عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: شکایتی از مطهری نشده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» انتشار فیلم گزینشی درگیری مجلس

یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مصاحبه با “روز” می گوید تاکنون هیچ شکایتی از سوی علی مطهری یا نمایندگان معترض به نطق او به این هیات ارائه نشده است. سیدمحمدحسین میرمحمدی می گوید در صورتی که نمایندگان به صورت مستند به این هیات شکایت کنند مساله مورد بررسی قرار می گیرد اما تا پیش از آن، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چنین مساله ای را در دستور کار خود قرار نمی دهد.

تنها ساعاتی پس از درگیری فیزیکی و لفظی روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری فارس به نقل از موسی غضنفرآبادی، نماینده بم و عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نوشته بود که این هیات در جلسات بعدی خود مطالب عنوان شده توسط علی مطهری در جلسه علنی مجلس را مورد بررسی قرار خواهد داد. خبرگزاری فارس هم یک روز بعد به نقل از صفر نعیمی رز، یکی از حمله کنندگان به علی مطهری، نوشته بود که بیش از ۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای از علی مطهری به هیأت نظارت بر نمایندگان شکایت کرده اند.

سید محمدحسین میرمحمدی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اما در مصاحبه با “روز” می گوید: دبیرخانه هیات مجزا است و شکوائیه ها ابتدا به دبیرخانه ارسال می شود و بعد در هیات طرح و مورد بررسی قرار می گیرد اما تاکنون شکایتی از نمایندگان به ما نرسیده. ما هم از طریق اخبار متوجه شده ایم که گفته‌اند ۵۰ نماینده شکایت کرده اند اما به صورت مستند چیزی دست ما نرسیده.

نماینده گلپایگان و خوانسار و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت توضیح می دهد: براساس قانون، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، گزارش ها یا شکایت هایی را که می رسد مورد بررسی قرار می دهد، اما تاکنون نه شکایتی از نمایندگانی که گفته اند شکایت کرده اند به دست ما رسیده و نه از سوی آقای مطهری شکایتی طرح شده است. اما اگر شکایتی طرح شود، مساله را بررسی و فیلم را بازبینی می کنیم که ببینیم دقیقا چه اتفاقی افتاده و بعد براساس بررسی های صورت گرفته نظر می دهیم.

از او به عنوان عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سوال می کنم نظرش درباره درگیری روز یکشنبه مجلس و اتفاقاتی که رخ داده چیست؟ می گوید: من متاسفانه ابتدا و شروع قضیه را نبودم و به خاطر همین نمی توانم بگویم چه تخلفی صورت گرفته اما اصول قانون اساسی تصریح دارد که نماینده در اظهارنظر آزاد است و باید بتواند حرف اش را بزند. به هر حال باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد و لازمه بررسی و طرح اش در هیات هم، گزارش و شکایت نمایندگان است.

 

فیلمی گزینشی علیه علی مطهری

روز گذشته فیلمی توسط خبرنگاران محافظه کار از درگیری روز یکشنبه مجلس در فضای مجازی منتشر شد؛ فیلمی که به گفته یکی از نمایندگان، گزینشی است و صحنه های حمله به علی مطهری و چگونگی آسیب دیدن دست او در آن نیست. سیدمحسن میرشمسی، روزنامه نگار رسانه های محافظه کار این فیلم را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده؛ فیلمی که باعث فضاسازی علیه علی مطهری و حمله به او شده است. فیلم در حالی منتشر شده که براساس دستورالعمل حراست مجلس، خبرنگاران پارلمان اجازه بردن و استفاده از موبایل های شخصی خود به صحن مجلس را ندارند و در صورت نیاز به تلفن، روابط عمومی مجلس، گوشی های بدون دوربین در اختیار آنها قرار می دهد. از سوی دیگر روز یکشنبه و در جریان درگیری در مجلس، خبرنگاران از صحن علنی مجلس بیرون رانده شدند و فیلم ها و عکس های عکاسان خبری نیز توسط حراست مجلس ضبط شد.

همزمان خبرگزاری ایلنا خبر داده است که برخی گروه‌های سیاسی درصدد طراحی راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه این هفته در مخالفت با علی مطهری هستند. این خبرگزاری همچنین خبر داده که عده‌ای در مخالفت با این نماینده مجلس قصد دارند، ضمن تقبیح نطق وی، خواستار اخراج مطهری از نهاد قانونگذاری شوند.

همه اینها در حالی اتفاق می افتد که علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته با انتشار بیانیه ای در واکنش به درگیری روز یکشنبه مجلس که منجر به ناتمام ماندن نطق او شد با انتقاد از رفتار نمایندگانی که معترض او بودند اعلام کرد: قاعدتا اینها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سر و صدا می‌پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد.

او در بیانیه خود که در خبرگزاری رسمی مجلس و همچنین خبرگزاری ایلنا منتشر شده به توضیح وقایع روز یکشنبه پرداخته و نوشته است که اتفاق روز یکشنبه مجلس باعث وهن مجلس است: نطق من شامل مطالب مختلف فکری و اجتماعی بود که در پایان آن به مسئله حصر پرداخته شد. به محض ورود به این مسئله، همزمان از یک طرف حدود پانزده تا بیست نفر از نمایندگان در فاصله یک تا دو متری تریبون شروع به سر و صدا کردند تا صدای من به گوش کسی نرسد و از طرف دیگر آقای ابوترابی رئیس وقت جلسه متأسفانه به جای آنکه این افراد را دعوت به سکوت و نشستن در جای خود بنمایند، نطق بنده را قطع و شروع به پاسخ دادن کردند، کاری که تاکنون در مجلس سابقه نداشته است که در میان یک نطق میان دستور، رئیس جلسه شروع به پاسخگویی کند. در واقع ایشان آن افراد را ترغیب و تشویق به ادامه کارشان کردند و در ‌‌نهایت اعلام تنفس و مجلس را تعطیل کردند.

علی مطهری گفته است که “این دو رفتار همزمان و مکمل یکدیگر، شائبه طراحی‌شده بودن این برنامه را به شدت تقویت می‌کند، خصوصا که آنها می‌دانستند در ضمن نطق من، پاسخی به جوابیه قوه قضائیه درباره قانونی بودن حصر خانگی خواهد بود”.

او با آوردن نام نمایندگانی که به او حمله کرده و مانع از ایراد نطق اش شده اند نوشته است: اینها را می‌گویم تا موکلین این افراد بدانند به چه افراد آزاداندیشی رأی داده‌اند که هم برخلاف قرآن که می‌فرماید “فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه” عمل کردند، هم خلاف قانون اساسی که در اصل ۸۶ می‌گوید، نماینده در اظهارنظر درباره همه مسائل کشور آزاد است و هم برخلاف نظر مقام رهبری که تاکنون چند بار فرموده‌اند اگر با نطق یک نماینده مخالف هستید دو – دو و سر و صدا نکنید، بلکه گوش کنید و بعدا پاسخ او را با آرامش بدهید.

علی مطهری افزوده: قاعدتا این‌ها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سروصدا می‌پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد. این را هم بگویم که برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهاد‌ها دست به این کار‌ها می‌زنند و الاّ آدم عاقل می‌نشیند حرف را می‌شنود و اگر مخالف است بعدا آن را رد می‌کند.

فرزند آیت الله مطهری، مجلس نهم را استثنا خوانده و توضیح داده است: مجلس آزمون بدی داد و البته این گونه رفتار‌ها دور از ذهن نیست زیرا این مجلس در سال ۹۰ در فضای متأثر از فتنه ۸۸ و در حالی که بسیاری از افراد خوش‌فکر کاندیدا نشدند یا رد صلاحیت شدند شکل گرفت و بیشتر یک تیپ خاص وارد مجلس شدند. به عبارت دیگر این مجلس یک استثناست و به امید خدا مجالس آینده چنین نخواهد بود و دفاع از حقوق ملت را در رأس کار خود قرار خواهند داد. البته در همین مجلس هم افراد خوش فکر و فهمیده وجود دارند. بعد از این ماجرا نمایندگان زیادی نزد من آمدند و از این اتفاق اظهار تأسف کردند و مواضع من را مورد تأیید قرار دادند.

علی مطهری توضیح داده: قبل از تنفس، افرادی نزد من آمدند تا مرا از ادامه نطق منصرف کنند که اغلب آن‌ها حسن نیت داشتند، مثل آقایان مصباحی مقدم، توکلی، پزشکیان و قاضی‌پور که به آن‌ها گفتم اینکه نطق یک نماینده ناتمام بماند چون رئیس جلسه یا عده‌ای از نمایندگان و حتی اکثر نمایندگان نمی‌پسندند، خلاف قانون و بدعت و یک رویه غلط است که فردا به سر دیگران می‌آید. من باید نطقم را تمام کنم.آقایان حسینی نماینده قصر شیرین، نعیمی نماینده آستارا و اکبری نماینده کرج نیز همین درخواست را داشتند، منتها چون درخواست‌شان همراه با کشیدن دست من بود آنها را به سمت پایین تریبون از سمت راست و چپ خود دور کردم.در این میان آقای حسینیان از دور لبخند رضایت بر لب داشت و آقایان رسایی و کوچک‌زاده هم خوشبختانه یا متأسفانه حضور نداشتند. تا اینکه آقای ابوترابی اجازه ملوکانه فرمودند که ادامه نطق در حالی که از رادیو پخش نمی‌شود، در جلسه غیرعلنی ایراد شود. باز هم آن افرادجلوی تریبون سروصدا می‌کردند به طوری که صدای من به سختی به حضار می‌رسید. یک فراز سه خطی از نطق من باقی مانده بود و من سر در متن نطق داشتم که آقایان کریمی قدوسی نماینده مشهد، آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، انصاری نماینده آبادان و بشیری نماینده پاکدشت از پشت سر آمدند و بنده را از جایگاه پایین آوردند و در این میان آقای کریمی قدوسی به زمین خورد. بعدا دیدم دست من چند زخم سطحی برداشته است که نفهمیدم به کجا خورد. آقای آقامحمدی برای تکمیل کارش متن نطق من را هم قاپید و پاره کرد.

واکنش ها به نطق علی مطهری و درگیری روز یکشنبه مجلس هم همچنان ادامه دارد. بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در بیانیه ای او را “کاسب حصر” خوانده، احمد علم الهدی، او را متهم به غوغاسالاری کرده و محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری هم گفته: برخی هر روز می‌آیند و معرکه به پا می‌کنند که چرا این آقایان در حصرند؟ به هر حال این تصمیمی قانونی است که شورای عالی امنیت ملی گرفته و هیچ اشکال حقوقی هم بر آن مترتب نیست.

در مقابل احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی باانتقاد از رفتار نمایندگان نوشته است: برخورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جناب آقای دکتر علی مطهری باعث شد تا حیثیت و آبروی نه تنها مجلس بلکه جمهوری اسلامی زیر سؤال برود. آیا نظامی که دم از عمل به اسلام می‌زند ولی آزادی بیان را نه تنها از مردم عادی بلکه از نماینده آنان برنمی‌تابد عملاً مخالفت خود را با آزادی بیان به دنیا اعلام نکرده است؟! مگر آقای مطهری غیر از اظهارنظر، آن هم با منطق و استدلال، کار دیگری انجام داد؟ آیا حتی نماینده مجلس هم نباید مخالفت خود را با آنچه خلاف قانون اساسی می‌داند اظهار نماید؟

او در این نامه که در وب سایت کلمه منتشر شده خواستار لغو نظارت استصوابی شده و نوشته است: اگر نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود و نمایندگان واقعاً عصاره ملت بودند چنین کار ناشایستی را مرتکب نمی‌شدند.