌نژاد و متعلق به نزدیکان رحیم‌مشایی است ـ- با انتشار تحلیلی٬ نوشته بود که ۱۶هزار “ نامه هتاکانه خطاب به رهبر انقلاب” آماده انتشار است که از سوی “نخبگانی که به لحاظ شأن اجتماعی و جایگاه علمی با ظرف جدید فتنه (تعلقات دینی و انقلابی امت) تناسب ویژه ای دارند و در یکی از نامه های هتاکانه نیز از آنان برای نامه پراکنی دعوت به عمل آمده”منتشر خواهد شد.

به دنبال اعتراضات رخ داده در حوادث پس از انتخابات٬ بسیاری از نیروهای سیاسی اقدام به انتشار نامه‌های نقادانه به رهبر جمهوری‌اسلامی کرده‌اند. در این میان محمد نوریزاد فیلم ساز اصول‌گرا و نویسنده سابق روزنامه کیهان٬ با روندی منظم اقدام به انتشار نامه‌های سرگشاده به رهبر جمهوری‌اسلامی کرد.

وی در یکی از نامه‌های خود٬ خواستار آغاز نهضت نامهنویسی به رهبر جمهوری اسلامی برای “هشدار به نادرستی ها و کجی ها” شد و با نام بردن از چهره های دینی و سیاسی، از آنها خواست تا این نهضت را آغاز کنند.

مدتی بعد حسین علایی٬ از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران٬ که نوری‌زاد در نامه خود از وی با عنوان “پاسداری فهیم، تیزبین، اهل مطالعه، منصف، مردمی، پاک، جنگ دیده، جهان دیده، به روز، مومن، صبور و اهل مدارا” یاد کرده بود٬ یادداشتی به مناسبت روز ۱۹ دی در روزنامه اطلاعات منتشر کرد.

انتشار این یادداشت اما با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها با انتشار مقالات٬ نوشتن نامه سرگشاده از سوی برخی فرماندهان عالی‌رتبه سپاه و تجمع در مقابل منزل علایی٬ مقابل این یادداشت موضعگیری کردند. در همین حال حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان٬ یادداشت علایی را دیکته شده دیگران خواند و مصباح‌یزدی از آن با عنوان مطلبی نام برد که به اندازه نیش هزار دشمن٬ دردناک است. مجموعه این‌ها باعث ارائه چندین باره توضیحاتی از سوی علایی شد.

چند روز پس از یادداشت علایی٬ عماد افروغ نماینده اصولگرای مجلس هفتم و مدرّس دانشگاه نیز در یک برنامه تلویزیونی٬ از برخی روش‌ها در جمهوری اسلامی انتقاد کرد. اصول‌گرایان٬ سخنان افروغ را نیز توهین به رهبری دانستند و به شدت در مقابل وی موضع‌گیری کردند. آنان علاوه بر تجمع مقابل صدا و سیما٬ قصد تجمع در مقابل منزل افروغ را داشتند که این برنامه کنسل شد. حملات اصول‌گرایان، افروغ را نیز وادار به ارائه توضیحاتی درباره سخنان خود کرد.

پس از وی، غلام‌علی رجایی و علی صنیع‌خانی، دو عضو اسبق سپاه نیز با انتشار یادداشت‌هایی به انتقاد از وضعیت موجود پرداخته و پرسیده اند چرا عده‌ای حتی نقد قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را هم “کنایه ای متوجه داخل” می دانند؟

هم‌زمان علی مطهری٬ نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم نیز در گفت‌وگویی با روزنامه ملت ما٬ درباره نامه‌نگاری به رهبر جمهوری‌اسلامی گفت: “اصل نامه‌نگاری رهبری را درست می‌دانم و حق هر شهروندی است که از مقام رهبری حضورا یا به وسیله نامه سؤال کند، اما ادبیات نامه‌ها باید مودبانه و محترمانه باشد و باید به گونه‌ای عمل شود که ابهت و اقتدار رهبری شکسته نشود”.

وی همچنین با انتقاد از اطرافیان رهبر جمهوری‌اسلامی٬ تصریح کرد: “گاهی مرید‌ها و اطرافیان یک شخصیت کار را خراب می‌کنند چون تمایل به بت‌سازی و عدم پاسخگویی آن شخصیت دارند”.

سخنان مطهری و ابراز نگرانی اصول‌گرایان٬ شاید نشانه وقوع تحولاتی در روزهای آینده در وضعیت رهبر جمهوری اسلامی باشد. آیا این نگرانی‌ها واقعی است یا تنها یک هدف انتخاباتی را دنبال می‌کند؟ زمان به این پرسش، پاسخ خواهد داد.