نمایش روزانه فیلم های پناهی در سینماتک فرانسه

نویسنده

» گزارش آ ب ث از نمایش فیلم های جعفر پناهی:

سینماتک فرانسه از اول فوریه یکی از فیلم های جعفر پناهی و محمد رسول اف را  در ساعت ۶ بعدازظهر نمایش خواهد داد. این دو فیلمساز ایرانی در کشور خود به شش سال زندان محکوم شده اند.

جشنواره کن، جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک، و سینماتک فرانسه در بیانیه ای نوشته اند: “نمایش فیلم های این دو کارگردان به گونه ای دفاع از آنان و مبارزه برای آزادی آنان است.”

این سه نهاد فرهنگی فرانسوی “نگران از سرنوشت دو فیلمساز ایرانی” همچنین اظهار داشته اند که عریضه ای برای آزادی آنان تهیه شده که تاکنون ۲۰ هزار نفر، ازجمله کارگردانان مشهور از ملیت های مختلف، آن را به امضاء رسانده اند و سازمان ها و انجمن های بسیاری نیز به آن پیوسته اند.

چندین سینماگر آمریکایی نیز حمایت خود را از این دو کارگردان ایرانی اعلام کرده اند: فرانسیس فورد کاپولا، شان پن، گاس ون سنت، کانتین تارانتینو، دیوید کرونن برگ، استیون سادربرگ، میلوس فورمن، دیوید لینچ، مایکل مور، و الیور استون.

سینماتک فرانسه ضمن اعلام حمایت خود  یادآور شده که پناهی به  شش سال زندان و بیست سال ممنوعیت از کارگردانی و تماس با نهادهای فرهنگی بین المللی نیز محکوم شده است.

جعفر پناهی متولد ۱۹۶۰ سازنده فیلم های درخشانی است که در جشنواره کن و دیگر جشنواره های بزرگ جهان به نمایش درآمده و جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده اند. او چندین بار برای حضور در هیأت داوران جشنواره ها دعوت شده است، مانند آخرین جشنواره کن که به دلیل حبس در زندان نتوانست به فرانسه سفر کند.

جعفر پناهی با بیان نقطه نظرات خود در فیلم ها که اغلب مخالف حکومت جمهوری اسلامی است، متحمل این محکومیت شده است. سازنده فیلم “دایره” [ سال ۲۰۰۰]، یکی از پیشتازان موج نوی سینمای ایران است.

محمد رسول اف متولد ۱۹۷۳ که از هموطن خود بسیار جوان تر است، در سال ۲۰۰۹ با فیلم “سپیدهای کشتزار” در جشنواره سن سباستین اسپانیا شرکت کرد.  

منبع: آ ب ث، ۲۹ ژانویه