مرتضوی رفت؟

نویسنده
شیرین کریمی

» بعد از ده ماه کش و قوس

خبرگزاری فارس خبر از عزل سعید مرتضوی از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی داد.به نوشته این خبرگزاری نزدیک به سپاه،این تصمیم دیروز در جلسه اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اتخاذ و به این ترتیب،کشمکش احمدی نژاد و مجلس بر سر قاضی کهریزک، وارد مرحله جدیدی شد.  

پس از آنکه نمایندگان پارلمان جمهوری اسلامی طرحی تازه برای استیضاح وزیر کار تهیه کردند و رئیس مجلس از استیضاح کنندگان خواست پیش از آن جلسه ای با وزیر کار بگذارند،عاقبت این جلسه برگزار شد؛جلسه ای که براساس وعده شیخ الاسلامی موضوع برکناری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در آن مطرح و در نهایت اجرایی شد.

به گفته رضا طلایی نیک، جانشین معاون نظارت مجلس این “تدبیر” را علی لاریجانی -اندیشیده بود تا شاید مجلس بتواند بدون استیضاح وزیر کار وی را به اجرای “قانون” و برکناری مرتضوی وا دارد؛موضوعی که از فروردین امسال تا کنون “کش” داده شده و احمدی نژاد هم با آن مخالفت کرده بود.

طلایی نیک درباره مذاکرات جلسه مذکور گفته است: “در این جلسه نمایندگان تأکید داشتند که با ابلاغ آرای هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین از سوی مجلس و نیز ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم مدیریت سعید مرتضوی و سوابق موضوع، هیچگونه تردید و تعللی موجه نیست.”

مرداد امسال روزنامه رسمی کشور متن کامل رای شماره ۲۶۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع “ابطال انتخاب” سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی را منتشر کرد. تاریخ صدور این دادنامه نهم مرداد بود و شاکیان پرونده ۶ تن از نمایندگان اصولگرای مجلس: احمد توکلی، پرویز سروری، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، علیرضا دهقان و حسین نجابت”.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای نهایی خود به این موضوع استناد کرده بود که قاضی پرونده کهریزک “صلاحیت لازم” برای تصدی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را نداشته، چرا که طبق ماده ۱۷ ساختار نظام تامین اجتماعی شرایط لازم برای مدیریت صندوق تامین اجتماعی حداقل برخورداری از “مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه فعالیت تخصصی در رشته های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی” است. اما سعید مرتضوی که تحصیلات و سابقه کار حقوقی دارد مشمول این پیشینه نمی شود.

اما طلایی نیک برای نشان دادن عزم پارلمان برای استیضاح وزیر کار یا برکنار شدن سعید مرتضوی تصریح کرده است :“با توجه به مستندات صریح قانونی ادامه مدیریت مرتضوی در تأمین اجتماعی با هر عنوانی سبب مسئولیت نهادهای نظارتی برای پیگیری می‌شود.”

گفتنی است سه شنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس برای دومین بار در یک سال اخیر طرح استیضاح شیخ الاسلامی را برای جمع آوری امضای لازم تهیه کردند.

 

 فریب خوردن نمایندگان اصولگرا

اوایل فرور دین ۲۰ نماینده مجلس در واکنش به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، طرح استیضاح وزیر کار را امضا کردند تا در صورت ادامه حضور قاضی کهریزک در این سازمان، شیخ الاسلامی را به استیضاح بکشانند. اما۲۷ فروردین در روز استیضاح ۱۹ نماینده از استیضاح انصراف دادند. در آن روز غلامعلی حداد عادل میانجیگری کرد و از نمایندگان خواست به دلیل اینکه سعید مرتضوی “قول شرف” داده از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انصراف دهد، پیگیر استیضاح وزیر کار نشوند.

در همان روز احمد توکلی هم به خبرنگاران گفت مرتضوی چند روز پیش در حضور حداد عادل “متن استعفای” خود را نوشته و سپس “قول شرف” داده است که دیگر به سازمان تامین اجتماعی “برنگردد”.

مرتضوی اما نه تنها هرگز به “قول شرف” خود عمل نکرد بلکه اردبیهشت امسال ادعاهای ادعاهای رئیس مرکز پژوهش های مجلس هشتم را “دروغ و سراسر کذب” خواند.

در آن زمان از میان ۲۰ نماینده طراح استیضاح تنها علی مطهری از امضای خود انصراف نداد. وی پس از “حکمیت” توکلی پرسیده بود: “چطور این افراد به قول مرتضوی اطمینان کردند”. نظر فرزند آیت الله مرتضی مطهری – از تئوریسین های جمهوری اسلامی - پیرامون همکارانش در مجلس چنین بود: “برخی از استیضاح‌کنندگان خام شدند و فریب خوردند‌.”

کارنامه مرتضوی

مرتضوی که یکی از متهمان اصلی بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک است. او متهم است مستقیما دستور انتقال صدها تن از بازداشت شدگان ناآرامی های خرداد و تیر ۸۸ را به سوله کهریزک صادر کرده است. کهریزک دو روز بعد به قتلگاه دست کم چهار تن از جوانان معترض به نتایج انتخابات بدل شد؛ جوانانی که بر اثر شکنجه شدید و طاقت فرسا به قتل رسیده بودند.

به غیر از این پرونده، در کارنامه مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی همچنین این جرائم وجود دارد: تعطیلی فله ای ده ها نشریه در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، قتل زهرا کاظمی ـ خبرنگار ایرانی ـ کانادایی.

سعید مرتضوی از متهمان ردیف اول قتل زهرا کاظمی است که تیرماه سال ۸۲ حین عکاسی مقابل زندان اوین بازداشت شد و اندکی بعد بر اثر ضربه مغزی در بازداشتگاه از پای در آمد. در آن زمان مجلس ششم کمیته ای به منظور بررسی و تحقیق در مورد قتل زهرا کاظمی تشکیل داد. این کمیته در گزارش خود مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی و تاکید کرد وی با کفش خود ضربات متعددی بر سر زهرا کاظمی وارد آورده است. در آن دوره هم برخی از نمایندگان خواستار برکناری او شدند.