جمهوری اسلامی باید قصاص را لغو کند

نویسنده

» گزارش عفو بین المللی از قانون مجازات در ایران

عفو بین المللی امروز اعلام کرد، مرد ایرانی که مجازات او شامل کور شدن با اسید  دیروز بخشیده شد، نشان می دهد ضروری است که ایران مجازات های انتقامی “چشم در برابر چشم” را لغو کند.

مجید موحدی در سال 2008 به مجازات قصاص محکوم شد؛ او یک کاسه اسید را بر روی آمنه بهرامی، که از ازدواج با او سرباز زده بود، پاشید.

بهرامی به  دلیل جراحت هایش مرتبا خواستار قصاص شده بود ولی تنها چند ساعت پیش از اجرای حکم قصاص در روز 31 ژوئیه که قرار بود در بیمارستانی در تهران انجام شود، او را رسما بخشید.

حسیبا حاج شهرویی معاون خاورمیانه و شمال افریقای عفو بین المللی گفت: “مجید موحدی مرتکب عمل وحشتناکی شد که زندگی آمنه بهرامی را نابود کرد. دولت مسئولیت دارد که عدالت را درمورد وی انجام دهد و تضمین کند که آمنه بهرامی خسارت آسیبی که به او رسیده است را دریافت می کند.  ولی کور کردن عمدی شخصی توسط پزشک متخصص، عمل وحشیانه ای است که منجر به شکنجه فرد می شود و مطابق قوانین بین المللی ممنوع است.”

وی گفت: “مقامات ایرانی باید قوانین مجازات را هر چه سریع تر مورد تجدید نظر قرار دهند تا مرتکبین هر گونه آزار فیزیکی جدی، نظیر اسید پاشی، به مجازات مناسب خود برسند؛ ولی این مجازات هرگز نباید خود به اعمالی مانند شکنجه بیانجامد.”

عفو بین المللی همچنین از پلیس ایران خواسته است شکایت های زنانی را که مورد آزار جنسی و اعمال خشونت قرار گرفته اند جدی بگیرد.  عفو بین المللی و فعالین مدافع حقوق زنان ایران، مدت هاست از مقامات ایرانی خواسته اند روش های قضایی خود را به نحوی مورد تجدید نظر قرار دهند تا از اعمال خشونت های خانگی یا سایر اشکال خشونت علیه زنان جلوگیری شود.

منبع:   عفو بین المللی – 1  اوت 2011