از حضور مرجع تقلید منتقد جلوگیری شد

نویسنده
حسین محمدی

» دخالت سپاه در تشییع آیت‌الله دستغیب

هم‌زمان با تشییع پیکر سید محمدهاشم دستغیب٬ فرزند‌ ارشد آیت‌الله دستغیب (امام جمعه شیراز که در سال 60 ترور شد)٬ نیروهای وابسته به سپاه پاسداران شیراز، مانع حضور آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع‌تقلید و عضو مجلس خبرگان در این مراسم شدند و از اجرای “وصیت‌نامه” وی نیز جلوگیری کردند.

آن گونه که سایت‌های خبری نزدیک به اصول‌گرایان نوشته‌اند٬ این مراسم در فضایی امنیتی برگزار شد. یک سایت محلی با اشاره به عدم صدور اجازه برای حضور آیت‌الله علی‌محمد دستغیب در این مراسم نوشت: “مسئولان برگزاری مراسم به دلیل ازدحام جمعیت در محل خاکسپاری آیت‌الله سیدمحمدهاشم دستغیب در داخل حرم شاهچراغ مجبور شده بودند درب‌های حرم را ببندند و مانع حضور مردم شوند اما گویا این اتفاق به مذاق علی‌محمد دستغیب و مریدانش خوش نیامد و با وجودی که درب‌های حرم قبل از حضور این عده بسته شده بود با اعتراض شدید آنان مواجه شد و به درگیری با نیروی های سپاه پرداختند؛ حامیان دستغیب با حمله به سمت نرده‌های آهنی و درگیری با نیروهای سپاه برای لحظاتی نظم مراسم تشییع را برهم زدند و با فشار و سر و صدا قصد داشتند داخل حرم شوند که مسئولان برگزاری مراسم تشییع مانع این اقدام آنان شدند.”

یک خبرگزاری زیرمجموعه خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه پاسداران - نیز٬ جو این مراسم را این‌گونه توصیف کرد: “اعوان و انصار علی‌محمد دستغیب با حمل سلاح سرد و گرم سعی در ایجاد فتنه داشتند… و از دیگر حاشیه های این مراسم؛ حضور پررنگ یکی از محکومین فتنه ۸۸ و سران اصلاح طلب در شیراز بود”.

سایت خبری کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ نیز نوشت که هنگام برگزاری مراسم تشییع “فضای امنیتی شهر در محدوده ی مسجد جامع تا حرم شاهچراغ قابل مشاهده بوده است”.

کلمه همچنین به نقل از خانواده دستغیب خبر داد که آن‌ها “در حال حاضر تحت فشار شدید نیروهای امنیتی برای کنسل کردن مراسم ترحیم هستند. در این باره سپاه به خانواده شهید دستغیب اعلام کرده است که اجازه برگزاری مراسم ترحیم را نخواهد داد”.

محمدهاشم دستغیب٬ از جمله روحانیونی بود که پس از اقامه تنها نمازجمعه برگزار شده توسط هاشمی‌رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات٬ با صدور بیانیه‌ای٬ خطاب به وی گفته بود: “سخنان دلسوزانه و روشنگرانه جنابعالی در نماز جمعه تهران در دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی مردم کاملا به حق و بجا بوده و راهگشای مشکلات و گرفتاری های کنونی جامعه می باشد”.

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب٬ که خواهرزاده پدر محمدهاشم دستغیب بود و بنا به وصیت‌نامه وی قرار بود بر پیکر او نماز بخواند٬ از جمله مراجع تقلیدی است که در دو سال گذشته بارها به نفع جنبش سبز و در انتقاد از حاکمیت موضع‌گیری کرده است.

در آخرین نمونه از این دست٬ وی در پاسخ به پیام تسلیت محسن کدیور٬ نوشت: “در هر زمان نامه ای می نویسم و یا انتقادی می کنم که امید است موثر واقع شود و در همین نامه نیز از هیئت حاکمه می خواهم به حصر خانگی مؤمن متقی جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی، پایان دهند و زندانیان سیاسی را که با دشواریهای طاقت فرسا مواجه هستند و غالبا از دوستان اهل بیت عصمت و طهارت بوده یا اهل همین سرزمین می باشند آزاد نمایند و از مجلس شورای اسلامی می خواهم در این مدت قلیلی که از عمر این مجلس مانده قدمهای موثری در رفع این همه گرفتاری که دامنگیر مردم شده است بردارند و دین خود را ادا کنند تا مردم هم متقابلا به حسن نیت و وفای آنان امیدوار شوند”.

وی به دنبال اعتراضات پس از انتخابات سال 88، بارها به انتقاد از رهبر جمهوری‌اسلامی و وضعیت کشور پرداخت که از آن‌ جمله می‌توان به نطق وی در مجلس خبرگان اشاره کرد؛ سخنانی که با واکنش تند حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی نیز مواحه شد.

آیت الله دستغیب با توصیه به حاکمان کنونی به “بازگشت به قانون در برگزاری انتخابات و حذف نظارت استصوابی” و تکیه بر اینکه “اصل بر برائت افراد است” گفته بود: “نتیجه این رویکرد، رضایت‏مندی اکثریت مردم، روی کار آمدن افراد صالح به عنوان نماینده مجلس و رییس جمهور، تقسیم ثروت بین مردم و نظارت مجلس بر امور مملکت است به علاوه بسیاری از سپاهیان و بسیجیان راحت می‏ شوند. اموال بیت المال این طرف و آن طرف نمی ‏رود و همه امور اصلاح می‏ شود. همچنین کسی خط و نشان برای کل مملکت نمی‏ کشد. همه زندگی خوبی خواهند داشت و امنیت برقرار می‏شود.”

وی همچنین درباره حصر کروبی و موسوی و زندانیان سیاسی٬ گفته بود: “از آقایان موسوی و کروبی خلافی ندیدیم و انسانهای خوبی هستند و امروز مظلومانه در حصر قرار گرفته‏اند. همچنین سایر زندانیان سیاسی که جرمشان ثابت نشده و محاکمه نشده‏اند. پروردگارا ما به هر که توانستیم گفتیم، بیانیه دادیم، نوشتیم اما به جایی نرسید. اکنون مجدداً به تو می‌گوییم و از تو می‌خواهیم. تو قدرت داری خداوندا کاری کن که این عزیزان آزاد شوند”.

نطق و مواضع آیت الله دستغیب باعث شد که نیروهای لباس شخصی در شهر شیراز به مسجد محل تدریس وی حمله کنند. وی نیز با ارسال دو نامه سرگشاده خطاب به مهدوی کنی٬ رییس مجلس خبرگان٬ اعلام کرد که به دلیل عدم امنیت در جلسات این شورا شرکت نمی‌کند و از طریق بیانیه با مردم سخن می‌گوید.