ایجاد ناامنی ظلم به اهل‌سنت است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض مولوی عبدالحمید به حوادث اخیر بلوچستان

مولوی عبدالحمید، از روحانیون برجسته اهل سنت ایران بخش مهمی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان را به موضوع به گروگان گرفتن پنج مرزبات ایرانی توسط جیش‌العدل اختصاص داد و همزمان با محکومیت این رویداد، ایجاد ناامنی با هر انگیزه‌ای را “ظلم بزرگی به جامعه اهل سنت” و “به ضرر ملت ایران” دانست.

اوایل هفته گذشته گروه مسلح جیش‌العدل که خود را مدافع حقوق اهل سنت معرفی می‌کند، اعلام کرد ۵ مرزبان ایرانی، یک گروهبان و چهار سرباز را به گروگان گرفته است. این رویداد با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از مرزهای ایران روبرو شد.

امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفته است اقدامات این چنینی به ضرر منطقه سیستان و بلوچستان است و از گروگان‌گیرها خواسته است “دست از این کارها بردارند و مرزبانان سرباز را آزاد کنند.”

هنوز از سرنوشت این افراد و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست، اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که پنج نظامی به گروگان گرفته شده در خاک پاکستان نگهداری می‌شوند.

ایران بلافاصله سفیر پاکستان در تهران را حضار کرد و علاوه بر لزوم تضمین سلامت و بازگرداندن افراد ربوده شده، استرداد عاملان این عملیات تروریستی و هم‌چنین اقدام جدی دولت پاکستان در جلوگیری از تکرار این گونه حوادث در آینده را خواستار شد.

در اظهاراتی تازه‌تر حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولگری وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از انجام رایزنی‌هایی برای آزادی مرزبانان ایرانی خبر داده و گفته است: “رایزنی‌های صورت گرفته در مورد موضوع اخیر همچون موارد مشابه قبلی تا قبل از حصول نتیجه رسانه‌ای نمی‌شود.”

همزمان گزارش شده که که جیش‌العدل در برابر آزادی مرزبانان ایرانی، خواهان آزادی شماری از زاندانیان سنی‌ مذهب شده است. البته علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با “تروریستی” دانستن گروه مسلح جیش العدل، هرگونه مذاکره با آنها را رد کرد.

این رویداد با واکنش های فراوانی در داخل و بیرون از مرزهای ایران روبرو شده است. موج گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک برای آزادی پنج نظامی به راه افتاده و در صفحات ویژه مختلفی، کاربران خواهان آزادی هر چه سریع تر مرزبانان ایرانی از سوی جیش العدل شده‌اند.

از سوی دیگر ۱۰۸ فعال سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حادثه اخیر در مرز ایران و پاکستان، از دولت خواسته‌اند برای نجات جان این سربازان که از آنها به عنوان “نگهبانان وطن” یاد شده، تمام “مساعی و امکانات” خود را به کار بگیرد.

این بیانیه به امضای شماری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالین حقوق بشر ایرانی رسیده است.

در تازه‌ترین اظهارات مولوی عبدالحمید که در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان ارائه شده، امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن محکوم کردن گروگانگیری تعدادی از مرزبانان ایرانی، گفته است: “گروگانگیری تحت هر شرایط و عنوان و انگیزه‌ای انجام گیرد نادرست است. ایجاد ناامنی مانع سرمایه گذاری سرمایه گذاران در استان می‌شود که این چیز به ضرر مردم استان، اعم از شیعه و سنی است.”

این روحانی برجسته اهل سنت همچنین گفته است: “افرادی که دست به گروگان‌گیری می‌زنند دوراندیشی ندارند، این افراد باید به فضای کنونی کشور که به حرف ملت گوش داده شده و حرف مخالفان شنیده می‌شود، فکر کنند.”

مولوی عبدالحیمد در خطبه های نماز جمعه افزوده است که “توصیه خیرخواهانه” او به گروگان‌گیرها این است که “دست از این کار‌ها بردارند و گروگان‌ها را آزاد کنند. این‌ها سربازان و مرزبانان جمهوری اسلامی بوده و خانواده آن‌ها و همه ملت نگران آن‌ها هستند.”

گروه جیش العدل که به گفته فعالان بلوچ از یک سال پیش فعالیت‌های خود را آغاز کرده و در کنار گروه سپاه صحابه و انصار سنت از جمله شاخه‌های جندالله است که بعد از اعدام عبدالمالک ریگی از این گروه جدا شده‌اند.

این اولین مورد از رویارویی نیروهای مرزبانی در استان سیستان و بلوچستان با گروه‌های مسلح در سال گذشته نیست. جیش العدل ایران که اینک مسولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را به عهده گرفته اوایل آبان ماه امسال نیز در مسئوولیت قتل بیش از ۱۰ مرزبانان نیروی انتظامی ایران را بر عهده گرفت.

به دنبال این رویداد محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در اظهار نظری کم سابقه از اعدام ۱۶ زندانی در پاسخ به این درگیری خبر داد.

استان سیستان و بلوچستان از استان‌های ناامن ایران است و سالانه درگیری‌های زیادی میان نیروی‌های نظامی ایران و گروه‌های اسلامی تندرو صورت می‌گیرد.