نخبگان مواظب باشند سقوط نکنند

نویسنده

» واکنش شدیداللحن رهبر به هاشمی

تنها سه روز طول کشید تا آیت الله علی خامنه ای در دیدار با جمعی از مسوولین به مناسبت مبعث پیامبر اکرم (ص) به صورت تلویحی به اظهارات هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه  تهران و با این عبارت که “موفق نشدن نخبگان درامتحان عظیم نه تنها آنها را مردود نمی کند بلکه موجب سقوط آنها خواهد شد” پاسخ دهد.

همسو با رسانه های محافظه کار که تلاش کرده اند صحبت های هاشمی درنماز جمعه را تشویق ناراضیان قلمداد کنند، آیت الله خامنه ای گفت: “هر فردی با هر عنوان و موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت ناامنی سوق دهد از نظر عموم ملت ایران، انسان منفوری است.”

هاشمی رفسنجانی درخطبه های نماز جمعه به صراحت از وجود بحران در کشور و از دست رفتن اعتماد مردم سخن گفته بود، اما در پاسخ، آیت الله خامنه ای مساپل رخ داده بعد از انتخابات را به دشمن نسبت داد و گفت: “در میان ملت ایران سلایق مختلفی در عرصه زندگی اجتماعی وجود دارند که هر کدام نظر خود را بیان می‌کنند اما آنجایی که ملت احساس می‌کنند، مسئله دشمنی با نظام در میان است و دستی، حرکتی را برای ضربه زدن به نظام مدیریت می‌کند، از او فاصله می‌گیرند، حتی اگر همان شعاری را بدهد که ملت به آن معتقد است.  این حوادث، این تجربه و درس را بهمراه خود داشت که حتی در زمانی که حرکتی بزرگ در کمال آرامش و ثبات انجام می گیرد، نباید از نقشه و کید دشمن غافل ماند.”

 

“نقش رسانه های دشمن کاملا آشکار است”

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر با حمله به “دشمن” گفت: “در حالیکه همه اذعان داشتند انتخابات اخیر با حضور چهل میلیونی مردم یک عظمت بی‌نظیر از ابتدای انقلاب و نشان دهنده قدرت نظام برای به صحنه آوردن مردم بعد از گذشت 30 سال است، در عین حال همه متوجه شدند در چنین شرایطی نیز نباید از کمین و برنامه ریزی دشمن بمنظور ضربه زدن به ملت غفلت کرد.” وی با اشاره به “ادعای دشمنان ملت ایران مبنی بر دخالت نکردن در مسائل داخلی کشور” گفت: “ در حالیکه دخالت دشمنان بویژه نقش رسانه های آنها کاملاً آشکار است، این ادعا نشان دهنده بی‌حیائی است.”

وی  بار دیگر تجمعات مردم را در روزهای پس از انتخابات به دشمن نسبت داد و معترضان رااعضای گروه های غافل ونادان اغتشاشگر نامید: “ دشمنان ملت ایران از رسانه‌های خود، علناً برای گروههای غافل و نادان اغتشاشگر، دستورالعمل چگونگی ایجاد نا امنی، تخریب و درگیری پخش می‌کنند و از طرف دیگر مدعی می‌شوند که در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنند در حالیکه آشکارترین دخالت‌ها را انجام می‌دهند. البته رسانه‌های استکباری بمنظور حمایت از اغتشاش گران آنها را مردم می نامند در حالیکه مردم، آن جمعیت میلیونی است که بمحض دیدن این اغتشاشگران و مفسدان، خود را کنار می‌کشد و آنها را با دیده نفرت و انزجار نظاره می کند.”

 

“نخبگان مراقب نگفتن های خود باشند”

آیت الله خامنه ای سپس به صورت سربسته ای به تهدید مخالفان دولت پرداختند وگفتند که نه تنها نخبگان باید مواظب آنچه می گویند باشند بلکه مواظب آنچه نمی گویند هم باید باشند: “نخبگان هوشیار باشند زیرا هرگونه حرف، تحلیل، و اقدام آنان که موجب بر هم خوردن امنیت جامعه شود، حرکت در خلاف مسیر ملت ایران است. همه باید مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن‌های خود باشند زیرا نگفتن مسائلی که باید گفت، عمل نکردن به وظیفه است و گفتن مسائلی که نباید گفت، عمل کردن بر خلاف وظیفه است. نخبگان مراقب باشند، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.”

سخنان رهبر پس از آن مطرح شد که هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران خواستار آزادی زندانیان سیاسی و نیز حل بحران در کشور شد. سخنرانی وی که در نوع خود یکی از سیاسی ترین خطبه های نماز جمعه پس از انقلاب بود هم به دلیل آنچه گفته شد وهم به دلیل آنچه گفته نشد مورد توجه منتقدان قرارگرفت. موضوعی که انتقاد صریح علی خامنه ای را به همراه داشت. هاشمی در سخنرانی خود جز یک بار به صورت گذرا نامی از رهبرانقلاب نیاورد. او همچنین سخنی از تایید انتخابات و یا ضرورت آرامش و نیز دعوت معترضان به متوقف کردن خود نکرد که از سوی محافظه کاران به همراهی هاشمی با معترضان قلمداد شد.

 

فشارهای سیاسی پیش از تنفیذاحمدی نژاد

هاشمی رفسنجانی پس از نماز جمعه راهی مشهد شد تا با علمای این شهر و به خصوص آیت الله واعظ طبسی (تولیت آستان قدس رضوی) و نیز آقایان صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی (دو تن از مراجع قم که برای زیارت در مشهد به سر می برند)  دیدار و در باره بحران ایجاد شده پس از انتخابات مشورت کند. در میان استقبال‌کنندگان هاشمی در مشهد افرادی  چون محمدجواد محمدی زاده، استاندار خراسان رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان استان حضور داشته اند. این در حالی است که طی سفراخیر محموداحمدی نژاد به مشهد، آیت الله واعظ طبسی از استقبال از وی سرباز زد.

از سوی دیگر به نوشته سایت اصلاح طلب “موج آزادی” آیت الله خامنه ای قرار است به زودی با چند تن از علمای قم (از جمله آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی دو نفر از ائمه جمعه قم) دیدار کند. طبق شنیده ها، موضوع جانبداری وی از احمدی نژاد و تلاش برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای آنچه پیش آمده از جمله مواردی است که قرار است در این دیدار ها مطرح شود.

بنا به نوشته همین منبع، رهبر  پیش ازسخنرانی روز دوشنبه جلسه ای با هاشمی رفسنجانی داشته و در آن از اهمیت حضور نامبرده در مراسم تنفیذ احمدی نژاد سخن گفته که با مخالفت هاشمی رو به رو شده است. یکی از چالش هایی که طی روزهای پیش از حکم تنفیذ وجود داشته موضوع درخواست رهبری از شخصیت های طراز اول کشور همچون سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی برای شرکت در این مراسم است که با توجه به مواضع این دو طی روزهای گذشته عملا منتفی به نظر می رسد.  سایت “سلام” که از سوی عده ای از روزنامه‌نگاران اصلاح طلب منتشر می شود حتی خبر داده که سید حسن خمینی، نوه ینیانگذار جمهوری اسلامی، برای خلاصی از فشارها برای شرکت در مراسم‌های تنفیذ و تحلیف، ایران را ترک کرده و به یکی از کشورهای منطقه سفر کرده است.