بی توجهی احمدی نژاد به نگرانی جدی خامنه ای

نویسنده
نیما فرح آبادی

» طرحی که نیاز به ایرانی ۲۰ برابر بزرگتر دارد

با وجود اعلام علنی مخالفت و نگرانی رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد بار دیگر بر ضرورت ایجاد “باغ شهرها” در ایران تاکید کرد.رئیس قوه مجریه روز گذشته و برای دومین بار در هفته گذشته، خواستار اعطای 1000 متر زمین به 20 میلیون خانواده ایرانی برای تاسیس ویلا و باغ شد.

احمدی نژاد در اجلاس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: “می توان به ۲۰ میلیون خانوار ایرانی هر کدام ۱۰۰۰ متر زمین بدهیم تا حدود ۱۰ درصد آن را زیر ساختمان برده و الباقی آن را به باغ تبدیل کنند.”

به گفته احمدی نژاد، می توان “با این اهرم، شیوه شهرسازی را در کشور عوض کرد.”

محمود احمدی نژاد نخستین بار در بهار 1387 و در واکنش به روند گرانی فوق العاده زمین و مسکن در ایران، اعلام کرد که زمین های دولتی در اطراف تهران و شهرهای بزرگ دیگر را به صورت مزایده در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

دولت اصولگرا در آن هنگام گفته بود که مردم می توانند در این زمین ها با تراکم محدود و با شرط ایجاد فضای سبز، ساختمان سازی کنند.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی در دی ماه سال گذشته “مخالفت و نگرانی جدی” خود را با طرح ایجاد باغ شهرها در کشور اعلام کرده بود.

آیت الله خامنه ای گفته بود: “من از این طرح باغ شهرها جدا نگرانم. آقای رئیس جمهور هم چند بار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمی دانم چه پیش می‌آید، سواستفاده‌چی‌ها چه کار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌ای سو استفاده‌چی‌اند.”

او افزوده بود: “این موضوع که اخیرا مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سواستفاده کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.”

با وجود این به نظر می آید که رئیس قوه مجریه بی توجه به این مخالفت و نگرانی بر اجرای طرح خود تاکید دارد.

 

کمبود جا در ایران

احمدی نژاد در حالی بر واگذاری 1000 متر زمین به 20 میلیون خانواده ایرانی تاکید می کند که اجرای چنین طرحی نیاز به فضایی حدود 20 برابر مساحت کنونی کل کشور دارد.

مساحت کل ایران 1,648,195 کیلومتر مربع یا 1,648,195 میلیارد متر مربع است. همچنین جمعیت ایران از تقریبا 20 میلیون خانواده تشکیل می شود که برای واگذاری 1000 متر زمین به هر کدام از این خانوار، مساحت کشور باید حداقل و بدون احتساب کوه ها، رودخانه ها، دریاها، زمین های کشاورزی، ادارت دولتی و تجاری و … باید حداقل 20 میلیارد متر مکعب باشد.

با این حال احمدی نژاد روز 12 تیر از در دست تهیه بودن طرح مربوط به این مسئله توسط دولت خود خبر داد.

او پس از آنکه کل اراضی ایران را محاسبه و آن را به دو بخش زمین های قابل استفاده و زمین های قابل کشت تقسیم کرد، گفت: “حدود ۳۰ میلیون هکتار زمین برای احداث مسکن باقی می‌ماند که اگر این میزان دو میلیون هکتار به خانوارها اختصاص یابد می توان به هر خانوار هزار متر زمین رایگان داد تا آنها یک واحد ۱۰۰ متری در سه طبقه احداث و بقیه زمین را به باغ تبدیل کنند.”

او اجرای این طرح‌ را یک “انقلاب واقعی” در شهرسازی دانست و افزود: “این طرح تا پایان سال آ‌ماده و در ۱۰ الی ۱۵ منطقه به طور آزمایشی اجرا می‌شود.”

 

“منوط به نظر رهبری”

احمدی نژاد روز گذشته نیز با تاکید بر طرح خود، گفت که هزینه تمام شده یک خانه باغ 1000 متری برای خانواده های ایرانی در صورت اجرای این طرح، نهایتا 60 میلیون تومان خواهد بود.

او گفت: “به‌طور متوسط اگر قیمت مسکن ۲۰ میلیون ریال به ازای هر متر محاسبه شود یک آپارتمان ۱۰۰ متری حدود ۲۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد ولی اگر خانواده بخواهد ۱۰۰ متر بنا در زمین اعطایی بسازد حدود ۴۰ میلیون تومان، هزینه ساخت دارد.”

به گفته احمدی نژاد “اگر به این مبلغ ۲۰ میلیون تومان، هزینه حصار و شبکه آبیاری و احداث باغ را اضافه کنیم یک خانه ۱۰۰۰ متری برای خانواده ۶۰ میلیون تمام می شود.”

رئیس دولت، تاکنون چندین بار زندگی به شیوه “آپارتمان نشینی و شهری” را “شیوه غلطی” دانسته که از 70 سال گذشته به مردم “القا” شده است.

احمدی نژاد تاکنون توضیحی درباره مخالفت پیشین آیت الله خامنه ای با اجرای طرح باغ شهرها که مستلزم واگذاری زمین های ملی و حکومتی به مردم است، نداده.

با وجود این، به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اجرای این طرح “منوط به نظر رهبری” است.

مهدی هاشمی در پاسخ به این سئوال سایت معماری نیوز که “مقام معظم رهبری، صراحتا مخالفت خود را با طرح باغشهر اعلام کرده اند و ایشان در مراسم درخت کاری در اسفند ماه سال گذشته نیز بر عدم اجرای طرح باغشهر تاکید کرده اند، چرا با این وجود، این طرح در مرحله بررسی نهایی است؟” گفته: “قطعا دولت بدون اجازه مقام معظم رهبری، کاری نخواهد کرد و تائید نهایی با دستور ایشان صورت می گیرد، البته یکسری ملاحظاتی است که اگر این ملاحظات انجام شود، طرح باغشهر به خوبی پیاده می شود.”

او گفته که “این طرح در حال حاضر، در مراحل پایانی مطالعات کارشناسی است و در آینده نزدیک تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد”.

 

احمدی نژاد و طرح هایش

نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی  نه تنها از طرح احمدی نژاد برای ایجاد باغ شهر در کشور استقبال نکرده بلکه آن را با کلماتی از قبیل”خنده دار”، “تاسف بر انگیز”، “بی پایه و اساس”، “غیر کارشناسانه” و” غیر عملی” توصیف کرده اند.

محمد خوش چهره، کارشناس اقتصادی و نماینده اصولگرای مجلس هفتم که پیش از این از نزدیک ترین مشاوران احمدی نژاد بود این طرح را “یکی از نسنجیده ترین اظهار نظرها” دانسته و گفته است: “دولت در این طرح به منابع و ذخایر ملی تعرض می کند یعنی خود را حاکم و مالک ایران در همه عرصه ها و در همه زمان ها می داند.”

 بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است: “اگر قرار باشد به هر خانوار ایرانی هزار مترزمین واگذار شود چیزی حدود ۲۰ میلیارد متر مربع زمین نیاز است و اعتبارات مورد نیاز برای این میزان زمین در واقع معادل تقریبا ۱۵ سال بودجه کل دولت است.”

او یکی دیگر از موانع این پروژه را مسئله آب برای آبیاری فضای سبز دانسته و افزوده است: “حرفی که مبنای کارشناسی ندارد قطعا یک طرح شکست خورده و غیر قابل اجراست.”

اما احمدی نژاد در جواب انتقادات مطرح شده درباره کمبود آب برای اجرای این طرح هم گفته است: “جمعیت که تغییری نمی کند و میزان مصرف آن نیز به جمعیت خواهد بود و اگر منابع آب کشور به‌طور صحیح با آبیاری تحت فشار و یا کشاورزی گلخانه ای مورد استفاده قرار گیرد ظرفیت لازم وجود دارد.”

طرح واگذاری 1000 متر زمین به 20 میلیون خانوار ایرانی، یکی دیگر از طرح های احمدی نژاد در هفته های اخیر است که به نظر می آید برای جلب حمایت افکار عمومی مطرح شده است.در همین راستا

احمدی نژاد در هفته گذشته ابتدا در نامه ای به وزرای علوم و بهداشت به آنها دستور داد روند بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه و نیز تفکیک جنسیتی دانشجویان را متوقف کنند. سپس فاطمه آجرلو از نمایندگان حامی دولت در مجلس نیز اعلام کرد که طرح ورود زنان به استادیوم های ورزشی همچنان در دستور کار دولت احمدی نژاد قرار دارد.