نبرد قدرت و آزادی کارمند سفارت

نویسنده

» مقاله تایمز آنلاین درباره شگفتی های پس از انتخابات ایران

مایکل پورسل 

دولت ایران یک کارمند بلندپایه محلی سفارت بریتانیا در تهران را به قید وثیقه آزاد کرد و به این ترتیب، از تنش موجود با لندن که از سوی دولت تندروی ایران به عنوان مسبب وخیم ترین بحران تاریخ 30 ساله انقلاب اسلامی معرفی شده بود، کاسته شد.

حسین رسام 44 ساله یکی از 9 نفری بود که که در تاریخ 6 تیر در جریان تظاهرات عظیم طرفداران دموکراسی به دنبال انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، دستگیر شده بود. 

هشت نفر دیگر ظرف چند روز آزاد شدند اما آقای رسام که یک تحلیلگر سیاسی است، به اتهام دامن زدن به ناآرامی های تهران در زندان اوین نگهداشته شده بود.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع آقای رسام گفت: “حال وی خوب است و به نظر نمی رسد مشکلی وجود داشته باشد.” آقای خرمشاهی افزود برای آزادی او یک وثیقۀ 1 میلیارد ریالی (معادل با 60061 پوند) پرداخت شده است. وکیل آقای رسام گفت وی در تاریخی که هنوز مشخص نشده، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران محاکمه خواهد شد.  

دیوید میلیباند وزیر خارجه انگلستان از آزادی آقای رسام استقبال کرد و تکرار کرد بازداشت کارکنان سفارتخانه، اقدامی “کاملاً غیرقابل توجیه” بوده است.

انتخابات 22 خرداد با تثبیت دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد همراه شد، اما میلیون ها ایرانی اعتقاد دارند در انتخابات تقلب صورت گرفته و برنده واقعی، میر حسین موسوی رقیب اصلاح طلب و نخست وزیر سابق می باشد.

تندروهای ایران در برابر معرفی معاون جدید ریاست جمهوری از سوی آقای احمدی نژاد عکس العمل تندی نشان داده اند. آقای مشائی که دخترش با پسر رئیس جمهور ازدواج کرده است، پس از آنکه اعلام کرده بود جمهوری اسلامی «دوست مردم اسرائیل است»، مورد خشم و غضب روحانیون و سیاستمداران قرار گرفته بود. تلویزیون دولتی و انگلیسی زبان پرس تی وی در همین حال، از استعفای آقای مشائی خبر داده است. 

هفته گذشته، با استعفای یکی دیگر از معاونان ریاست جمهوری به نام غلامرضا آقازاده همراه بود که ریاست برنامه هسته ای این کشور را برعهده داشت.

 آقای مشائی وقتی نارضایتی محافظه کاران را برانگیخت که بر اساس گزارش ها، به مشاهده رقص یک زن بی حجاب در نمایشگاه جهانگردی در ترکیه در حدود دو سال پیش نشسته بود.

آیت الله احمد خاتمی متحد تندروی احمدی نژاد اعلام کرد رئیس جمهور با انتصاب آقای مشائی (به مقام معاونت ریاست جمهوری)، “به روحانیون، ترشروئی کرده است.” وی گفت: “احمدی نژاد نباید با اتخاذ چنین تصمیماتی، اصولگرایان را به چالش بکشد. من از رئیس جمهور درخواست می کنم قبل از آنکه انتقادات بیشتری وارد شود، وی را جایگزین کند.”

آقای احمدی نژاد جهت دریافت رأی اعتماد مجلس برای وزیرانش، کار سختی را پیش رو دارد. هر چند کنار گذاشتن آقای مشائی این کار را ساده تر خواهد کرد، اما آقای احمدی نژاد همچنان با موانعی روبروست. دو سوم مجلس 290 نفره ایران، از حضور در مهمانی “پیروزی” انتخاباتی وی در ماه گذشته خودداری کردند.  

حسین شریعتمداری مدیر مسؤول بانفوذ روزنامه محافظه کار کیهان نیز گفت: “انتصاب مشائی از سوی احمدی نژاد…، باعث شوک، ندامت و نگرانی رأی دهندگان به وی شده است.” این روزنامه افراطی، بنگاه رسانه ای آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران است که ماه گذشته، انتخاب مجدد رئیس جمهور را “الهی” خوانده بود.

اظهارات ضد اسرائیلی آقای احمدی نژاد که سبب بروز شک و تردید غرب نسبت به برنامه هسته ای ایران شده است، موجب شده حمایت وی از آقای مشائی با تعجب و غافلگیری همگان همراه شود. رئیس جمهوری ایران با توصیف اسرائیل به عنوان “جسد متعفن” و درخواست انتقال این کشور به جائی در اروپا، کانادا یا آلاسکا،  پیش بینی کرده است که کشور یهود از میان خواهد رفت. 

 

منبع: تایمز- 20 ژوئیه

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6719624.ece