کمیته پیگیری وضعیت بازداشتی ها

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

در حالی که روز شنبه اولین نفر از بازداشت شدگان اخیر آزاد شد، شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز کمیته ای را برای پیگیری آزادی بازداشت شدگان هفته اخیر دانشگاه های ایران تشکیل داد. عزت قلندری دانشجوی دانشگاه آزاد و کارمند دفتر سازمان دانش آموختگان که صبح دوشنبه در جریان حمله به دفتر ادوار تحکیم بازداشت شده بود اولین فردی است که پس از 5 روز بازداشت در بند 209 زندان اوین آزاد شد.

این در حالی است که شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، جهت پیگیری وضعیت بازداشت شدگان روز 18 تیرماه از جمله 6 عضو شورای مرکزی تحکیم، کمیته منتخب از 5 دانشجوی دانشگاههای کشور را تشکیل داد. اعضای این کمیته به گزارش سایت «امیرکبیر»، شاهین زینعلی( دانشگاه امور اقتصادی)، امین قلعه ای( دانشگاه اصفهان)، میلاد اسدی( دانشگاه خواجه نصیر)، بهنام سپهروند(دانشگاه تهران)، نرگس رحیمی(داشگاه الزهرا)، هستند.

بازرسی از منزل بازداشت شدگان

با این حال و در حالی که برخی از بازداشت شدگان از جمله آرش خاندل، مسعود حبیبی، عبدالله مومنی، بهرام فیاضی، حبیب حاجی حیدری، مجتبی بیات و بهاره هدایت در تماس تلفنی با خانواده های خود، خبر از نگهداری خود در بند 209 اوین داده بودند صبح روزشنبه ۲۳ تیر سایت “زنستان” خبر از ورود نیروهای امنیتی به منزل بهاره هدایت داد.

در خبر این وب سایت آمده است: “صبح روز شنبه حدود ساعت ۱۰ و۳۰ دقیقه ماموران امنیتی به خانه بهاره هدایت واردشدند، وسایل شخصی از جمله سی دی، کتاب، دست نوشته ها و جزوه ها، البوم های عکس او را با خود بردند.مادر بهاره هدایت که پس از یک ساعت همچنان از ورود آنها به خانه شان متشنج است می گوید: ۵، ۶ نفر مرد و یک زن بودند. اول زنگ زدند. جواب دادم و خانمی گفت بیایید پایین کارتان داریم. من هم پایین رفتم تا دربیرونی را باز کردم بدون معطلی چند مرد خودشان را داخل خانه انداختند و حکم بازرسی خانه را نشان دادند.دیگر نمی دانم چه بگویم تمام خانه را به هم ریختند من هم بااین حالم هنوز گیج هستم.” او در ادامه می گوید “برایشان شربت آوردم اما با شک وتردید نگاه می کردند که من دیگر عصبانی شدم و گفتم من به شما اطمینان کردم و در را برایتان بازکردم حالا شما به من اطمینان ندارید؟ مطمئن باشید چیزی دراین شربت ها نریخته ام! از آنها پرسیدم دخترم کجاست؟ گفتند: خودتان که می دانید مگر دیروز با شما تماس نگرفت؟ گفتم: چرا اما نگفت کجاست گفتند: ما هم نمی توانیم بگوییم، اما می گوییم تماس بگیرد.” وی در این باره که آیا فهرست وسایلی را که بردند به آنها دادند یا نه می گوید: “بله همه چیزهایی را که بردند صورت جلسه کردند و به من گفتند امضا کن من گفتم امضا نمی کنم مگر من به عنوان یک زن یا مادر در این قوانین جایی دارم که حالا امضایم برایتان مهم باشد. گفتم نه من امضا می کنم و نه دختر کوچکم چون مادر و خواهر هیچ کاره هستند. بنابراین فقط پدرش امضا کرد.”

محکومیت بازداشت ها از سوی سازمان های بین المللی

در همین زمینه سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است، روز جمعه ۱۳ ژوئیه در گزارشی، نگرانی شدید خود را از نقض حقوق بشر در ایران به ویژه از آنچه «دستگیری مدافعان حقوق بشر، احکام روزافزون اعدام و سنگسار» نامید، اعلام کرده است.عفو بین الملل در این گزارش از مقامات ایرانی می خواهد تا به قوانین بین المللی احترام بگذارند و کسی را به دلیل اظهار عقیده و یا تجمع صلح آمیز دستگیر نکنند. پیش از این سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای این اقدام را محکوم کرده بود.

نشست اعتراضی در جبهه مشارکت

از سوی دیگر، روابط عمومی جبهه مشارکت نیز اعلام کرد مراسمی به منظور بررسی وقایع اخیر حوزه دانشگاه ها و اعتراض نسبت به برخوردهای اخیر با دانشجویان و محدودیت های اعمال شده به دانشگاه از سوی شاخه دانشجویان جبهه مشارکت با عنوان «دانشگاه و چشم انداز آینده» برگزار می شود. بنا بر همین گزارش این مراسم امروز یکشنبه 24 تیرماه از ساعت 3017 برگزار می شود. گفتنی است در این مراسم مصطفی تاجرزاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، غلام عباس توسلی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، فاطمه راکعی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، علی شکوری راد عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، عباس عبدی روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی، علی اکبر موسوی خوئینی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی، مجید فراهانی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، روح الله اوحدی مسوول شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی، مجید فراهانی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، رضا شریفی رئیس شاخه دانشجویان جبهه مشارکت ایران اسلامی، علیرضا فرخی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، آرش رئیسی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و مسعود حیدری مدیرعامل مستعفی خبرگزاری کار (ایلنا)، به سخنرانی خواهند پرداخت.

اعتراض دیگر انجمن ها اسلامی

از سوی دیگر انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های مختلف نیز همچنان با صدور بیانیه بازداشت گسترده فعالان دانشجویی در روز ۱۸ تیر را محکوم می کنند.انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بیانیه ای که بدین مناسبت صادر کرد ضمن انتقاد از سخنگوی قوه قضائیه می نویسد: “سخنگوی قوه قضائیه در مصاحبه خود با خبرنگاران، خبر دستگیری این عدّه را تأیید و جرم آنها را «شرکت در تجمعات غیر قانونی و تبانی برای اقدامات غیر قانونی و بحث های مربوط به مسایل امنیتی» به استناد مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی اعلام کرد. جالب اینجاست که ایشان اظهار داشته اند: «هیچ یک از ۱۶ فرد بازداشتی، دانشجو نبوده است.»! البتّه از ایشان که هنوز نمی دانند موضوع ماده ۵۰۰، «تبلیغ علیه نظام» است، نه تجمّعات غیر قانونی، بیان چنین نظری جای تعجّب ندارد. متأسّفانه در میان اسامی دانشجویان بازداشتی، نام مجتبی بیات، دانشجوی کارشناسی ارشد رفاه و برنامه ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز دیده می شود. انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ضمن محکوم نمودن اقدامات غیر قانونی صورت گرفته و نقض آزادی های اساسی مصرّح در قانون اساسی، خواهان آزادی هر چه سریع تر همه دانشجویان در بند است.”

این بیانیه می افزاید: “دولت مهرورز نهم، تنگ نظرانه هر مطبوعه مستقلی را توقیف، هر استاد منتقدی را اخراج و هر دانشجوی مخالفی را ستاره دار نموده، یا از تحصیل محروم می کند یا او را با اتّهامات سست و نخ نمایی چون «شرکت در تجمعات غیر قانونی» یا «اقدام علیه امنیت ملّی» روانه اوین می سازد. دستگیری اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، در تحصّنی آرام و مسالمت آمیز، آن هم در شرایطی که مجوّزی برای برگزاری تجمعات منتقدین، توسط وزارت کشور دولت نهم صادر نمی شود، جز تعطیل کردن اصل ۲۷ قانون اساسی هیچ معنای دیگری ندارد. البتّه دردمندانه باید گفت که گشوده شدن باب تعطیلی اصول قانون اساسی به ویژه اصول مربوط به حقوق ملّت و جمهوریت نظام، در سالیان اخیر تبدیل به یک رویه شده است؛ رویه ای که دولت نهم، خود، مولود آن است.”

انجمن اسلامی منتخب بوعلی همدان نیز در بیانیه خود در این باره می نویسد: “ بزرگداشت ۱۸ تیر امسال در حالی هشتمین سالگرد خود را سپری کرد که در سحرگاه آن دشنه دیگری بر جان جامعه دانشگاهی کشور فرو نشست. روز گذشته در اقدامی غیر قانونی و غیر اخلاقی با بازداشت دانشجویان آرمان خواه و آزادی طلب شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و همچنین با هجوم به دفتر سازمان ادوار تحکیم و شلیک تیر هوایی و دستگیری تنی چند از اعضای این سازمان هجمه آزادی ستیزان به جنبش دانشجویی و زبان نقاد آنان وارد مرحله تازه ای شد. هنوز التهاب زخم زندانی شدن دانشجویان دانشگاه امیر کبیر فرو ننشسته که باز هم ناجوانمردانه آتش به جانمان می زنند. آیا ۱۸ تیر و تمامی بگیر و ببندها و محدودیت های اعمال شده تا به امروز متقاعدتان نکرده که این چنین اقداماتی شعله های این جنبش را برافروخته تر می کند؟”

شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی در بیانیه خود آورده اند: “استبداد در ادامه خودکامگیهای هر روزه و هر ساله اش جمعی دیگر از یاران دبستانیمان را روانه زندان می کند تا لکه ننگی دیگر بر دامان سیاه خود به جای گذارد. این اقدامات در حالی صورت می گیرد که رسانه ها به شدت در بایکوت خبری به سر می برند و علیرغم بیانیه ها و درخواستهای مکرر دانشجویان و گروههای مختلف مبنی بر آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیر شدگان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”

خاموش ساختن دانشجویان توهم است

این در حالی بود که روز جمعه کمیسیون زنان دفتر تحکیم نیز در اعتراض به بازداشت بهاره هدایت دبیر این کمیسیون و سایر بازداشتهای 18 تیر اقدام به صدور بیانیه ای کرد. اعضای این کمیسیون در بیانیه خود آورده اند: “شرم آور اینکه پس از این بازداشت شاهد حمله مسلحانه به تنها خانه بازمانده دانشجویان، آن هم به نام ماموران مبارزه با مواد مخدر هستیم. حمله غیر قانونی که با اسلحه کشیدن به روی دانشجویان بی سلاح و خانواده نگرانشان همراه بود و به پلمب غیر قانونی دفتر ادوار تحکیم وحدت انجامید.” این بیانیه می افزاید: “حاکمیت به جای پاسخگویی به مطالبات به حق دانشجویان، طرح سهمیه بندی جنسیتی را به مجلس می برد، برای پوشش دانشجویان تعیین تکلیف می کند، با اعطای ستاره به دانشجویان معترض و تعلیق دانشجویان و انجمن های اسلامی و توقیف نشریات دانشجویی، توهم خاموش ساختن جنبش دانشجویی را در سر می پروراند . جای بسی تاسف است که حرمت دانشگاه و دانشجو تا بدین پایه تنزل یافته است که از تریبون های رسمی آن را فاسدترین مکان جامعه خطاب می کنند. اخبار تاسف بار تعرض مسئولین امنیتی دانشگاه به دختران دانشجو که از گوشه و کنار کشور پیاپی به گوش می رسد، این زنگ خطر را به صدا در آورده است که اگر حاشیه ی امنیتی این نهادها محدود نشود، شاهد نا امنی روز افزونی در دانشگاه خواهیم بود.”

ادعای اقتدار حاکمان مضحک است

از سوی دیگر روز گذشته معاون دبیرکل سازمان دانش آموختگان ادامه بازداشت عبدالله مومنی سخنگو و مسئول واحد تشکیلات این سازمان و سایر بازداشت شدگان 18 تیر را به شدت محکوم کرد. مهدی امینی زاده در گفتگو با “ادوارنیوز” گفت: “بیش از 5 روز از بازداشتهای گسترده فعالان دانشجویی در روز 18 تیرماه 86 می گذرد و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت بازداشت شدگان وجود ندارد و این در حالی است که سخنگوی قوه قضاییه در دروغی آشکار بازداشت شدگان را غیر دانشجو می داند”. امینی زاده ادامه داد: “از کوروش کبیر نقل شده است که گفته است: خدایا ایران را از شر دروغ، قحطی و خشکسالی در امان بدار. اما متاسفانه دروغگویی در میان مسئولین مملکتی به یک فرهنگ تبدیل شده است.”

امینی زاده با اشاره به بازداشت عبدااله مومنی گفت: “آقای مومنی دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و سخنگوی سازمان ادوار در سال 82 نیز مدتی طولانی در انفرادی بسر برده و هم اینک به 5 سال حبس تعلیقی محکوم است خوشنامترین چهره دانشجویی 10 ساله اخیر ایران محسوب می گردد و بازداشت ایشان نشانه واهمه حاکمان از حضور یک نیروی جدی تحولخواه در جامعه است که همواره چه در دوران فعالیتهای دانشجویی و چه در دوران فعالیتهای سیاسی بر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرده است.”

معاون دبیرکل سازمان دانش اموختگان برخورد شدید با یک تجمع آرام 6 نفره سمبلیک با حضور 6 چهره شناخته شده که نمایندگان انجمنهای اسلامی دانشجویان سراسر کشور هستند و همچنین یورش مسلحانه به دفتر یک حزب قانونی و پلمپ کردن آن به همراه استفاده از اسلحه را نشان از تلاش حاکمیت برای ساکت کردن صدای منتقدان داخلی دانست و تصریح کرد: “با این برخوردها ادعای حاکمان مبنی بر وجود اقتدار، مضحک بنظر می رسد.”

انتقاد دوباره وکیل دانشجویان از سخنگوی قوه قضائیه

در همین زمینه علی رغم اعلام سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر صدور قرار وثیقه برای بازداشت شدگاه وکیل مدافع برخی دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر در جریان انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی از عدم صدور قرار وثیقه برای موکلانش انتقاد کرد. محمدعلی دادخواه روز شنبه در گفت‌و‌گو با “ایسنا” اظهار داشت: علی‌رغم اعلام سخنگوی قوه ‌قضاییه مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موکلانم به وثیقه تاکنون قرار وثیقه‌ای برای موکلانم صادر نشده است. وی افزود: خانواده‌ی برخی دانشجویان بازداشت‌شده‌ی دانشگاه امیرکبیر برای سپردن وثیقه و آزادی فرزندانشان به بازپرس پرونده مراجعه کردند اما تاکنون امکان این امر میسر نشده است.

علیرضا جمشیدی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه درباره‌ی صدور قرار وثیقه برای دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر در جریان انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی گفت: “طبق آخرین اطلاعی که دارم، برای ۵ نفر از این افراد امروز قرار وثیقه صادر می‌شود که یا همین الان صادر شده یا ظرف همین امروز صادر می‌شود و آنها می‌توانند با توزیع وثیقه آزاد شوند اما درباره‌ی سه نفر که جرایم آنها جدی‌تر بوده، پرونده در حال سپری شدن تحقیقات است و در دادگاه تکلیفشان مشخص می‌شود.”