بازگشت احمدی‌نژاد؛ از گرمسار؟

نویسنده
حسین محمدی

» دیدار از ۲۸ استان برای رسیدن به بهارستان

حدود یک سال مانده به برگزاری انتخابات مجلس دهم، به نظر می‌رسد بحث بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی جمهوری اسلامی، جدی‌تر از همیشه شده. رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته ابتدا عکس‌هایی از حضور مردم مقابل منزل رییس دولت‌های نهم و دهم منتشر کردند و سپس خبر از دیدار حامیان اودر ۲۸ استان با احمدی‌نژاد دادند.

به گزارش رسانه‌های اصول‌گرا، حامیان و اطرافیان احمدی‌نژاد قصد دارند با شعار “بهار از بهارستان می‌گذرد” در انتخابات مجلس شرکت کنند. اما هدف آن‌ها نه تنها انتخابات مجلس، بلکه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ هم هست. واژه “بهار”، کلیدواژه اصلی شعارهای انتخاباتی اسفندیار رحیم‌مشایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بود. گرچه صلاحیت رحیم‌مشایی در آن انتخابات تایید نشد، اما این شعار به شعار اصلی حامیان و طرفداران احمدی‌نژاد تبدیل شد.

وب‌سایت اصول‌گرای دانا - نزدیک به سپاه پاسداران - اوایل هفته جاری عکس‌هایی از حضور مردم مقابل منزل احمدی‌نژاد در میدان نارمک تهران منتشر کرد. به نوشته‌ی این وب‌سایت “رییس جمهور سابق پس از پایان ریاست جمهوری خود هم‌اینک در میدان ۷۲ نارمک در دورترین نقاط شرقی تهران، با مردم ارتباط دارد. برخی از مردم با مراجعه به رییس‌جمهور سابق و نوشتن نامه‌ای برای مشکلات خود از وی درخواست کمک می‌کنند”.

اما به فاصله ۴۸ ساعت پس از انتشار این خبر، اخبار دیگری درباره احمدی‌نژاد منتشر شد. اخباری درباره عزم اطرافیان وی برای حضور در انتخابات مجلس و البته احتمال حضور خود او در انتخابات مجلس دهم.

این‌بار اما اصول‌گرایان نه تنها از حضور احتمالی احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات استقبال نکردند، بلکه بار دیگر با تاکید بر واژه “جریان انحرافی” مرزبندی خود را با او نشان دادند.

وب‌سایت دانا در همین زمینه نوشت: “تحرکات جریان انحراف هم‌چنان ادامه دارد و برگزاری دیدارهای مختلف احمدی‌نژاد نیز از جمله فعالیت‌هایی است که این جریان آن را پیگیری می‌کند. در یکی از این جلسات نیز این‌گونه مطرح شده که تاکنون ۲۸ استان در این قالب با آقای احمدی‌نژاد دیدار کرده‌اند”.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که طی ماه گذشته خبرهایی درباره تلاش احمدی‌نژاد برای ملاقات با محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق‌نوری پخش شده بود.

همان زمان حسن رسولی، از اعضای بنیاد باران، در گفت‌وگویی با ایسکانیوز خبر داده بود که دفتر احمدی‌نژاد “تماسی را با دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی لیدر اصلاح طلبان داشته”. رسولی اضافه کرده بود که “هیچ حساسیت و واکنشی نسبت به این تماس ها از طرفین نشان داده نشده است”.

با این حال این خبر از سوی محمود میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت دهم تکذیب شده بود: “آقای احمدی‌نژاد درخواست دیدار با آقای خاتمی یا دیدار با ایشان را تکذیب کردند. من از نزدیکانش هم پرسیدم گفتند که خود آقای دکتر گفته است که چنین درخواستی نکردیم و چنین برنامه‌ای هم نداریم”.

حامیان محمود احمدی‌نژاد طی ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. آن‌ها علاوه بر راه‌اندازی چند سایت خبری، اقدام به راه‌اندازی روزنامه‌ای اینترنتی با عنوان “هما” کرده‌اند.

روزنامه کیهان اوایل ماه جاری درباره این روزنامه اینترنتی و اعضای آن نوشته بود: “بر اساس شاهدان موثق یکی دو نفر از مدعیان همراهی با احمدی‌نژاد که گروهی موسوم به هما را راه‌اندازی کرده‌اند (مانند عبدالرضا. د) از عناصر نزدیک به اصلاح‌طلبان و مدعی توبه از دوم خرداد هستند، اما در عمل خوراک تبلیغاتی خبرگزاری‌ها و نشریات اصلاح‌طلبان را در وقت نیاز تامین می‌کنند”.

چند هفته پیش عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در صفحه توییتر خود “لیست کابینه احتمالی دولت دوازدهم” را هم منتشر کرد؛ لیستی که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده بود. داوری پیش از این نیز نوشته بود احتمال دارد روحانی در سال ۹۶ دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دهد.

پیش از این و پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، برخی اصول‌گرایان گفته بودند او دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت.