هزینه سنگین هاله نور در نیویورک

نویسنده
نازنین کامدار

» مقدمات برخورد با رجایی ثانی

با نزدیک شدن به زمان انتخابات و عدم واکنش محمود احمدی نژاد به رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، همانطور که پیش بینی می شد، مقدمات برخورد با او و اطرافیان اش که به جریان “انحرافی” شهرت دارند آغاز شد. در نخستین گام، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه ای به رئیس قوه قضاییه از تخلفات مالی احمدی نژاد در جریان آخرین سفرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل پرده برداشته است.

این نخستین بار است که یک نهاد حکومتی به طور رسمی شخص محمود احمدی نژاد را متهم به سوء استفاده مالی از جایگاه حقوقی اش می کند. پیش از این پرونده هایی در مورد نزدیکان وی از جمله اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی و حمید بقایی در ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاری، پرونده فساد خانه فاطمی و قاچاق اجناس عتیقه و…مطرح شده، اما در هیچ کدام نامی از احمدی نژاد به میان نیامده بود.

 آگاهان سیاسی با توجه به سخنان و موضع گیری های وابستگان حکومت از جمله اسماعیل کوثری، نماینده مجلس که چند ماه پیش از برخورد قضایی با “جریان انحرافی” پس از پایان دولت خبر داده بود، پیش بینی می کنند که در صورت نرسیدن به توافق های پشت پرده، پس از انتخابات با احمدی نژاد و اطرافیانش برخورد خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فارس، در نامه محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود که در ۱۲ بند تهیه شده، آمده است: “۱- تعداد ویزاهای درخواستی ۱۷۵ عدد بوده است.۲- ویزاهای درخواست شده شامل حدود ۵۰ عدد برای گروه پرواز و ۱۲۵ عدد برای باقی افراد بوده است.۳- در مجموع ۸۴ نفر از ۱۲۵ عدد ویزای درخواست شده (به غیر از کادر پرواز)، در سفر هیات اعزامی همراه رئیس جمهور بودند که شامل هیات اصلی، هیات همراه، اعضای خانواه، گروه خبری، گروه حفاظت و سایر عوامل دست اندرکار می گردد.۴- از ۸۴ نفر مسافر نیویورک، ۲۷ نفر با گذرنامه سیاسی و ۵۷ نفر با گذرنامه خدمت اعزام شده اند.۵- از ۵۷ نفر اعزامی با گذرنامه خدمت، حدود ۴۳ نفر از مدیران و

کارکنان ریاست جمهوری و ۱۴ نفر از بستگان و اعضای خانواده رئیس جمهور، معاونین و دیگران مدیران ارشد بوده اند.۶- سفر افراد غیر مسئول در هیات اعزامی ضرورت نداشته و حضور همسران و اعضای خانواده آنان نیز فاقد توجیه می باشد.۷- حضور زنان مقامات همراه رئیس جمهور در حالی صورت گرفته است که طبق عرف بین المللی تنها همسران رئیس جمهور در چنین اجلاس هایی حضور می یابند”.

در ادامه در بند ۸ این نامه نیز به اسامی همراهان احمدی نژاد اشاره شده است: “خانم اعظم السادات فراحی همسر رئیس جمهور، - خانم طیبه ترکستانی همسر بقایی، خانم شهربانو ذبیحان لنگرودی همسر رحیم مشایی، خانم قصری ضرغامی ثابت همسر ثمره هاشمی، آقای علیرضا احمدی نژاد فرزند رئیس جمهور، خانم حسنا احمدی نژاد فرزند رئیس جمهور، آقای رضا رحیم مشایی فرزند رحیم مشایی، آقای امیر رضا بقایی فرزند بقایی”.

این نامه می افزاید: “رئیس جمهور و همراهان در سفر سه روزه به نیویورک، در دو طبقه از هتلی در نیویورک مستقر شده بودند. هزینه هر شب اقامت هر اتاق ۲ تخته از این هتل ۴ ستاره در ماه سپتامبر ۲۰۱۲، از ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلاراعلام شده بود. با توجه به تنگناهای اقتصادی و مشکلات ارزی ناشی از تحریم ها که از سال ۱۳۹۱ کشورمان با آن مواجه می باشد، تحمیل هزینه های کلان ارزی و غیر ضرور، کاری غیرعادلانه و تحمیل فشار مالی سنگین بر مردم است و با شعار عدالت و مهرورزی دولت منافات دارد. سفرهای غیرموجه در حالی صورت می گیرد که در نهاد ریاست جمهوری از تیرماه ۱۳۸۷، هیاتی متشکل از نماینده رئیس جمهور، معاونان وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر سفرهای خارجی کارکنان دولت نظارت می نماید. هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور را در این سفر همراهی نکرده اند”.

گفتنی ست در زمان انجام این سفر در شهریور ماه سال گذشته، بارها از ریخت و پاش محمود احمدی نژاد در جریان آن انتقاد شد. او در اجلاسی شرکت کرده بود که در اولین دور آن در سال ۸۴، در دیدار با آیت الله جوادی آملی مدعی وجود “هاله نور” در اطراف خود در زمان سخنرانی اش شده بود. وی البته بارها به دلیل حرف هایی که در این اجلاس درباره مدیریت جهانی، اسرائیل و آمریکا زد با تشویق آیت الله خامنه ای مواجه شد.

اما در سفر آخرش به نیویورک، نه تنها هیچ هیات دیپلماتیکی حاضر به شنیدن نطق های تکراری او نشد، بلکه رسانه های امریکایی نیز به او بی اعتنایی کردند.همچنین در همین سفرسخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از سوی ایرانیان معترض، آنهم در حین خرید از بوتیک های خیابان پنجم نیویورک مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفت. احمدی نژاد در پایان این سفر بدون آنکه نماینده ای از طرف آیت الله خامنه ای به استقبالش آمده باشد، به تهران بازگشت.

احمدی نژاد طی دوران ریاست جمهوری اش تنها به بهانه شرکت در اجلاس های جهانی که بسیاری از آنها در سطح معاونان وزیر و یا مدیران کل تشکیل می شدند، فرصت سفر به اروپا و آمریکا را یافت ولی هرگز از سوی هیچ کشور مطرحی، حتی چین و روسیه که از حامیان جمهوری اسلامی هستند، به سفر و گفت و گوی دو جانبه ای دعوت نشد.

پروژه برخورد با رئیس دولتی که مجلس راستگرا وی را “رجایی ثانی” خوانده بود پس از آن آغاز شده که او در واکنش به رد صلاحیت مشایی، جز چند بار تاکید بر مظلومیت خود و کاندیدای مورد علاقه اش دست به افشاگری هایی که بارها دیگران را با آن تهدید کرده بود، نزد.

او که چند هفته پیش، از “بالازدن گوشه پرونده” تک تک مخالفانش دم می زد، به ناگاه در این خصوص سکوت کرده و از آن زمان تا کنون گوشه هیچ پرونده ای را بالا نزده است.

در همان زمان، برخی رسانه ها مدعی شدند که وی به مدت ۷ ساعت مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفته و به وی تفهیم شده است که مراقب رفتارش باشد. خود وی پیشتر گفته بود که “من را تهدید کرده اند که اگر روی ات رازیاد کنی، پدرت را در می آوریم”. او نیز روی اش را تنها یکبار زیاد کرد و ظاهرا عواقب آن را دید.

 احمدی نژاد تاکنون به طرح اولین پرونده فساد و تخلف مالی خود که به سطح رسانه ها کشیده شده، واکنشی نشان نداده، اما سایت بولتن نیوز در خبری مدعی شده که “جریان انحرافی” در محافل خصوصی از وجود یک سی.دی خبر می دهد که در صورت افشای اسرار آن، روند انتخابات تغییر خواهد کرد.

بولتن نیوز، نزدیک به عوامل امنیتی، نوشته است: “عوامل جریان انحرافی در جلسات خود اعلام کردند ما یک سی دی قرمز داریم که در آن ناگفته‌ها و افشاگری‌های فراوانی موجود است؛ اگر این سی دی پخش شود سرنوشت انتخابات عوض می‌شود”.

پیش از این نیز شایع شده بود که سعید مرتضوی، متهم ردیف اول جنایتگاه کهریزک و متحد سیاسی محمود احمدی نژاد در جلسه دوم دادگاه تهدید کرده که نواری درباره مجتبی خامنه ای، فرزند آیت الله خامنه ای باخود به دادگاه آورده است.

این تهدیدات از مدت ها پیش در سایت های وابسته به احمدی نژاد مطرح می شود، اما هنوز عملی نشده و به همین دلیل مخالفان دولت آن را “تهدید توخالی” خوانده اند.