نشانه های انزوای ایران

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درمورد مواضع متکی در نشست منامه

یک روز پس از اینکه وزیر امور خارجهٔ آمریکا، هیلاری کلینتون، ابراز امیدورای کرد که ایران و آمریکا گفتگوهایی توام با حسن نیت را در پیش داشته باشد، متکی در سخنرانی خود لحن متفاوتی را برگزید. وی هم در سخنرانی خود  و هم در نشست خبری، اظهاراتی تند و بدبینانه را بر زبان راند و با تاکید بر عدم تمایل تهران به داشتن سلاح هسته‌ای و نیز بی‌ تاثیر بودن تحریم‌های بین المللی، “رژیم صهیونیستی” را با در اختیار داشتن صد‌ها کلاهک هسته‌ای در “فلسطین اشغالی”، مشکل واقعی منطقه دانست.

وی با اشاره به نتایج انتخابات میان دوره‌ا‌ی آمریکا، با لحن نیش دار و منحصر به فرد ایرانی‌، انتخاب اوباما را با شعار تغییر یادآوری کرد و در حالی‌ که از طریق مترجم صحبت می‌‌کرد افزود: ”ما معتقدیم که در قبال ایران و جهان اسلام، خط مشی اوباما همان ادامهٔ سیاست‌های بوش است؛ همان سیاست هایی که مردم آمریکا با انتخاب پرزیدنت اوباما و همچنین در انتخابات میان دوره‌ای به آن نه گفتند.”

“ما نباید برای اعمال فشار در منطقه متوسل به عوامل خارجی‌ که تنها باعث ایجاد تفرقه و بی‌ ثباتی هستند بشویم. شکل گیری رقابت‌های ناسالم در نتیجه دخالت‌های خارجی‌ در منطقه،  امری اثبات شده است.” در پس این سخنان متکی‌، گویی جوابی طراحی شده به افشاگری‌های ویکی لیکس وجود داشت که در آن، به درخواست مقامات رسمی‌ عربی‌ مبنی بر حملهٔ نظامی به امکانات هسته‌ای ایران اشاره و تصریح شده که اعراب همواره به تحریک آمریکا پرداخته اند و در مقابل، این آمریکا بوده که چشم بر درخواست های آنان پوشیده است.

متکی در عین حال با ردّ افشا گری‌های ویکی لیکس در نشست خبری خود، آن‌ را تبلیغات وسیع دولت آمریکا برای دیپلمات‌های خود دانست.

حملات متکی به اسرائیل - که ا‌و از آن تحت عنوان یک “رژیم تحمیل شده‌ جعلی در منطقه” یاد کرد - نیز ظاهرا هم خوانی چندانی با طرز فکر رهبران عرب نداشت.

بعد از  سخنان متکی، ملک عبدالله پادشاه اردن، از طرحی عربی‌ مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل، در صورت نتیجه دادن مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین صحبت کرد. همزمان با اظهارات متکی ، امور خارجهٔ بحرین، شیخ خالد بن احمد الخلیفه  نیز  در سخنان خود گفت: “برای عادی سازی روابط واقعا باید تلاش کنیم. عرب‌ها و یهودی‌ها هر دو دارای تاریخی‌ در این منطقه هستند. برای دست یابی‌ به صلح باید با یکدیگر گفتگو کنیم.”

متکی در طول سخنرانی هیلاری کلینتون که ا‌و در آن از ایران با لحنی آشتی‌ جویانه صحبت می کرد، چهره ای درهم داشت. بعد تر، هنگامی که کلینتون سالن را ترک میکرد، متکی‌ را با عبارت “سلام آقای وزیر”  صدا کرد و وقتی‌ با روی گردانی ا‌و مواجه شد، گفت که از این رفتارش سر در نمی آورد. این در حالی است که متکی در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که به سلام خانم کلینتون پاسخ داده و افزود: “در سنت اسلام پاسخ گفتن به سلام امری واجب است و من آن را به جا آوردم.”

متکی گفت که از اظهارات خانم کلینتون در ارتباط با حق دست یابی‌ ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای استقبال می‌کند و افزود: “این سخنان قدمی‌ به جلو محسوب می شود”. با این حال او افزود: “سیاست مدار‌ان آمریکایی باید در سیاست‌هایشان به طور جدی تجدید نظر کنند.”

منبع: واشنگتن پست، 4 دسامبر