چرا موسوی آمد؟ ‏

نویسنده
نادر کرمی

» ابطحی به گروه کروبی پیوست

با گذشت چند روز از اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی، برخی از فعالان و گروه های سیاسی در مورد اصلاح طلب بودن او تردیدهایی را مطرح کردند، محمد علی ابطحی، مشاور خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی از این جمله است که با پیوستن به گروه کروبی، به صراحت در این مورد موضع گیری کرد.

محمد علی ابطحی که تا پیش از انصراف خاتمی یکی از هواداران اصلی کاندیداتوری وی بود و در اولین اظهار نظر پس از جدی شدن کاندیداتوری موسوی وی را “هندوانه دربسته” توصیف کرد، در همین ارتباط طی مطلبی در وبلاگ شخصی اش نوشت: “من برای آقای مهندس موسوی احترام فراوانی قائلم. بخصوص برای خدماتش به این کشور در دوران جنگ. اما هنوز نتوانسته‌ام خودم را قانع کنم که چرا وقتی کشور به وجودش احتیاج داشت نیامد و وقتی که با کاندیدا شدن آقای خاتمی و استقبال بی‌نظیر از او پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان قطعی می‌نمود آمد”.

مشاور سید محمد خاتمی که به تازگی به عنوان مشاور مهدی کروبی در امور روحانیون معرفی شده است، ضمن آنکه دلایل گرایش و حمایت خود را به کروبی توضیح داده، در ادامه در مورد نوشته است: “مواضع حقیقی آقای موسوی در مورد سیاست خارجی، مساله اتمی، مسایل اقتصادی و مهمتر از همه مساله اصلاحات و آزادی مبهم و برای عده‌ی فراوانی غیرقابل قبول است. باید اصلاح طلبان در صورت حمایت از هر فردی بتوانند پاسخگوی مواضع کاندیدای خود باشند”.

این درحالی است که حمایت برخی از جریانات اصلاح طلب از موسوی موجب شده است که در سوی مقابل نیز عده ای او را از دایره اصولگرایی خارج بدانند؛ روح الله حسینیان از این جمله است که هفته گذشته با استناد به این گفته میرحسین موسوی که “افتخار می‌کنم در دولت خاتمی مشاور عالی بودم”، گفت: “همین جمله وی کافی است که ما موسوی را اصولگرا ندانیم”. اظهار نظری که البته با انتقاد تعدادی از اصولگرایان مواجه شد.

در همین ارتباط روزنامه جمهوری اسلامی، از رسانه های متعلق به جناح اصولگرایی که میرحسین موسوی نیز چندین سال سردبیر آن بوده است، در سرمقاله روز گذشته خود به انتقاد از اظهارات حسینیان پرداخت. جمهوری اسلامی در این سرمقاله خطاب به حسینیان آورده است:‌ “این چه کار ناپسندی است که افرادی با ادعای اصولگرائی هر روز یک فرد برجسته و خوشنام و خوش سابقه را از اردوگاهی که رهبری پرچمدار آنست خارج می‌دانند و تلاش می‌کنند غیر از خودشان بقیه افراد را در مقابل رهبری قلمداد نمایند”.

جمهوری اسلامی که دیگر اظهار نظر حسینیان مبنی بر پیروزی قطعی احمدی نژاد در انتخابات آتی را “شائبه برانگیز” توصیف کرده، ادامه داده است: “استدلال اینست که چون آقای مهندس موسوی گفته است افتخار می‌کنم که مشاور عالی آقای خاتمی بوده‌ام بنابر این چنین فردی نمی تواند اصولگرا باشد! این معیار جدید را برای خارج ساختن افراد از اردوگاه اصولگرائی از کجا آورده‌اید؟ شما از کجا می‌دانید که آقای موسوی به عملکرد آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری انتقاد نداشته و به وی نگفته است؟ مگر همه موظفند انتقادهایشان را در بوق و کرنا کنند و به گوش همه برسانند! در همان مصاحبه که آقای مهندس موسوی موضوع مشاورت را گفته این را هم گفته که به عملکرد دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و قبل از آن ایراد و انتقادهائی هم وارد است. با این حال چگونه می‌توان چنین فردی را خارج از اردوگاه اصولگرائی دانست”.  

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود تصریح کرده است:‌ “چرا به چنین زیان بزرگی برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی راضی می‌شوید مگر تعیین کننده اصول شما هستید که هرکس را بخواهید دور از اصولگرائی معرفی می‌کنید”!

دفاع جمهوری اسلامی از اصولگرایی میرحسین موسوی درحالی است که “روستا آزاد”، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته گفت: “میر حسین موسوی تقابلی با مجلس اصولگرا ندارد”.

اما در برابر اسدالله بادامچیان، قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی روز گذشته گفت: “کسی که می‌خواهد حمایت اصولگرایان را داشته باشد باید صراحتا اعلام کند که منتسب به این طیف است وگرنه اصولگرایان از او حمایت نخواهند کرد”.