چرا نقد قذافی هم کنایه به داخل‌ است؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقاد دو عضو سابق سپاه از برخورد با منتقدان

در حالی که جنجال رسانه های حکومتی پیرامون یادداشت حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه در روزنامه اطلاعات هنوز پایان نیافته، غلام‌علی رجایی و علی صنیع‌خانی، دو عضو اسبق سپاه با انتشار یادداشت‌هایی به انتقاد از وضعیت موجود پرداخته اند. آنها پرسیده اند چرا حتی نقد قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را هم “کنایه ای متوجه داخل” می دانند؟

رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد نیز فرصت را برای انتقاد از سپاه پاسداران مغتنم شمرده و رفتار این نهاد نظامی در حمایت از رهبری را “افتضاح” توصیف کرده اند.

غلام‌علی رجایی، یک عضو سابق سپاه، در یادداشتی که در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده است، درباره برخوردها با حسین علایی و یادداشت وی، نوشت: “جامعه و به تبع آن حاکمیتی که نتواند امثال حسین علایی- با آن همه سوابق روشنی که خیلی ها برمساند و مسئولیت های نظام نشسته اند وسخن در خطبه ها وغیر خطبه ها به وعظ ونصیحت مردم می رانند، حتی غبطه داشتن یک دقیقه آن را می خورند- را تحمل کند یا به تاریخ پیوسته اند و یا خواهد پیوست وازآنها جز نامی غیر نیک باقی نخواهد ماند. باید دید اشکال در کجاست که وقتی بعضی در تخطئه رفتار و حاکمیت مطلق و مستبدانه قذافی معدوم ایراد می گیرند بعضی آن را کنایه ای متوجه داخل می دانند؟”

وی همچنین با اشاره به اینکه “انتقاد از رهبری وحتی از بعضی رفتارهای حضرت امام درسطح بعضی از اقشار جامعه وجود دارد”، نوشته است: “گیرم که تمام نقد ونتیجه گیری دکترعلایی درآن نوشته متوجه بعضی مواضع و رفتارهای اخیر رهبری باشد،کجای این کار اشکال دارد؟ کجای این کار خلاف قانون است؟”

وی در این یادداشت همچنین به انتقاد از برخورد با افرادی چون عبدالکریم سروش، محمد نوری‌زاد، محسن کدیور و مهدی خزعلی پرداخته است. این افراد عمدتا به دلیل نگارش نامه سرگشاده یا انتقاد از رهبر جمهوری‌اسلامی، در زندان یا تبعید هستند.

یادداشت رجایی هم‌زمان با آن منتشر شد که سرداران منتقد علایی در سپاه پاسداران، با انتشار نامه دیگری، از حسین علایی دلجویی کرده و با ابراز شادمانی از مواضع وی، دلیل نگارش نامه دوم خود را “دلجویی از آن برادر ارجمند که در این چند روزه به دلیل برخی واکنش‌ها که ناشی‌ از احساس تکلیفی مقدس نیز بود” خوانده‌اند.

انتشار این نامه اما، با واکنش تند سایت‌های حامی احمدی‌نژاد مواجه شده است. سایت رهاپرس از نامه فرماندهان سپاه با عنوان “فستیوال بصیرت” یاد کرده و آن را در ادامه پروژه نامه‌نویسی به رهبر جمهوری اسلامی دانسته است. این سایت همچنین از نامه علی مطهری در اعتراض به ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس و نظرات وی درباره ولایت‌فقیه و همچنین سخنان عمادافروغ، به عنوان دیگر صحنه‌های این پروژه یاد کرده و نوشته است: “بیانیه اولیه و آبکی فرماندهان سپاه به هیچ وجه در طراز دفاع از ساحت رهبری انقلاب نبود و هیچ قاطعیتی در آن یافت نمی شد… انتشار نامه دوم ۱۲ فرمانده سپاه با هدف دلجویی از حسین علایی اتفاقی غیر منتظره و تاسف بار است که به نوبه خود خط بطلانی بر اعتمادهای کاذب و مطلق نسبت به برخی نهاد های انقلابی است”.

رهاپرس ادامه داده است: “به راستی چرا فرماندهان سپاه به جای پاسخی قاطع به علایی و دفاع جانانه از رهبر انقلاب، ناز این عنصر خود فروخته را می خرند و در کمال تاسف در شرایطی که علایی به صراحت، عزیز ملت ایران را با شاه خائن مقایسه کرده است از او دلجویی می کنند؟ بر اساس کدامین منطق، نامه حسین علایی را میتوان حاکی از عشق و علاقه به رهبر انقلاب دانست؟ جالب اینجاست که عمق افتضاح فرماندهان سپاه به حدی بوده است که حتی خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نیز از انتشار آن خودداری کرده است”.

این سایت هفته گذشته نیز با انتقاد از سپاه پاسداران، خبر از آن داده بود که حسین طائب با حضور در سازمان اطلاعات سپاه، منابع مورد نیاز خود را از وزارت اطلاعات خارج می‌کند و به دنبال ضربه زدن به احمدی‌نژاد است: “سه ماه پیش از این در یکی از شهرهای شمالی ایران٬ منتخبان طرح هادیان بصیر آموزش ضد اغتشاش و نبرد شهری دیده‌اند. دشمن فرضی در این آموزش‌ها و مانور‌های ضد اغتشاش٬ محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی بوده‌اند”.

یک سایت دیگر حامی مشایی نیز، خبر از آن داده بود که برخی اصول‌گرایان هم‌چون حمید رسایی و داوود احمدی‌نژاد شرایط ذهنی جامعه برای ترور احمدی‌نژاد را آماده می‌کنند.

در همین حال، علی صنیع‌خانی، از اعضای اسبق سپاه، با انتشار نامه‌ای خطاب به حسین علایی و جعفر اسدی، درباره یادداشت علایی، نوشت: “چرا باید ما از طرح این سئوالات هرچند توسط سرداری از سرداران سپاه و فرماندهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس٬ وحشت داشته باشیم؟”

وی همچنین با اشاره به نامه 12 فرمانده سپاه، خطاب به علایی نوشت که اگر آن‌ها “به جای اعلام موافقت با درج نامشان در ذیل نامه تهیه شده گرد هم می‌آمدند و به بررسی مقاله” می‌پرداختند، آن‌گاه “طی نامه‌ای نه با امضا 12 نفر بَل با امضاء تعداد قابل توجهی از فرماندهان و مسئولان در دوران دفاع مقدس به شما دست مریزاد می‌گفتند و اعلام می‌داشتند که حرف دلمان که حرف امام هم غیر از این نبود را بیان داشتی”.

صنیع‌خانی اعتراض به نامه علایی را مصداق بر شاخ نشستن و بن بریدن دانست و نوشت: “آیا پاسخ مناسب و درخور به سئوالات سردار علایی توسط سردمداران حاکم بر کشور‌ها در پایداریشان موثر نیست؟”