خاتمی از شرکت در انتخابات راضی ست یا نه

نویسنده
حسین محمدی

» اخبار متناقض

در حالی که در روزهای گذشته اخباری از جلسه گروهی سیدمحمد خاتمی و ابراز نارضایتی وی از رای دادن در انتخابات مجلس نهم منتشر شده بود٬ دفتر وی با انتشار متن سخنرانی خاتمی در این دیدار٬ هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

پس از دیدار خاتمی با برخی از روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ٬ یکی از روزنامه‌نگاران حاضر در این جلسه به نقل از خاتمی نوشته بود که “به خاطر گشایش در امور رای دادم اما متاسفانه هیچ خیرخواهی از سوی حاکمیت دیده نشد و فضا هر روز بدتر و تنگ تر از گذشته شده است. بسیاری در این انتخابات رای دادند، اما فقط رای من علم شد”.

انتشار این سخنان٬ بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و بسیاری از سایت‌ها به نقل این خبر پرداختند. اما دفتر سیدمحمد خاتمی با ارسال توضیحی به سایت بازتاب‌امروز٬ این سخنان را تکذیب کرد و خواستار حذف این خبر از این سایت شد؛ خواستی که انجام شد.

حذف این خبر از سایت٬ اما با توضیح حامد صالح‌آبادی٬ روزنامه‌نگاری که سخنان خاتمی را برای نخستین بار منتشر کرد بود٬ مواجه شد.

وی در توضیح خود با اشاره به تکذیب سخنانی که به نقل از خاتمی گفته بود٬ نوشت: “این سخنانی بود که خودم درفاصله چند متری از آقای خاتمی شنیدم و حالا اگر دوستان عوام فریب می خواهند طور دیگری جلوه دهند مشکلی پیش نخواهد آمد، شما راحت باشید و تراوشات ذهنی خودتان را با جهت گیری حزب تان منتشر کنید و قطعا این جملات در گزارشی که توسط دفترخاتمی منتشر خواهد شد نیز حذف خواهد شد اما مهم این است که دانستن حق مردم است”.

وی همچنین نوشت که خاتمی “نادانسته یا دانسته در انحصار عده ای فرصت طلب قرار گرفته است که فیلتر مابین او و جامعه شده اند و تنها می خواهند هر چه در تراوشات ذهنی خودشان می گذرد بر جامعه تحمیل کنند و این محصور شدن خاتمی توسط عده ای خاص که خود را متولیان اصلاحات می دانند سبب فاصله گرفتن او از متن جامعه شده است”.

وی همچنین اطرافیان خاتمی را متهم کرد که “علاقه شدیدی دارند که هر صدایی را در نطفه خفه کنند و فقط خودشان از این حق شهروندی بهره مند شوند. باید به عرض این انحصار طلبان تشنه قدرت برسانم که هرگز با این جوسازی ها و فرافکنی ها به قصد خود که تحریف حقیقت است نخواهید رسید و آن پیامی که باید به جامعه می رسید، اکنون رسیده است”.

در همین حال برخی از دیگر حاضران در این دیدارنیز٬ اقدام به انتشار نقل‌قول‌هایی از خاتمی کردند. از آن جمله یک وبلاگ‌نویس٬ نوشت که خاتمی در این دیدار گفته است: “قبول دارم که رای دادن احساسات بخشی از دوستان را جریحه دار کرد. از خود عمل دفاع می کنم اما مردم با شوک مواجه شدند. آنچه در آن 48 ساعت آخر به آن رسیدیم را می شد تبیین کرد تا دو دسته ی تحریمی نتوانند از آن سوءاستفاده کنند، هم آنهایی که در خارج تحریم را دنبال می کردند و هم آنهایی که در داخل ما را به آن سو هل می دادند. ما هیچ وقت تحریم نکردیم. البته تحریم به خودی خود به معنای براندازی نیست. کسی هم که می خواست رای بدهد٬ اشکالی نداشت. اما ما کوتاهی کردیم و شوک وارد شد، نتوانستیم به خوبی تبیین کنیم”.

این در حالی است که سایت رسمی سیدمحمد خاتمی٬ در خبری که پیرامون این جلسه منتشر کرده٬ هیچ اشاره‌ای به این مورد نکرده و تنها به نقل برخی سخنان کلی پرداخته است.

این نخستین بار نیست که انتشار سخنان سیدمحمد خاتمی در جمع‌های نیمه خصوصی٬ باعث جنجال می‌شود. پیش از انتخابات محلس نهم هم سایت میهن سخنانی از وی در جمع برخی فعالان گیلانی را منتشر کرده بود. به نوشته میهن خاتمی در این جمع گفته بود حضور در انتخابات پس از سال ۸۴ اشتباه بوده و اصلاح‌طلبان نباید وارد این عرصه می‌شدند. دفتر سیدمحمد خاتمی٬ این سخنان را تایید یا تکذیب نکرد٬ اما برخی حاضران در این جلسه در صحبت با روز آن را تایید کردند. آن‌ها همچنین گفتند که برخی سخنان تندتر خاتمی در این جلسه نیز منتشر نشده است.

سیدمحمد خاتمی٬ پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ بر عدم حضور در این انتخابات به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم٬ تاکید کرده بود. وی اما در روز انتخابات٬ در حوزه انتخابیه دماوند پای صندوق رای حاضر شد.

گفته می‌شود وی پس از مشورت با برخی از اعضای مجمع روحانیون مبارز این تصمیم را گرفته؛ مجمعی که دیگر اعضای آن هم‌چون موسوی لاری٬ یونسی٬ موسوی خویینی٬ مجید انصاری … در انتخابات حاضر شدند. پس از آن انتخابات برخی حامیان خاتمی گفتند که منظور وی از عدم شرکت در انتخابات٬ این بوده که اصلاح‌طلبان برای انتخابات لیستی ارائه نخواهند کرد٬ اما علی شکوری‌راد٬ عضو شورای مرکزی حزب مشارکت٬ در مصاحبه با هفته‌نامه آسمان گفت خاتمی چند روز پیش از انتخابات٬ به خود او گفته بود که در انتخابات رای نخواهد داد.

سیدمحمد خاتمی چند روز پس از انتخابات مجلس نهم٬ در بیانیه‌ای اعلام کرد که از موضع اصلاحات در انتخابات شرکت کرده است.