حضور مسئولان در جلسه کلاهبرداری

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» شکست پروژه‌های بزرگ سایبری جمهوری اسلامی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه داد که “مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی” غیرقانونی است، اما فردای آن روز گردهمایی این مجمع برگزار شد و در آن رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون سازمان صدا و سیما، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی دیگر از مسوولان حضور یافتند. اما هنوز یک هفته از عمر این تشکل مرتبط با فضای مجازی نگذشته، مدیر مسوول یکی از سایت‌های حکومتی، این پروژه را ششمین پروژه بزرگ و شکست‌خورده جمهوری اسلامی در فضای مجازی فارسی زبان توصیف کرده است.

 

فراتر از وزارت ارشاد؟

“مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی” با نام اختصاری “فرا” روز 26 اردیبهشت‌ماه رسما آغاز به کار کرد. این تشکل ظاهرا غیردولتی در میثاق‌نامه‌ای که منتشر کرده است، “التزام قلبی و عملی به اسلام ناب محمدی (ص) و ولایت مطلقه فقیه، حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و ساماندهی جبهه فرهنگی در حوزه فضای مجازی برای تبلیغ ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی” را به عنوان اصول سه‌گانه خود برگزیده و اهداف راهبردهای خود را در 7 بند منتشر کرده است. از جمله این موارد می‌توان به “توجه به نیازها و ضروریات و تهدیدات و فرصتهای پیش روی انقلاب اسلامی در فضای فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از دو جنبه ابزاری (پدافند غیرعامل و توسعه فنی و زیر ساختی و…) و محتوایی، و نیز رصد و پایش و ارائه گزارشات نوبه‌ای و موضوعی، برآوردهای منظم زمانی -میان مدت و بلند مدت- از افق پیش روی انقلاب اسلامی در عرصه فضای مجازی وتحولات فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال” اشاره کرد. در چند بند دیگر هم بر مواردی مانند “نظارت مردمی” و یا “ایجاد پیوند بین دریای جوشان نیروهای انقلابی مردمی و نهادها” اشاره شده است.

این لیست بلندبالای اهداف و ادبیات به کار رفته در آن و همچنین جلسه آغاز به کار رسمی در حضور مسوولان نهادهای مختلف، فرضیه خودجوش و غیردولتی بودن این تشکل را منتفی کرد اما مانع موضعگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد. این وزارتخانه که خود نهادی به نام “مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال” را اداره می‌کند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: “تأسیس و فعالیت چنین تشکیلاتی، غیرقانونی بوده و ادامه فعالیت آنها به موجب «قانون‌ تعطیل‌ مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز قانونی» مصوب مجلس شورای اسلامی، در حکم «کلاهبرداری» است.”

این اطلاعیه در خبرگزاری دولت، ایرنا، هم بازتاب داشته در حالیکه وبسایت‌های اصولگرا ترجیح داده‌اند در قبال آن سکوت کنند.

در جوابی هم که از سوی مهدی صرامی به اطلاعیه وزارت ارشاد داده شده، ضمن “احترام به صادرکنندگان اطلاعیه” آمده است: “دوستان ولایتمدار ما در مدیریت دستگاههای مختلف کشور، در جهت تحقق فرمایشات رهبر بزرگوار انقلاب مبنی بر حضور پررنگ بخشهای مردمی در صحنه‌های مختلف به‌ویژه صحنه‌های فرهنگی و هم‌چنین حرکت در راستای سیاست راهبردی حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، هم‌چون گذشته ثابت قدم بوده و اتحاد و همدلی انقلابی خود را حفظ نمایند.”

گفتنی اینکه همایش این تشکل تازه تاسیس در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی ـ مدیریت ارشد خبرگزاری مهرـ برگزار شده است.

 

دروغگوها!

از سوی دیگر محمدصالح مفتاح، مدیر سایت “تریبون مستضعفین” و از وبلاگ‌نویسان موسوم به “ارزشی” در آخرین پست وبلاگ خود، مسئولان مجمع “فرا” را به دروغگویی متهم و از اینکه مقام‌های قضائی در خصوص سوء‌استفاده آن‌ها از اطلاعات کاربران اینترنت بی‌تفاوت هستند انتقاد کرده است. او از “مجمع وبلاگ نویسان حزب‌الله”٬ “مجمع وبلاگ‌نویسان مسلمان”٬ “دینی بلاگ”٬ “شورای هماهنگی فعالان سایبری انقلاب اسلامی” و “حزب‌الله سایبر” با عنوان پروژه‌های بزرگ شکست‌خورده جمهوری اسلامی در فضای مجازی فارسی زبان نام برده و پیش‌بینی کرده که “فرا” هم به این دسته خواهد پیوست.

به نوشته او اطلاعات کاربران درطرح ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران، در جهت جذب مخاطب برای “فرا” مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است: “در این باره به یکی از مسئولین دادستانی زنگ زدم و در این باره پرسیدم آیا وظیفه دادستانی است که در این موضوعات ورود کند؟ و پاسخ داد: حالا مگر با اطلاعات چه کرده‌اند؟ شما حزب اللهی هستید و آنها هم حزب اللهی. چه اشکالی دارد؟”

بنا بر این ادعا، مهدی صرامی، مدیرعامل کنونی “فرا” و معاون سابق مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال و از همکاران دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دادستانی حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است.

قانون گریزی این مجمع و اعلامِ دروغ هک شدن سایت برای جلب توجه بیشتر از دیگر مواردی است که مورد انتقاد قرار گرفته است. مدیر سایت تریبون مستضعفین ضمن تاکید بر بی‌نتیجه بودن این حرکت آنان را “دروغگو” خطاب کرده چرا که “خود را خصوصی معرفی می‌کند اما در اولین همایش نام نهادهای عمومی و حکومتی به عنوان حامیان در پوسترها و بنرها درج می‌شود. بودجه زیادی هزینه می‌شود.”

او سپس این حرکت را با راهپیمایی‌های دولتی مشابه‌سازی می‌کند: “مقایسه کنید راهپیمایی کاملاً مردمی نه دی را با راهپیمایی‌هایی که دولت برای برگزاری آن هزینه‌های بسیار می‌پردازد. مردم همان مردم هستند، اما احساس وظیفه و تکلیف در آن دو متفاوت است. […] بعد از ۸۸ بخش اینترنت و آرمانخواهی در فضای مجازی نیز به همان دردی دچار شد که سایر بسترهای آرمانخواهانه به آن مبتلا شدند. ورود بخش دولتی باعث شد تا کاربران احساس کنند که آرمانخواهی وظیفه‌ی حکومت است و هموست که باید برای این فعالیت‌ها هزینه بپردازد. چنین شد که بسیاری از معتقدین به انقلاب و آرمان‌ها نیز راه خود را در پیش گرفتند و دولت سعی کرد با هزینه کردن و دولتی کردن جای خالی فعالیت داوطلبانه را پر کند که نتوانست و نمی‌تواند!”

در نهایت هم به زعم این فعال عرصه مجازی که خود وبسایتی را در راستای “ایجاد شناخت، معرفت و دفاع از اسلام ناب محمدی و نظام جمهوری اسلامی ایران، اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری” راه انداخته، تشکل فرا “مجبور است به زور پول و تبلیغ و کمک مسئولین قوام بیابد. اما اگر قرار است واقعاً شانی در حد عنوان خود داشته باشد، از همین الآن می‌توان پایان فرا را اعلام کرد.”

 

افسران شکست خورده جنگ نرم

“این را تصادفاً بنده خودم از یکی از همین رادیوهایی که می‌دانید با پول سرویس های امنیتی امریکا به وجود آمد، شنیدم - تصریح هم نکنند، همه می‌فهمند؛ اما تصریح می‌کنند که ما می‌خواهیم با اساس نظام و استوانه‌های آن مقابله کنیم؛ تصریح می‌کنند که باید قانون اساسی نظام عوض شود؛ تصریح می‌کنند که باید براندازی انجام گیرد؛ منتها لطف می‌کنند و می‌گویند براندازیِ آرام باید انجام گیرد!“این سخنان ایت الله خامنه ای است که از سال 1379 به مبحث براندازی نرم(آرام) دشمنان در سخنرانی‌هایش علاقه ویژه‌ای نشان داده و با تاسی از هشدارهای او مفاهیمی مانند جنگ نرم و پدافند سایبری تعریف و تدوین شده است.

 در همین راستا پروژه‌های بسیاری تعریف و بخصوص در دو سال گذشته فراوان از “افسران جنگ نرم” یاد شده که قرار است به نفع جمهوری اسلامی در فضای سایبر فعالیت کنند. اکنون یکی از خودی‌ها به 6 پروژه بزرگ و با پشتوانه مالی عظیم اشاره کرده که فرجامی جز شکست نداشته است؛ آیا سایر پروژه‌های افسران جنگ نرم هم از همین کیفیت و فرجام برخوردارند؟