تاکید مجدد خامنه ای بر تسلیح کرانه باختری

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سخنگوی سپاه: از بیرون نمی شود کاری کرد

آیت الله خامنه ای در تازه ترین اظهاراتش از کمک جمهوری اسلامی به” حماس و جهاد اسلامی” در کنار حزب الله لبنان خبرداده و تاکید کرده است که “کرانه باختری باید مسلح شود”، اما سخنگوی سپاه پاسداران گفته تا فلسطینی ها “خودشان مطالبه‌ای نکنند از بیرون نمی‌شود کار خاصی انجام داد.”

آیت الله علی خامنه ای در جریان دیدار با برخی از روحانیون و فعالان مذهبی حاضر در مراسمی با نام”کنگره جهانی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی” گفت: “خط مقدم مبارزه مسلمانان در این منطقه، فلسطین اشغالی بود، اما جریان تکفیر این خط مقدم را تغییر داد و به داخل خیابان‌ها و شهرهای عراق، سوریه، پاکستان و لیبی کشاند و این یکی از جنایت‌های فراموش نشدنی جریان تکفیر است.”

او با ادعای اینکه ایالات متحده، اسراییل و کشورهای غربی حامی “جریان های تکفیری” در منطقه هستند، در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: “وظیفه مهم علما، اهتمام جدی به قضیه فلسطین و مسجد الاقصی و جلوگیری از مورد غفلت واقع شدن این موضوع اصلی دنیای اسلام است. رژیم صهیونیستی به‌دنبال تصرف قدس و مسجد الاقصی و تضعیف هرچه بیشتر فلسطینی‌ها است. همه ملت‌های اسلامی و همچنین علما باید از دولت‌های خود مسئله فلسطین را مطالبه و پیگیری کنند.”

او همچنین تاکید کرد که “ما همان کمکی را که به حزب‌الله لبنان کردیم که شیعه است، همان کمک را به حماس کردیم و به جهاد اسلامی کردیم و باز هم خواهیم کرد. ما اسیر محدودیّتهای مذهبی نشدیم؛ ما نگفتیم این شیعه است، این سنّی است، این حنفی است، این حنبلی است، این شافعی است، این زیدی است؛ ما نگاه کردیم به آن هدف اصلی و کمک کردیم و توانستیم مشت برادران فلسطینی‌مان را در غزّه و در مناطق دیگر تقویت کنیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد. و من اعلام کردم و قطعاً این خواهد شد که کرانه‌ی باختری هم باید مثل غزّه مسلّح بشود و آماده‌ی دفاع باشد.”

همزمان با این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، علی اکبر ولایتی مشاور او در امور بین الملل نیز طی اظهاراتی در جریان همین مراسم گفت: “مفتخریم برادران ما در فلسطین توانستند 51 روز در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و در نهایت آنها را شکست دهند، آنها توانستند با موشکباران خود چندین میلیون صهیونیست را زیر زمین ببرند.”

او همچنین تصریح کرد که “مقاومت مردم فلسطین باعث شده فشار برای برگزاری نماز جماعت در مسجد الاقصی کم شود و همانگونه که مقام معظم رهبری امروز فرمودند امیدواری این است که ساحل غربی تسلیح شود.”

رهبر جمهوری اسلامی از نیمه تابستان تاکنون چندین بار بر لزوم “تسلیح کرانه باختری” تاکید کرده است، از جمله وی اول مردادماه پس از تبادل آتش میان گروه های فلسطینی و اسراییل در دیداری با “جمعی از دانشجویان”، اسراییل را یک “رژیم جعلی” خوانده و اعلام کرده بود که تنها راه نابودی اسراییل “مقاومت قاطع و مسلحانه‌‌ی در مقابل این رژیم است.”

او همچنین تاکید کرده بود: “این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ی باختری هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت (لازم است‌‌). کسانی‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطین اند، اگر میتوانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزی که ممکن است از محنت فلسطینی‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایی بکنند”  رهبرجمهوری اسلامی ۷ مردادماه نیز هم در خطبه های نماز عید فطر و هم در دیداری با “مسئولان و سفرای کشورهای اسلامی” که حسن روحانی رییس دولت و همچنین علی لاریجانی رییس مجلس نیز در آن حضور داشتند، مجددا بر تسلیح گروه های نظامی فلسطینی تاکید کرد.

آیت الله علی خامنه ای در این ارتباط نیز گفت: “آحاد مردم، ملتها، «دولتها بالخصوص»، مسئولان کشورها، مسئولان دولتها بایستی همه به فکر بیفتند. دو کار باید انجام بگیرد…یک کار کمک به مظلوم است؛ که این کمک به مظلوم به معنای فراهم کردن امکانات حیاتی آنها است. امروز آنها به غذا احتیاج دارند، به دارو احتیاج دارند، به بیمارستان احتیاج دارند، به آب احتیاج دارند، به برق احتیاج دارند، به بازسازی منازلشان و شهرشان و مسکنشان احتیاج دارند، دنیای اسلام موظف است اینها را فراهم کند. اینها به سلاح هم احتیاج دارند.”

 پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، ابتدا برخی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که هم اکنون تحت عنوان نماینده مجلس فعالیت می کنند از تهیه طرحی دو فوریتی برای کمک نظامی به “گروه های نظامی فلسطینی” خبردادند اما پس از آن از سرنوشت “طرح تسلیح کرانه باختری” در مجلس خبری منتشر نشد.

در ادامه نیز برخی از اعضای سابق سپاه و نمایندگان کنونی مجلس از دولت خواستند که در این باره طرح را با تصویب بودجه تکمیل کرده و به مجلس ارایه دهد که از این موضوع هم خبر دیگری منتشر نشد.

در پایان مردادماه یکی از بولتن های سپاه پاسداران در مقاله ای با اشارات تلویحی از مانع تراشی”جریان سازش” در داخل جمهوری اسلامی و همچنین “مخالفان مقاومت” در فلسطین بر سر راه کمک های نظامی به گروهای مسلح فلسطینی خبرداده بود.

پیش از انتشار این مقاله سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی فرمانده بسیج طی اظهاراتی با گفتن اینکه “از دولت می‌خواهیم لایحه‌ای را برای تخصیص بودجه برای حمایت از فلسطیان کرانه باختری تصویب کند” همچنین اظهار کرده بود: “از رئیس جمهور می‌خواهیم اقدامات این چنینی انجام شود و دستور دهند این طرح ولایت(تجهیز و تسلیح گروه های نظامی در غزه) به طور جد در دستگاه دیپلماسی کشور پیگیری شود و این حداقل کاری است که می‌توان برای مردم مظلوم فلسطین انجام شود.”

مدتی بعد البته در سکوت دولت درباره گفته های رهبر جمهوری اسلامی و همچنین طرح تهیه شده در مجلس، و پس از اعلام سرنگونی یک پهباد اسراییلی در نزدیکی تاسیسات اتمی نطنز، سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که “ما تسلیح کرانه باختری را تسریع خواهیم کرد و حق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.”

اخیرا نیز با انتشار گزارش هایی در خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران درباره انتقال موشک های فاتح به حزب الله لبنان، فرمانده کل سپاه پاسداران این موضوع را به طور تلویحی تایید کرد.

محمدعلی جعفری روز دوم آذر در جریان همایشی با عنوان “همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی” گفت که “امروز کل منطقه اسرائیل از شمال تا جنوب، تحت پوشش موشک‌های مقاومت است و این یعنی آغاز سقوط رژیم اسرائیل؛ آزادی قدس شریف از اهداف انقلاب اسلامی بوده که ان‌شاءالله قدس و فلسطین نیز فتح خواهد شد.”

با این همه اما روز گذشته چهارم آذرماه همزمان با اظهارات و ادعای آیت الله علی خامنه ای مبنی بر “تسلیح کرانه باختری”، سرتیپ پاسدار رمضان شریف کمک تسلیحاتی به گروه های نظامی در فلسطین را مشروط به مطالبه آنها کرده است.

سخنگوی سپاه پاسداران در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم متعلق به سپاه پاسداران گفته: “رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فراتر از جغرافیای رسمی ما است. امروز فلسطینی‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند تنها حامی بی‌ادعا و صادقشان از اول انقلاب تا کنون جمهوری اسلامی است. رهبر معظم انقلاب تدابیری اتخاذ و اعلام می‌فرمایند تا مردم آن سرزمین به دنبال این رهنمود بروند، اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد مردم کرانه باختری وقتی به جنگ ۵۱ روزه حماس با اسرائیلی‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند که تنها راه کمتر تلفات‌دادن و کمتر تحمل زور‌گفتن است همان مقابله به مثل مسلحانه است تا بتواند بازدارندگی ایجاد کنند.”

او با اینحال ضمن اینکه “صلح و سازش و نرمش” با اسراییل را “عامل بدبختی مردم فلسطین” خوانده، تاکید کرده است که “این واقعیت است که تا خودشان مطالبه‌ای نکنند از بیرون نمی‌شود کار خاصی انجام داد. مقاومت مردم غزه و فلسطین قابل تقدیر است و حتما راه‌هایی برای تقویت آن‌ها وجود دارد و امیدواریم این مرحله از فرمایش مقام معظم رهبری تحقق یابد