ادامه کشمکش ها خطرناک است

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار ارگان نظامی ها درباره نزاع دولت و مجلس

در حالی که رسانه های حامی دولت در رویکردی دوگانه از یک سو از “یافتن راه حل در کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر قانون هدفمندسازی” سخن می گویند و از دیگر سو به نمایندگان و دولتیان توصیه می کنند که “نگذارید اختلاف ها به دستمایه فتنه جویان و رسانه های ضد انقلاب تبدیل شود”، گزارش ها از افزایش نزاع دولت و مجلس بر سر قانون هدفمندسازی یارانه ها حکایت دارد.

 

کار گروه مشترک؛ دور از چشم دیگران

به گزارش سایت پارلمان نیوز، ارگان فراکسیون اقلیت مجلس، به نظر می  رسد جلسه دو روز گذشته  ای که با عنوان “کارگروه ویژه دولت و مجلس” برگزار شده با اطلاع تمامی نمایندگان منتقد نبوده و خود به تعمیق اختلاف ها انجامیده است.
بنا براین گزارش، رسانه های حامی دولت در حالی به برجسته سازی این نشست پرداخته اند که مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون تلفیق مجلس از “وجود چنین نشستی” ابراز بی اطلاعی کرده و بنا به نوشته ایسنا، در تذکری در صحن علنی مجلس گفته است: “اخیرا در رسانه ملی و رسانه‌ها عنوان می‌شود که کارگروه مشترکی از طرف مجلس و دولت برای بحث هدفمندسازی یارانه‌ها تشکیل شده است، اما به عنوان نماینده مجلس از این موضوع، خبر ندارم. اگراین همان کمیسیون تحول اقتصادی است اشکالی ندارد و در غیر این صورت ما هیچ کارگروهی را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر اینکه در مجلس انتخاب شوند و بعد بخواهند طرح و بحث جدیدی داشته باشند”؛ تذکری که با این پاسخ علی لاریجانی، رئیس مجلس و از منتقدان کنونی دولت مواجه شد که در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: “این نشست در حدی که من پیگیری کردم، در این حد بوده است که بدانیم علت اینکه اعلام شده اجرای قانون مشکل دارد، چیست‌و اگر به اصلاح نیاز دارد، ‌چه اصلاحی است و آیا با طرح اصلاح پذیر است یا با لایحه، اگر هر تصمیمی بخواهد گرفته شود باید از طریق کمیسیون و مجلس انجام شود”.
لاریجانی در حالی از عدم رسمیت آنچه که رسانه های حامی دولت به عنوان “کارگروه مشترک دولت و مجلس” یاد می کنند سخن گفته که روز گذشته، سایت افراطی رجانیوز با انتشار گزارشی تحلیلی به استقبال از آنچه که “یافته شدن راهکار” نامیده، رفته است.

 

تفسیرهایی برای مخفی کردن اختلاف ها

رجا نیوز نوشته است: “به نظر می رسد جریانی درصدد است تا با برجسته کردن مشورتی بودن جایگاه کمیته مشترک از هم اکنون به مقابله با توافقات نهایی برخیزد و کمیته را فاقد رسمیت معرفی کند”.
این سایت همچنین برای مخفی کردن اختلافات بین دولت و مجلس، تفسیر و توجیه محمد حسین فرهنگی، نماینده حامی دولت درباره “توافقات کمیته مشترک” را تکرار کرده و با ابراز امیدواری نسبت به تحقق آنها، نزاع دولت و مجلس را در حد “یک اختلاف نظر درباره زمان اجرا از 12 ماه به 9 ماه” جلوه داده و نوشته است: “اختلاف نظر مجلس و دولت از آنجا نشأت می‏گرفت که دولت بازه زمانی کوتاه اجرا را با توجه به تجربه جهانی مناسب تر و دارای آسیب کمتر می دانست و در مقابل مجلس رویکرد بلند مدت را توصیه می کرد.اما دومین جلسه کارگروه در حالی روز گذشته با حضور نمایندگان مجلس و دولت برگزار شد که راهکاری جدید برای حل این اختلاف نظر مورد توجه اعضا قرار گرفت. بر مبنای این راهکار درآمد 20 هزار میلیاردی هدفمند کردن یارانه‌ها به جای 12 ماه در 9 ماه یا کمتر اجرایی می شود و این در واقع نقطه میانه ای است بین دو رویکرد بلند مدت و کوتاه مدت”.

 

و سرانجام؛ تهدید نمایندگان مجلس

اما در رویکردی دیگر، سایت جوان آنلاین که به سپاه پاسداران تعلق دارد، در ادامه تهدید علنی نمایندگان مجلس به رد صلاحیت و “عاقبت شوم”، بر خلاف رجانیوز ماجرای تشکیل جلسه غیر رسمی برخی از نمایندگان با اعضای دولت را برجسته نکرده و به جای آن درباره عواقب نزاع کنونی دولت و مجلس “هشدار” داده است.
سایت وابسته به سپاه که از عدم موافقت مجلس با اضافه شدن 20 هزار میلیارد تومان به بودجه دولت خشمگین است، درباره چالش موجود نوشته است: “زور‌آزمایی رسانه‌ای مجلس و دولت برای حل یک مسأله ملی که حتی اصل آن مورد تأیید مخالفین نیز می‌باشد، مسأله‌ای نیست که مردم آن را مثبت تلقی کنند و مردم توقع ندارند که دو طرف بخواهند در فضای رسانه‌ای کشور و در قالب مصاحبه و تهدید یا تعارفات بی‌نتیجه و کلیشه‌ای حل نمایند. هدفمند کردن یارانه‌ها اگر القای کارآمدی را در جبهه اصولگرایان به همراه نداشته باشد، با پشت‌دستی مردم مواجه خواهد شد، آن موقع دیگر اصولگرایان مجلس و دولت همانند سیبی هستند که دو تکه شده باشد و هر دو بخش باید سال‌ها بدوند تا دوباره اعتماد عمومی را به خود جلب نمایند. کما اینکه تحول در مفهوم آرایش سیاسی کشور که در انتخابات 1388 مشاهده شد، می‌تواند با جابه‌جایی قدرت، تهدیداتی را متوجه اصل نظام نماید که احساس گناه ناشی از آن نیز دامان اصولگرایان را خواهد گرفت. هدفمند کردن یارانه‌ها طرحی است که نیاز به “خلاصی فرمان” دارد تا در صورت بروز عوارض پیش‌بینی نشده، قابل جبران باشد. فهم این مسأله نه تنها برای نخبگان که برای توده نیز ملموس است. اصولگرایان در سالیان گذشته چهره‌ای باز کننده از گره‌ها را از خود به نمایش گذاشته‌اند. امید است مردم آنان را گره زننده به حساب نیاورند”.
هشدار سایت سپاه و “رهیافت” رجا نیوز، در حالی است که روز گذشته غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از سه نماینده منتقد اقتصادی دولت از طرح پرسش از احمدی نژاد در مجلس خبر داد و به این ترتیب بر روایت های رسانه ای هوادار دولت مبنی بر فروکش کردن درگیری دولت و مجلس خط بطلان کشید.
به گزارش ایلنا، او که رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی است دیروز هنگام ترک مجلس به خبرنگاران گفت: “رئیس‌جمهور حق ندارد اجرای قانون را متوقف کند و بر این اساس این احتمال وجود دارد که در مجلس از وی در مورد متوقف کردن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سئوال شود”.
وی افزود: “نامه اخیر احمدی‌نژاد به رئیس مجلس نشان می‌دهد که صرفا مبلغ درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها مساله مورد اختلاف نیست و مسائل دیگری هم وجود دارد”.