ذینفعان بنزین آلوده به جنجال‌ها پایان دهند

نویسنده
مریم کاشانی

» متهمان در انتظار محاکمه

روزنامه ایران خبر داد که به زودی “متهمان بنزین آلوده پتروشیمی” محاکمه خواهند شد. این روزنامه از قول وکلای پرونده مزبور نوشت: “تولید بنزین‌های پتروشیمی در دولت سابق، به دلیل غیر استاندارد، آلوده و سرطانزا بودن در دولت یازدهم متوقف شد. دستگاه قضا نیز با شکایت سه وکیل دادگستری، گزارش‌های سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و مجلس، پرونده بنزین آلوده و غیر استاندارد را برای رسیدگی در دستور کار قرار داده و وزیر اسبق نفت را برای ادای توضیحات احضار کرد.” همزمان بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز تاکید کرد: “بنزین پتروشیمی‌ها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف می‌شد و ذینفعان بنزین پتروشیمی باید به این جنجال‌ها پایان دهند.”

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری اسلامی نیز در جلسه هیات دولت گزارشی از روند حذف بنزین آلوده ارائه و بهبود وضعیت آلودگی هوا ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، او از وزارت نفت برای ارایه بنزین استاندارد و حذف بنزین آلوده و نیز وزارت صنایع و خودرو سازان برای اعمال استاندارد یورو 4 برای خودروهای تولید داخلی تشکر کرد و گفت: “با توجه به جنجال های خبری اخیر و در پاسخ به ابهام آفرینی هایی که در بحث بنزین صورت گرفته است، گزارش ارایه شده سازمان حفاظت محیط زیست در دولت به منظور تنویر افکار عمومی در پورتال سازمان محیط زیست موجود است.” ابتکار تاکید کرد: “این گزارش حاوی هماهنگی دستگاههای دولتی ازجمله وزارت خانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موسسه استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حذف بنزین آلوده پتروشیمی و اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا بود.”

اشاره رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره “جنجال های خبری اخیر” به ماجرای تیتر یک روزنامه کیهان در روز 17 مهرماه بازمی گشت که طی گزارشی از قول سخنگوی دولت نوشته بود: “ بعد از یک سال جنجال دولت راستگویان! سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست” کیهان نوشته بود: “ روز گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت، نوبخت به میان خبرنگاران آمد تا به پرسش‌های مختلف آنها پاسخ دهد. در این بین یک پرسش ساده وپاسخ سخنگو،پرونده یکسال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی وتشویش اذهان عمومی را بست! خبرنگاری با توجه به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس،نظر وی را درباره کیفیت بنزین داخلی پرسید که نوبخت گفت:دولت سرطانزا بودن بنزین داخلی رارد می‌کند.”

سخنگوی دولت اما با انتشار اطلاعیه ای بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. در توضیح منتشر شده آمده بود: “ضمن تکذیب شدید این خبر، در جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم به توضیح است که در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ ۹۳/۷/۱۶ که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو۴» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو۲» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» را نفی می‌کند و تاکید می‌کند که اگر این بنزین یورو ۴ وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد. بنابراین آنچه در سئوال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد عدم آلودگی بنزین‌های داخلی خبررسانی کند.”

روزنامه دولتی ایران در واکنش به خبر دروغ کیهان، طی گزارشی با عنوان “شبکه تحریف، این بار سراغ سخنگوی دولت رفت” نوشته بود: “ قصه تحریف و دستکاری اظهارات مسئولان دولت گویی پایان ندارد، این بار دامنه این تحریف‌ها دامن سخنگوی دولت را گرفت و برخی رسانه‌های جریان مخالف دولت سعی کردند با دستکاری در سخنان روز چهارشنبه هفته گذشته محمد باقر نوبخت درباره «پرونده بنزین آلوده» جنجال تازه‌ای به پا کنند.”

روزنامه دولت اضافه کرده بود: “به نظر می‌رسد دست یازیدن به تحریف سخنان مقامات رسمی دولت، شیوه‌ای منسوخ است که تاریخ مصرف آن خیلی وقت است گذشته و کسانی که پشت پرده علیه فعالیت‌های دولت در حوزه‌های مختلف از دیپلماسی تا سیاست و اقتصاد فعال هستند، نمی‌توانند به میوه چینی از خبرهایی بپردازند که درخت آن ریشه در تحریف‌های خود ساخته آنان دارد.”

سایت آفتاب هم که از رسانه های هوادار دولت محسوب می شود طی گزارشی درباره “انگیزه شبکه‌های دروغگو از القاء پاک‌بودن بنزین‌های آلوده” آورده بود: “ آیا این رفتارها نشان‌دهنده لاپوشانی اقدامات خسارت‌بار و بی‌تدبیری‌های دولت‌ احمدی‌نژاد نیست؟ چه پیوندی میان این جریان‌ها با بی‌تدبیری‌ها و فسادهای هشت سال گذشته وجود دارد که به‌راحتی علیه دولتی که سعی بر حل مشکلات کشور و بازسازی اعتماد و امید ازدسته‌رفته مردم دارد، دروغ‌‌پردازی و جنجال‌سازی می‌کنند؟ چرا فسادهای بی‌سابقه هشت سال گذشته که اکنون به مرور زمان در حال افشا شدن هستند، برای کیهان و دست‌اندرکاران آن و شبکه‌‌های همسو از اهمیت چندانی برخوردار نیست؟”

اما توقف تولید بنزین در صنایع پتروشیمی داخلی و واردات بنزین از خارج کشور اعتراض مخالفان دولت را برانگیخته است. آنان معتقدند که بنزین تولید داخل آلوده نبوده و بنزین وارداتی دولت آلوده است.

اوایل مهرماه، در مهمترین اقدام مخالفان دولت، کمیسیون بهداشت مجلس گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد که بنزین تولید داخل آلوده نبوده است. به گفته یکی از نمایندگان راستگرای مجلس “کمیسیون بهداشت مجلس در گزارشی سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی را رد کرد و بنزین‌های وارداتی را فاقد استاندارد(یورو ۴) و دارای مواد الکلی دانست.” همین گزارش بهانه ای بود تا فشار بر دولت در زمینه توقف تولید بنزین داخلی افزایش یابد.

دیروز سایت یالثارات که ارگان رسمی انصار حزب الله تهران محسوب می شود در مطلبی با عنوان “همه دروغ می‌گویند؛ زن ‌آقا بنزین تقلبی وارد نمی‌کند!” نوشت: “واردات روزانه هشت تا ده میلیون لیتر بنزین از خارج کشور توقف تولید بنزین توسط پتروشیمی‌های داخلی توسط وزارت نفت برخلاف خط مشی اقتصاد مقاومتی است. از آنجایی که برخلاف ادعای مسئولان وزارت نفت، آلاینده بودن بنزین تولید داخل هرگز اثبات نشده و همچنین کیفیت بنزین وارداتی نیز مورد تایید قرار نگرفته، ابهامات فراوانی پیرامون این تصمیم جنجالی شخص آقای بیژن زنگنه ایجاد شده است.”

گفته می شود که علت اصلی این اعتراض ها از دست رفتن منافع مالی هنگفتی است که پتروشیمی های تحت نظارت سپاه پاسداران از تولید بنزین بدست می آوردند. در اردیبهشت ماه گذشته، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، در پاسخ به این پرسش که “اصل ماجرای مناقشه ادامه تولید بنزین در پتروشیمی ها را در چه می دانید؟” گفته بود: “اصل ماجر را نمی دانم. اما به واحدهای پتروشیمی، برای تولید بنزین (اکتان افزا) ۹۰ دلار بیشتر از رقمی که می‌توانیم از خارج بنزین بخریم پول می‌دهیم. بصورت دلاری هم می‌دهیم.”

سپاه پاسداران و هواداران تندرو آیت الله خامنه ای در حالی که منافع مالی کلانی از همین راه بدست آورده اند، تولید بنزین در داخل کشور را به “اقتصاد مقاومتی” و تحریم ها ارتباط می دهند. اواخر خرداد ماه گذشته هاشمی رفسنجانی طی سخنانی گفته بود: “در ابتدا کسی نمی گفت این بنزین ها آلوده است و با افتخار از آن به عنوان یک شاهکار یاد می شد اما بعد معلوم شد که بخشی از این بیماری ها و سرطان ها ناشی از همین بنزین آلوده است.”

پس از آن یکی مسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت و نماینده فعلی مجلس به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراض کرده و گفته بود: “آقای هاشمی مطالبی را درباره تولید بنزین به کار برد که بنده از او می‌خواهم حتماً به گزارش تخصصی کمیسیون انرژی توجه کند تا خدایی ناکرده اقدام انقلابی جوانان غیور صنعت نفت که با تلاش شبانه‌روزی و فشرده و دو ماهه که همراه با ابتکار و خلاقیت بوده و توانستند تو دهنی بزرگی به آمریکا و غرب بزنند، زیر سؤال نرود.”