ادامه صدور احکام سنگین و وثیقه های کلان

لیلا طیری
لیلا طیری

» اخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

صدور و تایید احکام سنگین برای زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی همچنان ادامه دارد. در کنار این احکام سنگین، صدور قرار وثیقه های بسیار سنگین که از توان خانواده ها خارج است این سئوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده که اگر به راستی قصد آزادی زندانیان یا اعطای مرخصی به آنان را دارند چرا احکام و وثیقه های سنگینی که خود میدانند از توان خانواده ها خارج است، تعیین می کنند. در آخرین نمونه، مهدیه گلرو با قرار وثیقه 700 میلیون تومانی مواجه شده است؛ وثیقه ای که خانواده او توان تامین آن را ندارند.

 

صدور حکم قطعی صفایی فراهانی و تاجرنیا

دادسرای انقلاب تهران خبر از صدور احکام قطعی محسن صفایی فراهانی و علی تاجرنیا داد.

محسن صفایی فراهانی، عضو جبهه مشارکت که 30 خرداد ماه بازداشت شده بود، بعد از 7 ماه بازداشت با قرار وثیقه 700 میلیون تومانی از زندان آزاد شده است. دادگاه تجدید نظر این فعال سیاسی را به 5 سال حبس قطعی محکوم کرده است.

علی تاجرنیا نیز 29 خرداد بازداشت شده بود و با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی بعد از 5 ماه بازداشت آزاد شده است. او از سوی دادگاه بدوی، به 6 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده بود که از سوی دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

وخیم تر شدن وضعیت مهدی محمودیان

مادر مهدی محمودیان از وخیم تر شدن بیماری ریوی این روزنامه نگار در زندان اوین در اثر شکنجه ها و فشارها خبر داده و گفته است که تاکنون نسبت به درمان او اقدامی نکرده اند.

مادر این روزنامه نگار روز گذشته اعلام کرد که چند روز پیش برای شکایت از مسئولان زندان پیش مسئولان قضایی رفتم اما آنها من و فرزندم را دروغگو خطاب کردند و هرگونه مشکلی را تکذیب کردند.

محمودیان بیش از ۷ ماه است که به اتهام افشای جنایات کهریزک در زندان اوین به سر می برد و بر اساس گزارش وب سایت کلمه، در تماس با منزل با گلایه از شرایط خود گفته است که هیچ درمانی روی او صورت نگرفته و به گفته پزشک عمومی زندان به علت عفونت، یکی از ریه هایش در حال از کار افتادن است.

براساس این گزارش، محمودیان تصمیم گرفته در صورت ادامه بی توجهی مسئولین زندان به سلامت زندانی ها از سه شنبه به اعتصاب غذای نامحدود دست بزند و این موضوع نگرانی های خانواده او را بیشتر کرده است.

مهدی محمودیان، نخستین کسی بود که دو سال قبل درمورد اعمال روش های غیرانسانی و غیرقانونی با متهمان در این بازداشتگاه، اطلاع رسانی کرد.

 

28 ماه زندان و 700 میلیون وثیقه

مهدیه گلرو عضو شورای حق تحصیل و فعال دانشجویی به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

دادگاه گلرو روز یکشنبه ۱۵ فروردین، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد. امیر رئیسیان وکیل این دانشجوی ستاره‌دار تا روز دادگاه موفق به اخذ وکالت‌نامه از وی نشده بود بنابر این گلرو “شخصا” در دادگاه از خود دفاع کرد.

قاضی پیرعباسی با تبدیل قرار بازداشت گلرو که از تاریخ ۱۲ آذر سال سال گذشته در بازداشت موقت به سر می‌برد با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی موافقت کرد. این در حالی است که پرداخت این مبلغ وثیقه از توان خانواده او خارج است.

به گفته وحید لعلی پور همسر مهدیه گلرو، آقای رئیسیان به وکالت از خانواده، سعی در “کاهش مبلغ وثیقه” دارد.