بدگمانی کشورهای غربی نسبت به برنامه اتمی

نویسنده

» گزارش اکسپرس از:

بدگمانی ها نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی افزایش یافته: غنی سازی روزافزون اورانیوم، آزمایش انواع موشک، تعیین یک رییس جدید برای سازمان انرژی اتمی که تجربیات نظامی دارد. ازنظر کشورهای غربی اینها همه نشان از خواست ایران برای دستیابی به کلاهک های هسته ای دارد.

اصرار جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه غنی سازی که ادعا می کند صلح آمیز است نشان می دهد تحریم های بین المللی نمی توانند این کشور را در کشمکشی که با کشورهای غربی به راه انداخته عقب براند.

به گفته مارک فیتزپاتریک، مدیر مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، درحالی که “بهار عرب” توجه جهان را به سوی دیگری معطوف ساخته، جمهوری اسلامی درحال پیشرفت در تمامی حوزه هایی است که برای ساخت یک بمب لازم است: تولید مواد شکافت پذیر، دانش نظامی لازم.

با این حال، حتی اگر تهران تصمیم به ساخت بمب بگیرد، سال ها طول خواهد کشید تا ایران به یک کلکسیون کامل از موشک های اتمی دست پیدا کند و همین مسأله به اندازه کافی زمان برای اتخاذ شیوه های دیپلماتیک باقی خواهد گذاشت تا بتوان از بروز یک وضعیت وخیم در منطقه جلوگیری کرد.

گروه شش کشور از شش ماه پیش علی رغم برگزاری دو دیدار، هیچ پیشرفتی در مذاکره با مخاطبان ایرانی خود نداشته . هنوز هیچ دیدار دیگری پیش بینی نشده و ممکن است دیگر رویکردهای دیپلماتیک نیز در آینده قابل پیش بینی نباشد.

داریل کیمبال، رییس انجمن کنترل بر تسلیحات که یک گروه تحقیقات نظامی مستقر در واشنگتن است، می گوید: “با اینکه این کار مشکل است، ولی پایتخت های غربی باید تلاش های دیپلماتیک خود را برای منصرف ساختن جمهوری اسلامی از دستیابی به تسلیحات اتمی دوچندان کنند.”

به گفته او، ایران درحال به دست آوردن توان لازم برای ساخت تسلیحات اتمی است، ولی “ظاهراً تصمیم استراتژیک برای انجام این اقدام هنوز اتخاذ نشده و سال ها وقت لازم است تا جمهوری اسلامی بتواند به یک زرادخانه هسته ای کارآمد دست پیدا کند”.

ایران در مانور نظامی هفته گذشته ۱۴ موشک را در یک روز آزمایش کرد. برد برخی از این موشک ها به اندازه ای است که به راحتی می توانند به اسراییل و پایگاه های آمریکا در خاورمیانه برسند. به گفته لندن، موشک های آزمایش شده توانایی حمل کلاهک های هسته ای را دارند.

تهران با اشاره به اینکه این موشک ها نمی توانند کلاهک هسته ای حمل کنند و فعالیت های غنی سازی تنها اهداف صلح آمیز دارند می گوید ساخت بمب اتمی از طرف ایران “یک اشتباه استراتژیک” خواهد بود.

ولی جمهوری اسلامی با تشدید بدگمانی ها نزد کشورهای غربی ماه گذشته نشان داد که درصد اورانیوم غنی تری تولید خواهد کرد و تولید اورانیوم مورد نیاز رآکتور زیرزمینی خود را سه برابر خواهد نمود.

به گفته اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس اتمی، “ایران به خوبی در جهتی پیش می رود که برای ساخت  بمب اتمی لازم است”.

او در مقابل کمیسیون وزارت خارجه کنگره آمریکا اعلام کرد: “حداقل به نظر می رسد که ایران در دستیابی به توان مجازی یک دولت هسته ای نظامی کاملاً مصمم است.”

البته این اظهارنظر ازسوی محمد البرادعی، رییس سابق آژانس اتمی، مورد اعتراض قرار گرفت. او ماه گذشته ادعاهای مطرح شده در مورد تهدید هسته ای ایران را “چرت و پرت” خواند و در ادامه افزود که آژانس کمترین شاخصی در این زمینه نیافته است.

فریدون عباسی دوانی، رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، کارشناسی است که در زمینه تحقیقات هسته ای نظامی بیش از تحقیقات صلح آمیز تبحر دارد.

ازنظر هاینونن، “ایران یک برنامه اتمی جاه طلبانه را ادامه می دهد و فعالیت های این کشور در سایت های مختلف پیگیری می شود ولی تمامی آنها درنهایت برای ایجاد یک زرادخانه واحد همسو هستند”.

و اقدامات جمهوری اسلامی به خوبی نشان از آن دارد که این حکومت از ادامه این مسیر منصرف نخواهد شد.

منبع: اکسپرس، ۶ ژوئیه