جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

 

محمود دولت‌آبادی: نگارش دو کتاب تازه

دولت‌آبادی با اشاره به نگارش کتابی درباره‌ی نویسندگان‌، شاعران و نمایشنامه‌نویسان هم‌دوره‌اش با عنوان “میم و آنِ دیگران” عنوان کرد:‌ این کتاب درباره‌ی دوستان نویسنده‌، شاعر و نمایشنامه‌نویس است که آن را درباره‌ی آدم‌های هم‌دوره‌ی خودم نوشته‌ام و در آن از کسانی چون جلال آل احمد، سیمین دانشور‌، اکبر رادی، علی‌اشرف درویشیان‌ و دیگران حرف زده‌ام.

او دیگر کتاب خود را گزیده‌ای از آثار منثور کلاسیک ایران معرفی کرد و گفت:‌ سال‌هاست در این اندیشه هستم که جواب جوان‌هایی را بدهم که مثل وقتی که خودم نوجوان بودم، به دنبال ادبیات قدیم هستند.

دولت‌آبادی با گله از انتظار طولانی برای دریافت مجوز کتاب‌های “کلنل” و “طریق بسمل شدن”، گفت، نگارش کتاب‌های جدیدش تقریبا به پایان رسیده است و روانه‌ی نشر خواهند شد.

 

 

عباس صفاری :  انتشار مجموعه شعر تازه

عباس صفاری از انتشار مجموعه شعر جدید خود با نام “تاریک روشنا” خبر داد. وی گفت: یک مجموعه از اشعار قدیمی‌ام  با عنوان “تاریک روشنا” که پیش از این در آمریکا منتشر شده بود، مدتی است مجوز گرفته و در دست چاپ است.

صفاری ادامه داد: این مجموعه شعر برای نخستین بار با طرح روی جلدی شامل یکی از آثارچاپ رنگی که با طراحی یاشار صلاحی آماده شده است، از سوی انتشارات مروارید منتشرخواهد شد.

سرایند مجموعه شعر “کبریت خیس” همچنین گفت: کتاب دیگری نیز از سوی همین ناشر آماده چاپ کرده‌ام که شامل مجموعه‌‌ای از اشعار باستانی اعراب است که در ادامه کتاب‌های دیگری است که با موضوع تمدن‌های باستانی مصر، ژاپن و چین منتشر کرده‌ام.

صفاری افزود: ضمیمه این کتاب نیز تعداد 14 کار چاپ سیاه و سفید است که با الهام از اشعار همین مجموعه کشیده شده است.

صفاری در سال جاری و پس از گذشت 9 سال از چاپ مجموعه شعر “دوربین قدیمی”، این مجموعه را نیز از سوی انتشارات مروارید تجدید چاپ کرده است.

 

 

احمدرضا احمدی: انتشار 4 نمایشنامه

احمدرضا احمدی علاوه بر نمایشنامه‌‌‌ی “فرودگاه-پرواز شماره‌ی 707” که آن‌را برای اجرا به داود رشیدی سپرده‌است، سه نمایشنامه‌ی تازه‌اش را توسط انتشارات افراز، منتشر می‌کند.

احمدرضا‌ احمدی(شاعر، نمایشنامه‌نویس) که چندی‌پیش یکی از آخرین نمایشنامه‌هایش را به داوودرشیدی سپرده تا روی‌ صحنه‌ ببرد، از انتشار چند نمایشنامه‌ی دیگرش ازسوی انتشارات افراز خبر داد: “درحال حاضر 4 نمایشنامه را در دست چاپ دارم که تاریخ نگارش آن‌ها به یک‌سال پیش برمی‌گردد. نخستین نمایشنامه که سال 89 و روی تخت بیمارستان آن را به اتمام رسانده‌ام، “فرودگاه- پرواز شماره‌ی 707” نام دارد که اجرایش را به داود رشیدی(بازیگر و کارگردان تئاتر سپرده‌ام.“.

این نویسنده درمورد دیگر نمایشنامه‌ها توضیح داد: سه نمایشنامه‌ی دیگر به ترتیب، “ما از گذشته‌ آمده‌ایم”، “اتاق‌ها” و “سردخانه” نام‌دارد که درحال‌ حاضر مشغول به اتمام رساندن ویراست‌های نهایی نمایشنامه سردنامه هستم.

 

سیدعلی‌صالحی : جلد سوم مجموعه اشعار در انتظار مجوز

سیدعلی‌صالحی از انتشار سومین جلد از مجموعه‌‘ اشعارش در انتشارات نگاه خبر داد.

وی در این‌باره افزود: امروز مدیر موسسه انتشاراتی نگاه خبر داد که هزار صفحه‌ی سوم اشعاری من (جلد سوم مجموعه اشعار) در دست حروفچینی‌ست.

صالحی گفت: اگر مشکلی دوباره در راه انتشار این کتاب، پیش‌نیاید، امسال جلد سوم اشعارم به دست مردم خواهد رسید. البته به نظر نمی‌رسد این هزار و چند صفحه از حیث مجوز چاپ با مشکل روبرو شود زیرا مجموعه دفتر‌هایی که در این کتاب جمع می‌آیند، پیشتر مجوز گرفته و بعضی به چاپ‌های مجدد هم رسیده است.

گفتنی‌ست جلد سوم مجموعه اشعار سیدعلی صالحی، مجموعه‌های “یوما آنادا”، “سمفونی سپیده‌دم”، “انیس آخر همین هفته می‌آید” و “ما نباید بمیریم، رویاها بی‌مادر می‌شوند” را شامل می‌شود.

 

احمد شاملو: انتشار جلد 12 کتاب کوچه

مهرداد کاظم‌زاده(بابک)، مدیر انتشارت مازیار و صاحب امتیاز مجموعه “کتاب‌ کوچه” اثر زنده‌یاد احمد شاملو، بعداز اختلاف‌نظرهایی که میان ناشر و آیدا سرکیسیان وجود داشت، ازبرقراری توافقات و انتشار جلد دوازدهم این دایره‌المعارف فرهنگ عامیانه خبر داد.

به گزارش ایلنا پیشینه‌ی این اختلاف‌نظرات به سال 88 بازمی‌گردد که طی آن، مهرداد کاظم‌زاده گفته بود؛ قسمت‌هایی از جلد دوازدهم، به قلم آیدا سرکیسیان نوشته شده، نه احمد شاملو! و در مقابل آیدا سرکیسیان و ع. پاشایی نیز در گفتگو با همین خبرگزاری؛ ضمن بیان این مطلب که خواسته‌ی شاملو ادامه پیدا کردن و تکمیل این دایره‌المعارف بود، جلد دوازدهم را معتبر اعلام کردند.

کاظم‌زاده ضمن بیان این خبر، افزود: بالاخره با خانم آیدا به تفاهم رسیدیم اما قرار بر این شد که مکتوبات جلد دوازدهم، با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا خللی در این دایره‌المعارف که نام بزرگ احمد شاملو را به یدک می‌کشد، ایجاد نشود.

وی ضمن بیان این مطلب که بازبینی این کتاب، کار بسیار دشواری‌ست، گفت: درحال حاضر متن جلد دوازدهم دراختیار من است و مشغول بازبینی‌های نهایی آن هستم. ضمن اینکه این متون با فیش‌های دست‌نویس احمدشاملو مطابقت داده شده و شک و شبه‌ای در آن وجود ندارد.

مدیر انتشارات مازیار درمورد موارد اضافه شده به جلد دوازدهم کتاب کوچه اضافه کرد: البته در این بررسی‌ها به مواردی برخورد کرده‌ایم که زنده‌یاد شاملو، مطالبی را در نگارش از قلم انداخته بوده که طبیعتا این موارد با توضیحات بیشتری تکمیل شده‌اند.

کاظم‌زاده ادامه داد: از قلم ‌افتادن برخی نکات در یادداشت‌های مجموعه‌ای با این حجم بالا جای تعجب ندارد، کمااینکه حتی شاملو در حیات خود نیز در پاره‌ای از مواقع مطالبی را از قلم می‌انداخت و بعد‌ها و در جلد‌های بعد، آن مطالب را اضافه می‌کرد.

وی افزود: دقیقا مشخص نیست که کار بازبینی نهایی جلد دوازدهم، چه اندازه به طول خواهد انجامید اما به محض اتمام کار، متن نهایی را به خانم آیدا خواهیم سپرد و پس از بازبینی توسط ایشان برای اخذ مجوز به اداره‌ی کتاب خواهیم فرستاد.

بابک درمورد احتمال بروز مشکلاتی در راه اخذ مجوز این کتاب، گفت: همانطور که از اسم کتاب و سابقه‌اش برمی‌آید، این کتاب به فرهنگ عامیانه و کوچه بازاری مردم ایران تعلق دارد و چیزی خارج از این فرهنگ، به آن افزوده نشده است. از طرفی ما نمی‌توانیم چیزی را از این کتاب حذف کنیم. بنابراین ما به وظیفه‌ی خود عمل خواهیم کرد و همچون گذشته، این جلد را نیز به اداره‌ی کتاب خواهیم رساند و امیدوارخواهیم بود که مجوز نشر برای جلد دوازدهم هم صادر شود.

 

 

جایزه‌ی ادبی «هوشنگ گلشیری»: برگزاری سالانه

یونس تراکمه - عضو کمیته‌ی اجرایی جایزه‌ی “هوشنگ گلشیری” - با اعلام این خبر به گفت: هم‌اکنون بررسی آثار داستانی یازدهمین دوره‌ی رقابت ادبی “هوشنگ گلشیری” آغاز شده است و انتظار می‌رود تا آخر تابستان، کاندیدا‌های این دوره از جایزه معرفی شوند.

او با اشاره به این‌که جایزه‌ی “گلشیری” به روال قبلی خود برگشته و سالانه شده است، از بررسی رمان‌های سال 89 و مجموعه‌های داستان سال‌های 88 و 89 در این دوره از جایزه خبر داد. این در حالی است که دهمین دوره‌ی جایزه‌ی گلشیری با بررسی رمان‌های منتشرشده در سال‌های 87 و 88 برپا شد.

تراکمه همچنین توضیح داد که داوری جایزه‌ی “گلشیری” از این قرار است که نخست آثار بررسی و ارزیابی می‌شوند و پس از بررسی و نظرخواهی از کارشناسان، کاندیداها انتخاب می‌شوند و برای داوری در اختیار داوران قرار می‌گیرند.

فرزانه طاهری - مدیرعامل بنیاد گلشیری - قبلا درباره‌ی دوسالانه شدن جایزه‌ی گلشیری گفته بود: تصمیم دوسالانه‌ شدن جایزه‌ی ادبی “هوشنگ گلشیری” در شرایطی گرفته شد که داوران می‌خواستند با توجه به وضعیت انتشار آثار ادبی، برای مدتی جایزه برگزار نشود و علت این نظر آن‌ها، تعداد اندک کتاب‌های داستانی بود که در طول سال منتشر می‌شد و همین سبب می‌شد که کیفیت رقابتی جایزه و داوری آثار پایین بیاید و درواقع، در انتخاب‌ها به کیفیت بالایی نمی‌رسیدند. نطفه‌ی این تصمیم از آن‌جا بسته و تصمیم گرفته شد به‌جای برگزار نکردن جایزه، آن را دوسالانه کنیم؛ به این شکل که در یک دوره، مجموعه‌ها‌ی داستان و در یک دوره، رمان‌ها بررسی شوند.

 

احمد محمود : شناختنامه احمد محمود در انتظار مجوز

شناخت‌نامه‌ی احمد محمود برای دریافت مجوز نشر ارائه شد.

کیوان باژن گفت، شناخت‌نامه‌ی احمد محمود با عنوان ‌جانِ جاریِ جنوب‌ از سوی نشر روزگار برای دریافت مجوز نشر ارائه شده است.

پیش‌تر بابک اعطا، فرزند احمد محمود، درباره‌ی این اثر گفته بود که شناخت‌نامه‌ی احمد محمود‌ در طول چندین سال تهیه، تنظیم و برای چاپ آماده شده است. این کتاب با نام ‌جان جاری جنوب‌ چند بخش دارد؛ در بخش ‌تاریخ شفاهی‌، زندگی محمود از زبان خانواده، برادر، دوستان و آشنایان او، چه کسانی‌که در اهواز و بندر لنگه با او بوده‌اند و چه کسانی‌که در تهران او را می‌شناختند، روایت می‌شود. در بخش دوم کتاب که ‌محمود از نگاه دیگران‌ نام دارد، در قالب گفت‌وگوهایی که با نویسندگان مختلف انجام شده، آثار این داستان‌نویس نقد می‌شود. هم‌چنین در بخش‌های دیگر این کتاب هفت‌صدصفحه‌‌ای، اولین داستان منتشرشده از احمد محمود به هم‌راه نمونه‌های دیگری از داستان‌هایش، و فهرست کاملی از افرادی که در زمان‌های مختلف درباره‌ی محمود مطلبی نوشته‌اند و یا آثار او را نقد کرده‌اند، آمده است. از سوی دیگر، تمام نامه‌های احمد محمود به خانواده و دوستانش، هم‌چنین نامه‌های خانواده و دوستانش به او به هم‌راه آلبوم کاملی از عکس‌های این داستان‌نویس در پایان کتاب ضمیمه شده است.

قبلا نیز کتاب ‌احمد محمود‌ به کوشش حبیب باوی ساجد منتشر شده است.

احمد محمود سال 1310 در اهواز متولد شد و مهرماه سال 1381 بر اثر بیماری ریوی در سن هفتادویک‌سالگی درگذشت. از کتاب‌های محمود به رمان‌های ‌همسایه‌ها‌، ‌مدار صفردرجه‌، ‌درخت انجیر معابد‌ و ‌زمین سوخته‌ می‌توان اشاره کرد.