فشار برای جایگزینی مدیر کل انتخابات

نویسنده


sam2.jpg

 

 

آرش سمیعی

خبرگزاری‌ها در روزهای گذشته از تغییر مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور خبر دادند. البته این خبر تا این مرحله به صورت یک شایعه مطرح شده است، ولی برخی ناظران معتقدند اگر روالی که برای دیگر تحولات مشابه مدیریتی طی شد، برای تغییر این مدیرکل وزارت کشور نیز طی شود، احتمالا تا پایان هفته جاری پس از چند بار تکذیب، خبر مذکور از مرحله شایعه عبور کرده و به صورت رسمی اعلام خواهد شد!

رویه‌ای که در چند مورد اخیر تحولات مدیریتی در دولت احمدی نژاد در پیش گرفته شده، به زعم ناظران حاکی از انحصار تصمیم‌ها در یک حلقه محدود چند نفره از نزدیکان احمدی نژاد است که حتی وزیران کابینه هم از آن بی‌خبرند. این وضعیت که به گفته کارشناسان باعث نوعی بلاتکلیفی در سطوح مختلف مدیریتی شده است، در مورد تغییر دو وزیر نفت و صنایع، تغییر رئیس بانک مرکزی و پیش از آن اعلام سهمیه بنزین سفر و قبل از آن اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و چندین مورد دیگر از سیاست‌ها و تغییرات دولت نهم نیز بروز کرده است.

چند روز پیش از آنکه وزیران نفت و صنایع تغییر کنند، خبر این تغییر به طور پراکنده در برخی از سایت‌ها منتشر شد، اما به سرعت توسط مسئولان این دو وزارتخانه تکذیب شد. اما با این حال چیزی نگذشت که انتشار حکم سرپرست و نامه تشکر احمدی نژاد از ایشان، نشان داد که وی دیگر تصمیم برای ادامه همکاری با این دو وزیر ندارد.

در ابتدای هفته گذشته نیز موج گسترده اخبار حاکی از برکناری شیبانی، رئیس بانک مرکزی و جانشینی مظاهری در حالی در سایت‌ها و حتی خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شد که علاوه بر مسئولان رده پایین‌تر دولتی، خود شیبانی، مظاهری و حتی سعیدلو معاون اجرایی احمدی نژاد هم این تغییر را تکذیب می‌کردند. اما چند ساعت پس از آنکه دانش جعفری وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد به عنوان آخرین نفر احتمال تغییر شیبانی را یک شایعه کهنه نامید، الهام سخنگوی دولت از پذیرش استعفای وی از سوی احمدی نژاد خبر داد.

این اولین بار نبود که دانش جعفری به خاطر بی‌خبری از تصمیمات احمدی نژاد خبر نادرستی به رسانه‌ها می‌داد. چرا که وی پیش از این و در زمان بحث‌های کشدار داخل دولت نهم در خصوص کاهش یا عدم کاهش نرخ سود بانکی نیز دو ساعت قبل از اعلام تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به 12 درصد، در گفت‌وگو با خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرده بود.

آخرین مورد از تکذیب‌های پیاپی مسئولان دولت نهم که در نهایت به تایید تبدیل شد، اعلام سهمیه بنزین برای سفرهای تابستانی بود که در تمام طول تابستان از سوی سازمان میراث فرهنگی تایید و از سوی وزارت نفت و ستاد تبصره 13 تکذیب می‌شد. اما این خبر هم وقتی در اوایل هفته گذشته در یکی از سایت‌های خبری منتشر شد، اگرچه در دو روز بعد به شدت تکذیب شد، اما در آخرین ساعات روز سه شنبه به طور رسمی از سوی ستاد تبصره 13 اعلام شد تا نشان دهد که عمر تکذیب‌های دولت احمدی نژاد چقدر کوتاه است. البته پیامدهای این خبر هنوز هم ادامه دارد، چرا که با وجود تایید رسمی آن، نحوه اجرا و تخصیص این سهمیه هنوز مشخص نیست و دست‌کم در 24 ساعت گذشته سه حرف متفاوت در این باره از سوی وزارت نفت، وزیر کشور و نمایندگان مجلس مطرح شد.

شبیه این روند شایعه- تکذیب- تایید در خصوص انتصاب سردار افشار به معاونت سیاسی وزارت کشور نیز تکرار شد و اکنون در مورد تغییر مدیرکل انتخابات این وزارتخانه نیز به نظر می‌رسد وضع به همین نحو باشد: اگرچه مدیر فعلی مانند بقیه از عزل خود خبر ندارد و دیگر همکاران وی هم خبر تغییر را تکذیب می‌کنند، اما چند روزی بیشتر طول نخواهد کشید که خبر از مرحله شایعه عبود خواهد کرد و تکذیب‌ها بدون هیچ توضیحی به تایید بدل خواهد شد.

شایعه‌ای که خبر خواهد شد؟

دیروز دو خبرگزاری اصولگرای مهر و فارس، هر دو به نقل از یک “منبع آگاه” که البته نامش فاش نشد، تایید کردند که علی اصغر کاراندیش، مدیرکل کنونی دفتر انتخابات وزارت کشور از این سمت برکنار شده است. این دو خبرگزاری، نام “حسن خانلو” را به عنوان جانشین وی مطرح کردند.

منبع آگاه خبرگزاری مهر گفت که این حکم پیش از شروع به کار افشار در سمت معاونت سیاسی وی ابلاغ شده است. منبع آگاه خبرگزاری فارس نیز گفت: “ثمره‌هاشمی بیش از اینکه از سمت معاونت سیاسی وزارت کشور کنار رود، برخی از مدیران کل را تعویض یا برای آنها حکم سرپرستی صادر کرده است تا افشار در انتصاب مدیران کل با آزادی عمل بیشتری عمل کند.”

با این حال “علی اصغر کاراندیش” هنوز خود را مدیرکل دفتر انتخابات می‌داند. وی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: “من تا الان که با شما صحبت می‌کنم مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشورم.” کاراندیش در پاسخ به سئوالی درباره اخبار منتشر شده و اینکه وی پیش از تودیع ثمره‌هاشمی تعویض شده است، نیز گفت: “وارد جزئیات نمی‌شوم و اگر کسی جزئیات بیشتری می‌خواهد از دفتر وزیر جویا شود.”

قدر مسلم این خبر تا امروز تکذیب شده است، اما نمونه‌های مشابه قبلی نشان می‌دهد که به زودی خبر این تغییر، تایید و اعلام خواهد شد. فقط مشخص نیست این چرخش در موضع چند روز طول می‌کشد و چه کسی آن را اعلام خواهد کرد!