کلاهبرداری میلیاردی زیر پرچم ولایت فقیه

نویسنده
آرش معتمد

» بابک زنجانی کیست و چه می‌کند؟

حضور جنجالی محمود احمدی‌نژاد در مجلس و پخش نواری که اتهاماتی را متوجه خانواده لاریجانی‌ها می‌کرد، آن‌قدر حاشیه و بازتاب داشت که خبر دیدار فردی با عنوان “آقای ز” با سعید مرتضوی، چندان به چشم نیاید. اما به زودی مشخص شد آقای ز، همان بابک زنجانی، دلال بزرگ نفتی و سرمایه‌دار جوان ایرانی است که به تازگی در لیست تحریم‌ها هم قرار گرفته و نقشش در اقتصاد این روزهای ایران، اصلا کم نیست. او تنها در یک مورد رانت‌خواری نفتی، موفق به کسب یک هزار و دویست میلیارد تومان شده است.

 

دلال چند هزار میلیاردی نفت

به نظر می‌رسد در روزهای آینده از زنجانی بیشتر خواهیم شنید چرا که کمیسیون انرژی مجلس، وزیر نفت را به مجلس فراخوانده تا در مورد وی توضیح بدهد.آن هم در حالیکه احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت به صراحت گفته این فرد را نمی‌شناسد و او هیچ ارتباطی با شرکت ملی نفت ندارد.

پایگاه خبری صنایع نفت ایران با اعلام این خبر نوشته که چند میلیارد دلار از فروش نفت ایران در خارج از کشور به حساب زنجانی رفته و به کشور منتقل نشده ؛ آن هم در حالی که این معامله به ثبت یک بانک با پشتوانه تنها چند میلیون دلاری انجام گرفته است.

بولتن نیوز هم در این زمینه افشا کرده است: بابک زنجانی، محموله نفتی را به ارزش بالغ بر دو میلیارد دلار شامل ۱۲ کشتی نفت‌کش از وزارت نفت تحویل گرفته و در ازای آن ال‌سی یا ضمانتامه بانکی را تحویل داده است.

زنجانی مطابق با قراردادی که با وزارت نفت منعقد کرده بود، باید این محموله را به قیمت بشکه‌ای ۱۰۶ دلار به فروش ‌می رساند و بلافاصله مبلغ فروش را به خزانه بازمی‌گرداند. اکنون مدت‌ها از زمان پرداخت پول سپری شده، اما وی اقدام به بازپرداخت پول نمی‌کند.

در نتیجه مسئولان وزارت نفت در پی وصول کردن ال‌سی یا ضمانتنامه بانکی وی بوده‌اند که متوجه می‌شوند بانک صادرکننده این سند بانکی واقع در جزایر مالزی بوده و این بانک هم مدتی قبل توسط بابک زنجانی به قیمت هشت میلیون دلار خریداری شده و به هیچ وجه قادر به پرداخت سند مذکور که صدها برابر ارزش خود بانک است، نیست.

در این شرایط، بابک زنجانی به مسئولان وزارت نفت پیغام می‌دهد که از پیگیری موضوع صرف نظر کنند و او اقدام به تسویه خواهد کرد. او اما عنوان می کند نفتی را که چندین هفته قبل و در شرایطی که قیمت نفت ایران بالا‌تر از ۱۱۰ دلار بوده است، فقط ۹۰ دلار به فروش رسانده و به عبارت دیگر، حدود ۳۰۰ میلیون دلار یا ۱۶ درصد ارزش کل محموله را علاوه بر سود هنگفتی که بابت این دلالی به جیب زده است، به ایران بازنخواهد گرداند.

این مبلغ با احتساب قیمت دلار چهار هزار تومانی، یک هزار و دویست میلیارد تومان است.

 

از یک فرد معمولی تا سرمایه‌داری بزرگ

نخستین بار وبسایت اصولگرای بازتاب در تابستان امسال، بدون اشاره به نام زنجانی به رانت‌خواران نفتی اشاره کرد که با دور زدن تحریم‌ها به میلیاردها دلار ثروت دست یافته‌اند.

این افراد با تاسیس شرکت‌هایی در خارج از ایران، معاملات مالی و نقل و انتقال ارز را به جای دستگاه‌های دولتی انجام داده و پورسانت می‌گیرند. چرا که سیستم‌های مالی و اطلاعاتی کشورهای غربی قادر به کنترل همه حساب‌های بانکی و نقل و انتقالات پول، به ویژه با ارزهایی غیر از یورو و دلار نیستند و به این ترتیب دولت جمهوری اسلامی موفق به دور زدن تحریم‌ها می‌شود. بازتاب هشدار داده بود که “در قالب این معاملات پول های هنگفتی از بیت المال به حساب «امین اموال» هایی که امین نیستند، منتقل می شود. به ویژه آنکه به دلیل وقوع فعالیت های اقتصادی مذکور در خارج از کشور، امکان کنترل حساب‌ها و ردیابی پول برای دستگاه‌های نظارتی ایران نیز وجود ندارد.”

در همان ایام بابک زنجانی ظاهرا سرش به چندین و چند شرکت تحت تملکش و البته باشگاه فوتبال راه‌آهن گرم بود و هیچ خبری از او در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد. او به عنوان مالک و رییس شرکت توسعه هولدینگ سورینت، باشگاه فوتبال راه‌آهن را خریده اما در کمال تعجب، نامش را تغییر نداده بود. اما کمی بعد نوبت به آن رسید که “بازتاب” در ادامه افشاگری‌هایش به او پرداخت و مدعی شد که زنجانی، یکی از بزرگترین و ناشناخته ترین پدرخوانده های اقتصاد ایران است. به نوشته این وبسایت بابک زنجانی تا قبل از به قدرت رسیدن احمدی نژاد فردی معمولی بود اما اکنون ۶۴ شرکت فعال اقتصادی، برند سورینت در لوازم بهداشتی و آرایشی و هتلداری، برج سازی و معاملات نفتی را در اختیار دارد. او از یک سو خود را از نزدیکان مشایی معرفی می‌کند و از سوی دیگر از پشتوانه و حمایت‌های امنیتی سود می‌برد. از نقش‌آفرینی به عنوان دلال نفتی در فروش محموله‌های روی آب نفت ایران با امور بین‌الملل وزارت نفت تا خرید و فروش هواپیما از طریق دلالی هواپیما برای هواپیمایی قشم، و همچنین مالکیت تعداد زیادی هتل بزرگ در آسیای میانه، از جمله فعالیت های اقتصادی زنجانی ذکر شده است.

کمی بعد او را “کاپیتان تیم ویژه خوران بزرگ در فوتبال ایران” نامیدند و او کم‌کم مجبور شد لااقل در اخبار فوتبالی خودی نشان بدهد؛ از جمله اینکه رییس اسبق فدراسیون فوتبال ترکیه را به ایران دعوت کرد و از خود در جمع بازیکنان تیم فوتبال راه‌آهن رونمایی کرد.

با افشای نواری که سعید مرتضوی ضبط کرده بود، پای بابک زنجانی بیش از پیش به رسانه‌ها باز شد و از جمله افشا شد که او با سید حسین میرکاظمی، مشهور به رعیت و از چهره‌های امنیتی اقتصادی حامی احمدی‌نژاد رابطه نزدیکی دارد. عکسی از او و میرکاظمی در جت شخصی منتشر شد و مشخص شد میرکاظمی همانی است که عکس معروفی از او با کلتی در دست، در جریان آشوب‌های سال ۸۸ منتشر شده بود.

به نوشته بازتاب، در دولت احمدی نژاد، علاوه بر دلالی هواپیما و واگذاری پروژه‌های رانتی، ده‌ها میلیارد دلار نفت به صورت غیرقانونی و پیش از آغاز تشدید تحریم‌ها، بدون اسناد ضمانتی موثر به بابک زنجانی تحویل داده شده که او از این معاملات، در طول پنج سال گذشته به ثروتی بالغ بر هزاران میلیارد تومان رسیده است.

 

دفاع از خود در مصاحبه با وبسایت فوتبالی!

در نهایت این افشاگری‌ها و قرار گرفتن نام بابک زنجانی و هولدینگ سورنت در لیست تحریم‌ها، باعث شد تا زنجانی به عنوان مالک و رئیس هیات مدیره بـاشگاه راه‌آهن در گفت‌وگو با وبسایت این باشگاه توضیحاتی بدهد. او گفت: “در حال حاضر ایران دشمنان زیادی دارد و به اسم تحریم‌ها سعی دارند از تلاش بازرگانان و کسانی که برای بازار کشور و به حرکت در آوردن چرخه اقتصاد آن حرکت می‌کنند جلوگیری کنند و این خود یک جنگ است.”

او مدعی شد در هیچ یک از شرکت‌هایش از رانت استفاده نکرده و به هیچ کجا بدهی ندارد. همچنین دلالی نفت را هم تکذیب کرد: “هر بازرگان حقیقی و حقوقی مجاز به خرید نفت از کشورش است و حتی فروش نفت را این‌جانب در چارچوب قانون بین المللی انجام دادم. زیرا اتحادیه اروپا و آمریکا تعدادی کشور را به عنوان کشورهای معاف از تحریم برای مدتی معین اعلام نموده و اینجانب بار تجارتی خود را به کشورهای غیر مجاز نبرده و نفروخته‌ام.”

این سرمایه‌دار جوان و جنجالی همچنین هرگونه آشنایی با فاضل لاریجانی را رد کرد و در مورد همکاری با مرتضوی هم چنین توضیح داد: “با توجه به تحریم‌های به عمل آمده مجبور بودم منابع خود را به کشور منتقل و بهترین محل را صندوق تامین اجتماعی انتخاب کردیم. لذا از آقای مرتضوی تقاضا داشتیم برای جذب این سرمایه به داخل کشور کمک کند و در آن شرایط سخت ایشان نهایت تلاش را برای جذب این سرمایه و به خطر نیفتادن این مبلغ به عمل آوردند و نهایت تشکر را دارم.”

زنجانی همچنین تاکید کرد که “من به عنوان یک تاجر حافظ منافع کشورم هستم و زیر پرچم ولایت فقیه کشورم کار می کنم. تمام این شرکت‌ها و شخص خودم را اگر لازم باشد فدای کشورم خواهم نمود و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم.”

برای دیدن عکس‌های بیشتر از زنجانی، کلیک کنید.