یا مشائی یا هیچ کس

نویسنده

» نگاه دی سایت به چالش احمدی نژاد و حاکمیت

نزاع جدیدی در جریان انتخابات ایران، که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود، به وجود آمده. احمدی نژاد که درحال حاضر ریاست دستگاه اجرایی این کشور را برعهده دارد، درصدد است تا نسبت به رد صلاحیت یار نزدیک خود موضع گیری کند.

محمود احمدی نژاد که دوره ریاست جمهوری اش رو به پایان است، قصد رویارویی با شورای نگهبان را دارد. او نسبت به تصمیم اخیر این شورا، دایر بر رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری، به اعتراض پرداخت.

او گفت که مسأله رد صلاحیت مشایی را با رهبر انقلاب آیت الله علی خامنه ای درمیان خواهد گذاشت. او از “ظلم”ی سخن گفت که نسبت به مشایی روا داشته شده. شورای نگهبان روز سه شنبه لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و نام مشایی در آن نبود.

رد صلاحیت مشایی برای احمدی نژاد به مثابه یک عقب نشینی است: او امیدوار بود که یکی از نزدیکانش به این سمت انتخاب شود. این درحالی است که او خود نمی تواند برای بار سوم نامزد انتخابات باشد. به گفته ناظران، شرایطی که با رد صلاحیت مشایی به وجود می آید، می تواند منجر به رویارویی احمدی نژاد و رهبر انقلاب شود. احمدی نژاد همواره از حمایت روحانیون برخوردار بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۱ اقتدار خامنه ای را به چالش کشید.

شورای نگهبان همچنین رییس جمهور سابق، اکبر هاشمی رفسنجانی را که امیدهایی برای اصلاحات ایجاد کرده بود، رد صلاحیت کرده است. او یکی از بنیانگزاران جمهوری اسلامی و یکی از نزدیکان مورد اطمینان آیت الله خمینی بوده است.

 

اعتراض مشایی

مشایی خود قصد دارد نسبت به تصمیم شورای نگهبان به اعتراض بپردازد تا تجدید نظری در این زمینه انجام شود. او در بیانیه ای اعلام کرد: “ما از هر طریق قانونی تلاش خواهیم کرد تا این مسأله مورد تجدید نظر قرار گیرد.” این اولین بار در طول بقای جمهوری اسلامی است که قرار است اقداماتی قانونی علیه تصمیم شورای نگهبان انجام شود.

در میان نامزدهای تأیید صلاحیت شده، نام سعید جلیلی، مذاکره کننده پرونده هسته ای ایران، علی اکبر ولایتی، وزیر سابق امور خارجه، و محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، نیز دیده می شود. تنها دو نامزد تأیید شده ازسوی شورای نگهبان دارای مواضعی تقریباً اصلاح طلبانه هستند: حسن روحانی، مذاکره کننده اسبق پرونده هسته ای، و محمدرضا عارف، معاون سابق رییس جمهور خاتمی.

ایالات متحده به گزینش نامزدها اعتراض کرد. تعیین عدم صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان بدون توجه به خواست مردم، براساس “معیارهای مبهم”ی انجام می شود، چرا که تنها هشت نامزد از میان حدود ۷۰۰ نامزد ثبت نام کرده، تأیید صلاحیت شدند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین خصوص گفت: “این گزینش نشان دهنده خواست مردم ایران نیست.”

شورای نگهبان براساس صلاحیت های ایدئولوژیک در مورد کاندیداتوری افراد تصمیم گیری می کند. از دید این شورا، رفسنجانی با ۷۸ سال سن، برای این سمت بسیار پیر محسوب می شود. ستاد انتخاباتی این شخصیت میانه رو می گوید که او قصد ثبت نام در انتخابات را نداشته. نام رییس جمهور جدید ایران در تاریخ ۱۴ ژوئن اعلام خواهد شد.

منبع: دی سایت، ۲۴ مه