تحریم ها سدی در برابر کمک رسانی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از زلزله ایران

دو زمین لرزه مرگبار در ایران در آخرین روزهای هفته (میلادی) نخستین فاجعه طبیعی از زمان تصویب تحریم های دشوار مالی علیه جمهوری اسلامی به خاطر برنامه اتمی اش محسوب می شود که خود باعث افزایش نگرانی در میان ایرانی ـ– امریکایی هایی شده است که می خواهند پول های خود را به زلزله زدگان اهدا کنند. آن ها نمی دانند آیا چنین کمک هایی قانونی است یا خیر.

روز دوشنبه مقامات آمریکایی اعلام کردند که کمک های انسان دوستانه به قربانیان فاجعه ای که در یک منطقه ترک زبان بیش از ۳۰۰ کشته و هزاران بی خانمان به جای گذاشته است از تحریم ها معاف خواهد بود. با این حال شورای ملی ایرانیان آمریکایی که در شهر واشنگتن مستقر است گفته نگرانی هایی جدی وجود دارد که شدت و دامنه تحریم ها به “مانعی بر سر راه کمک های انسان دوستانه بدل شود.”

این شورا با انتشار بیانیه ای در وب سایت خود خاطرنشان کرده است: “دولت باراک اوباما باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان خاص شود جریان کمک های انسان دوستانه و امدادی به دلیل اختلافات میان دولت ایالات متحده و ایران مسدود نمی شود.”

ترتیا پارسی، رئیس این شورا،  در مصاحبه ای تلفنی گفته است ممنوعیت ها در خصوص معاملات بانکی که شامل چندین بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی می شود، باعث شده تا بانک های آمریکایی حتی با وجود اخذ مجوز، تمایلی برای نقل و انتقال پول به ایران نداشته باشند. او می گوید: “بیشتر بانک ها این روند را کاملا قطع کرده اند. باید به خاطر داشته باشیم که سیاست محاصره اقتصاد ایران به یک لکه ننگ تبدیل شده است.”

آقای پارسی می گوید تنها راه عملی برای ایرانی-ـ آمریکایی هایی که می خواهند به قربانیان زلزله کمک کنند ارسال پول از طریق حواله خانواده است که تحریم ها اجازه آن را داده اند. با این امید که کمک ها به دست سازمان امدادگر یا اشخاصی که در ایران کار می کنند برسد . او می گوید: “بسیاری از مردم ناراحت هستند.”

کانون وکلای ایرانی آمریکایی ها ، دیگر گروه مستقر در واشنگتن نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده است. آن ها در نامه ای خطاب به آدام زوبین مدیر اداره نظارت بر دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا که وظیفه اش نظارت بر تحریم ها است نوشته اند: “تحریم های کنونی علیه ایران مانعی بر سر راه کمک های فوری و بشر دوستانه است” .

این گروه از مقام مذکور خواسته است تا به نهاد های مالی اطمینان خاطر دهد “ که آن ها مجاز به انجام معاملات افراد آمریکایی برای کمک به امدادرسانی در خصوص زلزله ایران هستند.”

آمریکایی ها راه  آسانی برای ارسال کمک های امدادی خود به قربانیان ایرانی پیش رو ندارند. سازمان های اصلی امدادرسانی همچون صلیب سرخ ، سپاه دوستی و AmeriCares روز دوشنبه گفتند که کمک های اهدایی را نمی توانند دریافت کند زیرا ایران کمک های آن را نپذیرفته است. سلما بهرامی یکی از سخنگویان سپاه دوستی از طریق ایمیل گفته است: “در این مرحله، دولت ایران تمام عملیات امداد را توسط سازمان امداد رسانی محلی خود ( هلال احمر) انجام داده  و به کمک های ما پاسخ نداده است.

همزمان دولت ایران سیگنال های متناقضی در خصوص آمادگی برای دریافت کمک ها و اینکه از کدام کشورها کمک می پذیرد فرستاده است. بسیاری از کشورها ـ– از جمله همسایگان ایران –ـ و ایالات متحده ضمن ابراز همدردی ، پیشنهاد ارسال لوازم فوری امدادی داده اند. کاخ سفید روز یکشنبه در وب سایت خود نوشته: “در این زمان دشوار برای ارائه کمک اعلام امادگی می کنیم.”

پویا حاجیان، سخنگوی جمعیت هلال احمر گفته است ایران از هیچ کشوری کمک دریافت نخواهد کرد و فقط آماده پذیرش کمک های سازمان صلیب سرخ است. وی به طور خاص  پیرامون دریافت کمک از ایالات متحده گفته است :” هیچ استثنایی وجود ندارد. ما از ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان به خاطر پیشنهاد کمک قدردانی کرده ایم اما ظرفیت های داخلی ما کفایت می کند.”

با این حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی  به نقل از محمدرضا رحیمی ـ– معاون اول رئیس جمهور – ـ که روز دو شنبه در تبریز سخنرانی می کرد نوشته است: “در این شرایط ما آماده دریافت کمک از کشورهای مختلف برای مردم زلزله زده هستیم.”

منبع : نیویورک تایمز