حذف تحریم های ورزشی و کمک های بشردوستانه

نویسنده

» گزارش رویترز از اقدام خزانه داری آمریکا

آمریکا روز سه شنبه با کاهش تحریم ها، شرایط کمک سازمان های بشردوستانه آمریکایی به ایران و تبادلات ورزشی میان آمریکایی ها و ایرانی ها را تسهیل نمود. این اقدام ظاهرا نشانه ای از حسن نیت دولت اوباما نسبت به انتخاب رئیس جمهور جدید ایران است.

این اقدام که توسط خزانه داری آمریکا اعلام شد به این معنی است که گروه های غیر انتفاعی که در کمک های بشردوستانه، حفاظت از حیات وحش، حقوق بشر و برنامه های مشابه فعالیت می کنند، لازم نیست برای ورود به ایران یا مبادله با ایران مجوز مخصوص اخذ کنند.

این حرکت همچنین به ورزشکاران ایرانی و آمریکایی امکان می دهد بدون نیاز به تقاضای ویژه به تبادلات ورزشی و برگزاری مسابقات بپردازند.

آمریکا و متحدان اروپایی آن در سال های اخیر تدابیر سخت تری را بر علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وضع کرده اند که بر اساس آن تعداد زیادی از شرکت ها و مقامات ایرانی در فهرست سیاه تحریم ها قرار گرفته اند.

آمریکا معتقد است ایران اورانیوم را با غلظتی غنی سازی می کند که برای تولید سلاح هسته ای لازم است، ولی تهران ادعا می کند که برنامه هسته ای کشور برای مقاصد صلح طلبانه دنبال می شود.

انتخاب حسن روحانی، یک روحانی نسبتا میانه رو، به عنوان رئیس جمهور ایران امید به حل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ایران را بیشتر کرده است.

در واشنگتن دو دیدگاه کاملا متضاد در این مورد وجود دارد: از یک سو عده ای انتخاب روحانی را به چشم یک فرصت نگاه می کنند در حالیکه گروهی دیگر این امر را تنها تغییری در ظاهر سیستم جمهوری اسلامی می انگارند و می گویند ایران به هر حال توسط رهبر کشور، آیت الله خامنه ای اداره می شود.

مذاکرات بعدی میان ایران و آژانس هسته ای سازمان ملل که در تاریخ 27 سپتامبر برگزار می شود نشان خواهد داد که دولت جدید ایران تا چه حد شفاف عمل می کند و از در سازش در می آید.

جمال عبدی، رئیس سیاستگذاری شورای ملی ایرانیان آمریکایی در مورد اقدامی که روز سه شنبه اعلام شد گفت: «من این را به عنوان علامت مهمی از سوی آمریکا می بینم و همچنین از سوی روحانی نیز علائم مثبتی مشاهده می شود.»

وی افزود: “بخصوص از آنجا که روابط دیپلماتیک میان دو کشور وجود ندارد، این خیلی مهم است که شهروندان دو کشور بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.”

آمریکا و ایران از سال 1980 و به دنبال حمله به سفارت آمریکا در تهران روابط دیپلماتیک ندارند.

شورای ایرانیان آمریکایی، یک سازمان غیر انتفاعی است و مدت هاست که از دولت آمریکا خواسته محدودیت های موجود در راه ارتباط شهروندان دو کشور را لغو کند.

دولت آمریکا گفته سعی کرده تحریم های علیه ایران مردم عادی ایران را تحت تاثیر قرار ندهد؛ به عنوان نمونه آمریکا مجوز صدور دارو، وسایل پزشکی و خوراک و سایر کالاهای بشر دوستانه توسط شرکت های آمریکایی را مجاز اعلام کرده است.

خزانه داری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد: “این اقدام نشان دهنده تعهد آمریکا به تقویت روابط میان مردم ایران و آمریکا است.”

تبادلات ورزشی سابقه طولانی در نزدیکی دیپلماتیک میان کشورها دارد. مهمترین آن “دیپلماسی پینگ پونگ” است که در روابط میان آمریکا و چین در سال 1971، با مسابقات تنیس روی میز دو کشور، زمینه برای روابط دیپلماتیک فراهم شد.

در سال جاری کشتی گیران ایرانی مسابقه دوستانه ای را با همتایان آمریکایی خود در مدیسون اسکور گاردن نیویورک انجام دادند.

منبع: رویترز - 10 سپتامبر 2013