از هرمزگان جدا و به فارس اضافه کنیم
که چه بشود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نماینده بندرعباس در مصاحبه با "روز":

ابلاغ مصوبه جدایی بخشی از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس از سوی دولت، اعتراضات مردم هرمزگان و نمایندگان و مسئولان این استان را به دنبال داشته است؛ مصوبه ای که به گفته نمایندگان این استان در مجلس، در روزهای آخر دولت محمود احمدی نژاد به تصویب رسیده و اکنون توسط دولت حسن روحانی به اجرا در می آید.

ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” این مصوبه را کارشناسی نشده ارزیابی می کند و میگوید که نمایندگان این استان در هیچ مرحله ای از تصویب تا ابلاغ این مصوبه مورد مشورت و در جریان قرار نگرفته اند.

او تاکید می کند که نمایندگان استان در مجلس خواستار لغو مصوبه مذکور هستند.

طی روزهای گذشته مردم هرمزگان در اعتراض به این مساله تجمعاتی اعتراض آمیز برگزار کرده اند؛ تجمعاتی که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده و عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نماینده دیگر استان هرمزگان در مجلس در گفتگویی رادیویی خبر داد که پلیس ضد شورش معترضان را کتک زده و تعداد زیادی از جوانان را بازداشت کرده است.

ابوالقاسم جراره در مصاحبه با “روز” میگوید: بروز این موضوع و بستری که فراهم شده به گذشتگان هم برمیگردد. در استان ما متاسفانه از این قبیل موارد وجود دارد و نگرانی هایی که از گذشته مردم با آن مواجه بودند، مانند بحث معادن استان، بحث مدیریت های اجرایی استان که به هر حال سهم نیروهای استانی کمتر دیده می شود، مساله بیکاری و عدم به کارگیری نیروهای استان در صنایعی که مدیران آنها از استان های دیگر منصوب می شوند و نقش جوانان و تحصیل کردگان استان در این صنایع کمرنگ است و موارد دیگری که وجود دارد، اینها همه بستری شد که مردم در مقابل این حقی که از آنها گرفته می شود با نشان دادن عکس المعل اعتراض کنند و چند روز است پی در پی اعتراضاتی دارند. یعنی زمینه ساز و بستر این اعتراضات دارای پیشینه ای از این قبیل است که حالا اینطور نمود پیدا کرده است.

مصوبه جداسازی بخشی از مناطق غربی استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس با هدف اتصال این استان به خلیج فارس، اخیرا از سوی وزارت کشور ابلاغ شده. براساس گزارش های منتشره، شهرستان پارسیان که غربی‌ترین بخش هرمزگان به شمار می‌رود و با استان‌های بوشهر و فارس همجوار است براساس این مصوبه به استان فارس ملحق می‌شود. شهرستان پارسیان پیش از این گاوبندی نام داشت.

مصاحبه “روز” با آقای جراره، نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در پی می آید:

 

آقای جراره الان چندین روز است که مردم هرمزگان به جدایی و الحاق بخشی از این استان به استان فارس اعتراض دارند. شما به عنوان نماینده این منطقه در مجلس درباره این الحاق چه نظری دارید؟

نظر ما کاملا مخالف است که این اتفاق بیفتد چون این موضوع را غیر کارشناسی می بینیم.این کار بدون اینکه مشورتی صورت بگیرد و هماهنگی انجام بگیرد، انجام شده. انتظار ما از دولت این است که در این قضیه تجدید نظر بکند و یک کار کارشناسی در این قضیه انجام شود. حساسیتی هم در استان نسبت به این موضوع ایجاد شده، واکنش ها و اعتراضات مردمی را به دنبال داشته و انتظار ما این است در این اتفاقی که افتاده مسئولین محترم تجدید نظر بکنند.

 

گفته شده که براساس نظر شورای عالی امنیت ملی و به دلیل مسائل امنیتی چنین مساله ای صورت گرفته.

شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه ای ندارد. چنین مصوبه ای اصلا وجود ندارد.مساله ای که وجود دارد این است که ما از ظرفیت های سواحل مان استفاده کنیم. استفاده از ظرفیت سواحل به این معنا نیست که واگذار به استان دیگری کرده و نگرانی ایجاد بکنیم. بلکه ما باید واقعا شرایط سرمایه گذاری را فراهم و از پتانسیلی که وجود دارد استفاده کنیم. در همین زمینه هم همه مسئولان استانی، همه نمایندگان مردم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس، همه معتمدان، صاحبنظران و نخبگان استان با کاری که انجام شده و کاری غیر کارشناسی است مخالف هستند. برای هر الحاق و انتقالی باید استدلالی منطقی وجود داشته باشد اما متاسفانه در این کار دیده نمی شود.

 

این مصوبه در واقع در دولت آقای احمدی نژاد به تصویب رسیده و الان اجرا می شود. آقای جراره چرا موقع تصویب این مصوبه شما و سایر نمایندگان اعتراض نکردید؟

بله. یک کار عجولانه در دولت دهم بود که روزهای اخر دولت دهم اتفاق افتاده و دولت فعلی هم بدون بررسی دقیق، آن را ابلاغ کرده. همه نمایندگان استان مخالف هستند.ما در جریان هم نبودیم، یعنی این مساله بدون اطلاع نمایندگان صورت گرفته. نمایندگان استان در مجلس نه در تصویب آن در جریان بودند و نه در ابلاغ آن.

 

یعنی نظر نمایندگان استان هرمزگان در مجلس در هیچ مرحله ای از این مصوبه پرسیده نشده؟

نه خیر. نمایندگان کلا مخالف هستند و اینکه نظری پرسیده شود، جلسه ای گذاشته شود و بگویند که ما میخواهیم این کار را بکنیم اصلا نبوده و هیچ وقت نظر نمایندگان استان در مجلس را نپرسیدند. به هر حال ما هم مخالف اجرای این مصوبه هستیم. چندین روز هم است مردم به صورت مسالمت آمیز پی گیر مطالبات خودشان هستند.

 

گفتید کار کارشناسی نشده و مخالف اجرای مصوبه هستید. ممکن است دلایل مخالفت تان راتوضیح دهید؟

خلیج فارس متعلق به ملت ایران و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. اینکه چون خلیج فارس، آخرش “فارس” دارد پس متعلق به استان فارس است، به نظر ما کاملا غیر منطقی است. خلیج فارس متعلق به همه مردم ایران است و همه باید از ظرفیت ها و فرصت های آن استفاده و دفاع بکنیم. این طبیعی است. اما اینکه به این دلیل که میخواهیم سرمایه گذاری کنیم پس این منطقه باید در اختیار ما قرار بگیرد، کاملا غیر منطقی است. خب ما هم بیاییم بگوییم میخواهیم در استان یزد یا استان گیلان سرمایه گذاری کنیم پس این استان مال ما باشد! این حرف کاملا غیر منطقی است. اینگونه هر کسی با اسم سرمایه گذاری میخواهد استان دیگری را بگیرد و این قطعا منطقی و قابل توجیه نیست. نظر ما این است که اگر سرمایه گذاری وجود دارد، اگر کسی میخواهد از ظرفیت استان هرمزگان و خلیج فارس استفاده کند، استان هرمزگان این ظرفیت را دارد و آمادگی هم وجود دارد. ما هم قطعا با هر نوع سرمایه گذاری و فرصتی که منافع استان هم در آن دیده شود موافق ایم.اما نکته ای که لازم است عرض کنم این است که مردم هم چندین روز است پی گیر این مساله هستند و از آنها تقدیر میکنیم.اما نمایندگان مجلس هم در ادامه کار به هر حال از طریق مراجع قانونی اینکار را دنبال میکنند و ضرورتی به اینکه مردم در تجمعات حضور داشته باشند نیست. ما قطعا از طریق مراجع قانونی پی گیری خواهیم کرد.

 

آقای هاشمی، دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس گفته که مردم از سوی پلیس کتک خورده و تعداد زیادی از جوانان بازداشت شده اند. آیا این مساله را هم پی گیری خواهید کرد؟

این مساله یک فضای نگرانی در مردم ایجاد کرده. البته بروز این موضوع و بستری که فراهم شده به گذشتگان هم برمیگردد. متاسفانه در استان ما از این قبیل موارد وجود دارد مثل نگرانی هایی که از گذشته مردم با آن مواجه بودند؛ بحث معادن استان، بحث مدیریت های اجرایی استان که به هر حال سهم نیروهای استانی کمتر دیده می شود، مساله بیکاری و عدم به کارگیری نیروهای استان در صنایعی که مدیران آنها از استان های دیگر منصوب می شوند و نقش جوانان و تحصیل کردگان استان در این صنایع کمرنگ است و موارد دیگری که وجود دارد.. اینها همه بستری شد که مردم در مقابل این حقی که از آنها گرفته می شود با نشان دادن عکس المعل اعتراض کنند و چند روز است پی در پی اعتراضاتی دارند. یعنی زمینه ساز و بستر این اعتراضات دارای پیشینه ای از این قبیل است که حالا اینطور نمود پیدا کرده است.

 

شما هم اشاره کردید به اینکه اگر میخواهند سرمایه گذاری کنند نیاز نیست این شهر را جدا و به استان دیگری الحاق کنند. سئوال این است که چرا در این منطقه در چارچوب استان هرمزگان سرمایه گذاری نمی شود؟ آقای هاشمی هم گفته اند که مردم هرمزگان مثل مردم فلسطین تحت ظلم قرار گرفته اند.

حرف ما هم همین است که اگر دولت میخواهد سرمایه گذاری کند و میخواهد از این ظرفیت استفاده کند باید اعتبارات لازم را در اختیار قرار دهد چرا میخواهد الحاق کند و.. اگر میخواهد تامین اعتبار کند و تخصیص داده شود استان هرمزگان خودش میکند. اما این نکته را هم عرض کنم که اینطور نیست که اصلا سرمایه گذاری نشده باشد. بزرگترین بندرگاه تجاری ایران در بندرعباس است که ۶۰ درصد واردات و صادرات کشور را برعهده دارد و گمرکات بسیار فعالی دارد، در حوزه شیلاتی بسیار فعال است. اینها ظرفیت هایی است که ایجاد شده اما بحث ما این است که اگر دولت دنبال سرمایه گذاری بیشتری است از صنایع دریایی و دفاعی و.. و ضرورت را در این می بیند که سرمایه گذاری شود، به جای اینکه به استان های دیگر تخصیص داده شود به خود هرمزگان تحخصیص داده شود. خود استان به لحاظ نیروی انسانی، به لحاظ ظرفیت مدیریتی این توانمندی را دارد که این طرح ها را خودش انجام دهد. از نظر سرمایه گذاری اینطور نیست که بگوییم استان فارس از همه ظرفیت های خود استفاده کرده و هیچ مشکلی در حوزه های مختلف ندارد و فقط مانده بیایند در حوزه هرمزگان. نه مشکلاتی که در حوزه های مختلف در روستاها و.. در استان فارس است و اینطور نیست که انها از مشکلات فارغ شده اند و خدمات اشباع شده و حالا نیاز به ورود آنها به استان های دیگر است. نه. مشکلات بسیاری وجود دارد. اما ما این آمادگی را داریم که ظرفیت هایمان را در اختیار هر استانی قرار دهیم، در اختیار هر سرمایه گذاری قرار دهیم که بیایند و سرمایه گذاری کنند اما اینکه در حاکمیت ها اینطور تغییر ایجاد کنیم قطعا نه به نفع استان است، نه به نفع کشور و نه واقعا می شود به این شکل رفتار کرد. چون هزینه هایی که ایجاد میکند قطعا بیشتر از فایده هایی است که ممکن است داشته یا نداشته باشد. یعنی ما یک فرصتی را از دست بدهیم به نیت اینکه حالا ممکن است کاری بشود یا نشود. اما نگرانی که بین مردم، نخبگان و نمایندگان مردم و ائمه جمعه و جماعات وجود دارد هزینه های سنگینی است که به منافع جدایی نمی ارزد. نکته دیگری که باید عرض کنم این است که بیش از ۱۸۶نفر از نمایندگان نسبت به این موضوع در بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور اعتراض و مخالفت کرده و خواسته اند که این موضوع را لغو کند.