محکومیت به مرگ تبعه ایرانی- هلندی

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از اعدام سارا بهرامی:

جمهوری اسلامی علی رغم پادرمیانی های دولت هلند و درخواست های اتحادیه اروپا دایر بر لغو موقت اعدام، زهرا بهرامی، یک تبعه ایرانی- هلندی را به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام کرد. تعداد اعدام ها در جمهوری اسلامی از اوایل سال جاری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

دفتر دادستان تهران در بیانیه ای اعلام کرد: “زهرا بهرامی  به دلیل حمل و فروش مواد مخدر صبح شنبه اعدام شد.”

در این بیانیه آمده است که خانم بهرامی به وسیله دادگاه انقلاب به جرم “حمل ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین” به اعدام محکوم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه هلند در لاهه اظهار داشت: “هلند تا قبل از ظهر شنبه هیچ گونه تأییدیه رسمی برای اعدام او دریافت نکرد و سفیر جمهوری اسلامی در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه احضار شد تا در این مورد توضیح دهد.”

به گفته رادیو هلند به نقل از دختر خانم بهرامی، زهرا بهرامی ۴۶ ساله روز ۲ ژانویه به اعدام محکوم شد.

او در دسامبر ۲۰۰۹ در تهران در حالی که در تظاهرات مردمی و اعتراض آمیز علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد شرکت کرده بود، دستگیر شد. به گفته دخترش، او همچنین به عضویت در یک گروه مسلح مخالف حکومت متهم شده بود.  

در بیانیه دادستان تهران تأیید شده که خانم بهرامی به دلیل “ارتکاب جرم مربوط به امنیت ملی” بازداشت شده، ولی اطلاعات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

در بیانیه آمده است: “در زمان تفتیش منزل وی، ۴۵۰ گرم کوکائین و ۴۲۰ گرم تریاک کشف شد و براساس تحقیقات انجام شده، او مبادرت به فروش ۱۵۰ گرم کوکائین کرده است.”

هلند روز ۵ ژانویه “نگرانی” خود را در این باره اعلام کرد و از جمهوری اسلامی خواستار “شفاف سازی” درخصوص پرونده زهرا بهرامی متولد ایران با ملیت هلندی شد.

دولت تهران که ملیت دوگانه را نمی پذیرد و خانم بهرامی را یک ایرانی می داند، همواره از انجام چنین خواسته هایی که از سوی کشورهای اروپایی مطرح می شود سر باز زده است و بدین ترتیب کشورهای غربی را به سوء استفاده از پرونده های داخلی برای افزایش فشار بر ایران متهم کرده است. این درحالی است که جمهوری اسلامی به دلیل عدم شفافیت در پرونده هسته ای نیز به شدت مورد تحریم و مجازات های بین المللی قرار گرفته است.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هفته گذشته گفت: “کشورهای غربی حق ندارند در مسایل داخلی ما دخالت کنند.”

روند اعدام ها از اوایل سال جاری در ایران بسیار سرعت گرفته و این درحالی است که ایران در زمره کشورهایی می گنجد که بیشترین میزان اعدام در جهان را دارا هستند؛ کشورهایی مانند چین، ایالات متحده و عربستان سعودی.

براساس شمارش فرانس پرس برپایه اطلاعات منتشر شده توسط رسانه های جمهوری اسلامی، حداقل ۶۶ نفر به دلیل ارتکاب جرایم مختلف از اول ژانویه تاکنون اعدام شده اند: به طور روزانه بیش از دو نفر.

رسانه های این کشور تعداد اعدام های سال ۲۰۱۰ را ۱۷۹ اعدام ذکر کرده اند. دولتمردان جمهوری اسلامی که هیچ گاه آمار رسمی در این زمینه منتشر نمی کنند، هیچ توضیحی برای افزایش تعداد اعدام ها ارائه نمی دهند. 

اکثر اعدام هایی که در ماه ژانویه انجام شده در ارتباط با قاچاق مواد مخدر و چند مورد نیز در ارتباط با قتل و تجاوز اعلام شده. تهران همچنین دو تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق و یکی از شورشیان کرد از اعضای جنبش جدایی طلبان پژاک را اعدام کرده است.

اتحادیه اروپا روز پنج شنبه از دولتمردان جمهوری اسلامی خواست “بلافاصله اعدام ها را متوقف کنند”.

منبع: فرانس پرس، ۲۹ ژانویه