منحنی قیمت ها بالا رفت

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی عمومی از گرانی؛ واکنش محتاطانه دولت

با گذشت سه روز از افزایش بهای حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل که متعاقبا گرانی حمل و نقل شهری و باری را در پی داشته، رسانه های داخلی از “آرامش توام با نگرانی” مردم نسبت به آغاز مرحله دوم طرح افزایش قیمت ها خبر می دهند.

در همین حال، رسانه های اصولگرا با تاکید بر نگرانی های عمومی، کنترل تورم و قیمت کالاها را تنها راه جلوگیری از موج تازه ای از نا آرامی در کشور می دانند؛ و در مقابل رسانه های اصلاح طلب مدام از موقتی بودن آثار تورمی افزایش قیمت بنزین دم می زنند.

در همین باره، روزنامه قانون، نزدیک به دولت ، در گزارش میدانی خود می نویسد:“دولت قیمت بنزین آزاد را ۴۳ درصد افزایش داده است. هر چند میزان افزایش قیمت بنزین از برخی اخبار مطرح شده در این زمینه کمتر بود اما باز هم نگرانی‌هایی را میان مردم ایجاد کرده است و انتظار افزایش زنجیره‌ای قیمت‌ها در اثر این تصمیم دولت ایجاد شده است. هر چند سهمیه بنزین خودروهای شخصی با قیمت ۷۰۰ تومان برای اردیبهشت ماه به کارت‌های سوخت دارندگان خودرو واریز شده است، اما نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت کرایه تاکسی‌ها و همچنین افزایش بهای کالاهای مصرفی به بهانه رشد قیمت حمل و نقل در میان مردم افزایش یافته است . صف‌های طولانی پمپ‌بنزین‌ها نشان دهنده نگرانی مردم از تاثیرات گرانی قیمت سوخت است . دولت معتقد است تورم ناشی از گرانی بنزین اندک است اما با توجه به انتظارات شدید تورمی‌احتمال رشد بیش از انتظار قیمت‌ها نیز وجود دارد . با توجه به اینکه ۷۳ میلیون نفر خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند ، مشکلات معیشتی با افزایش قیمت بنزین می تواند افزایش یابد “.

کیهان ، از جناح مخالف دولت نیز، نظری مشابه روزنامه قانون دارد و در گزارش اصلی خود نوشته:“گزارشگران بخش اقتصادی روزنامه کیهان در میان مردم رفتند و نظر آنها را درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها جویا شدند. مردم مومن و انقلابی کشورمان مانند همیشه حرفشان این است که اگر ما موظف هستیم احکام قانونی مانند افزایش قیمت حامل های انرژی را بپذیریم، از سوی دیگر انتظار داریم دولت از زیاده خواهی ها و سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری کند. مردم در پاسخ به این سئوال که شما در قبال حمایت از دولت چه درخواستی دارید؟ همه در این موضوع نظری یکسان دارند که، دولت باید اجازه ندهد مانند اجرای مرحله اول قانون هدفمندی قیمت کالاها در بازار رها شود و یک شهر و چند نرخ داشته باشیم”.

این روزنامه به نقل از “مردم” افزوده: “پیشینه افزایش قیمت بنزین همیشه نشان از آن دارد که عده ای با سوءاستفاده از این موضوع (افزایش قیمت بنزین) قیمت کالاها و خدمات را افزایش می دهند و بهانه آنها نیز فقط همین است. در حالیکه بطور مثال، تولیدکنندگان نیز قیمت کالاهای خود را افزایش نداده اند ولی دیده شده که بخش توزیع به دلیل نبود نظارت در حق مردم اجحاف کرده و قیمت ها را بالابرده اند. همچنین ثبت نام ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه نشان خوبی است که قدرت مالی مردم کفاف هزینه ها را نمی دهد. امسال قیمت برق، آب گاز و… افزایش داشته و از طرفی مالیات ارزش افزوده نیز به جای ۷ درصد، ۸ درصد شده که البته توجیه دولت برای افزایش یک درصدی حمایت از بخش درمان است. او می گوید: مردم باید همه این موارد را بپذیرند که تاکنون اینچنین بوده است، اما دولت و بخش های نظارتی نیز باید نقش خود را از این پس برای جلوگیری از گرانفروشی ایفا کنند”.

در برابر این نگرانی ها، سایت انتخاب واکنش ملایم بازار ارز به افزایش قیمت بنزین را شاهدی بر موقتی بودن موج تازه گرانی ها دانسته و نوشته: “گزارش ها از بازار ارز تهران حاکیست که واکنش و عکس العمل این بازار نسبت به آغاز اجرای فاز ۲ قانون هدفمندسازی کاملا آرام و مناسب بوده است.گفتنی اینکه کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی، واکنش این بازار به گرانی حامل های سوخت و خصوصا بنزین را در اولین روز کاری پس از افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های سوخت، بسیار با اهمیت دانسته بودند، به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر این روند همچنان ادامه یابد، دولت روحانی توانسته است بازار ارز و طلا را به خوبی مدیریت کند”.

آلبرت بغازیان، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی هم به سایت تدبیر گفته: “افزایش قیمتی که پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی رخ می‌دهد موقتی است و پس از آن با هدایت منابع حاصل از هدفمندی به بخش تولید شاهد کاهش قیمت کالاها و خدمات و افزایش کیفیت آنها خواهیم بود”.

در مقابل، یک نماینده مجلس به نام عابد فتاحی به فارس می گوید:“افزایش قیمت‌ خدمات شامل آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و نفت سبب شده تا بار سنگینی بر دوش خانواده‌های کم درآمد وارد شود. ادامه این روند وضعیت تورم و گرانی و سودجویی برخی افراد را شدیدتر خواهد کرد. نباید اجازه داد مردم در این گرداب غرق شوند چرا که اکثر گرانی‌ها اقتصادی و منطقی نیست و توسط برخی از سودجویان ایجاد شده است.زمان آن رسیده است که سه قوا با همکاری یکدیگر با التهابات موجود مقابله کنند”.

دولت نیز آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، از زبان اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نسبت به بیم ها و نگرانی های موجود واکنش نشان داده و گفته است: “تصور می‌کنم در سال ۹۳ به خوبی تورم را کاهش خواهیم داد و از وضعیت رکود خارج خواهیم شد”.

او در برابر این پرسش که “آیا با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، دولت می‌تواند به تعهدات خود که برای تأمین آن از محل درآمد انصراف از یارانه‌ها وعده داده بود، عمل کند؟” پاسخ داده است: “ما هیچ مشکلی نداریم و برای همه مراحل مربوط به آن پیش‌بینی‌های لازم را کرده بودیم. ما حتی کمترین سناریوی مطرح برای قیمت بنزین را اجرا کرده‌ایم زیرا برای دولت پیشنهاداتی برای قیمت بنزین، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی مطرح بود اما به علت شرایط اقتصادی کشور و رعایت وضعیت مردم کمترین قیمت بنزین را در نظر گرفتیم”.

گفتنی ست با وجود خوشبینی های دولت و حامیان اش، افزایش سلسله مراتبی قیمت ها در روزهای آینده تازه از راه خواهد رسید و گران شدن قیمت بنزین تاثیر خود را بر گرانی حمل ونقل، کالاهای اساسی، خدمات، ارز و …نشان خواهد داد.