من یعنی مشایی و مشایی یعنی من

نویسنده
حسین محمدی

» احمدی‌نژاد بار دیگر تاکید کرد:

پس از برخی خبرهای هفته گذشته رسانه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد درباره حضور مجدد وی در عرصه سیاست به خواست رهبر جمهوری‌اسلامی٬ خود وی تاکید کرد که قصد حضور در سیاست را ندارد و هم‌چنان مانند گذشته معتقد است که “من یعنی مشایی و مشایی یعنی من”.

احمدی‌نژاد با حضور در جلسه “حامیان گفتمان سوم تیر” در مشهد٬ گفت که قصد ندارد سکوت فعلی خود را بشکند٬‌

گرچه به عقیده وی “این سکوت به معنای انفعال نیست و قصد ندارم وارد سیاست شوم”.

پیش از این برخی حامیان محمود احمدی‌نژاد و فعالان سیاسی اصول‌گرا از احتمال بازگشت وی به عرصه سیاست و همچنین برنامه‌های این گروه برای انتخابات مجلس دهم خبر داده بودند.

از سوی دیگر هفته گذشته وب‌سایت میدان ۷۲ - از وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد - مدعی شده بود که بازگشت وی به عرصه سیاست و موضع‌گیری‌هایش با نظر و تاکید آیت‌الله خامنه‌ای - رهبر جمهوری‌اسلامی - صورت گرفته است. خبری که پس از چند روز از خروجی این وب‌سایت حذف شد و در توضیح پیرامون دلیل این حذف آمد: “عده‌ای از سایت‌ها با تحریف خبر منتشر شده، سوء برداشت‌های خود را منتشر کرده و مطالب را منتسب به رهبری دانسته‌اند. لازم به ذکر است که تمامی اخبار مربوط به مقام معظم رهبری از دفتر ایشان منعکس می‌شود و هر گونه نقل مطلبی بدون تایید آن دفتر محترم، مورد تایید نیست”.

دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی معمولا به انتشار اخبار درباره وی و یا نقل‌قول‌هایی که از وی می‌شود حساسیت دارد و در صورت نادرست بودن٬ آن‌ها را تکذیب می‌کند.

هم‌زمان وب‌سایت آیین٬ نیز دیگر وب‌سایتی بود که نقلقولی از رهبر جمهوری‌اسلامی درباره احمدی‌نژاد منتشر کرده بود. به نوشته‌ی این وب‌سایت٬ آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نوروزی با خانواده جان‌باختگان جنگ هشت ساله ایران و عراق٬ در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا محمود احمدی‌نژاد “ضد ولایت‌فقیه” است یا خیر و آیا باید به وی وفادار ماند٬ گفته بود: “اتهام ضدولایت فقیه به آقای احمدی‌نژاد اتهام بسیار نادرستی است٬ شما به ایشان وفادار بمانید”. این وب‌سایت نیز به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر٬ مجبور به حذف آن از خروجی خود شده بود.

از سوی دیگر و با وجود این‌که بخش عمده‌ای از انتقادها به احمدی‌‌نژآد به حمایت وی از رحیم‌مشایی باز می‌گشت٬ وب‌سایت جهان‌نیوز - نزدیک به علی‌رضا زاکانی - نوشته بود که وی در جمعی درپاسخ به سوالی پیرامون نظرش درباره مشایی٬‌ گفته است: “این را که خودتان می دانید، من یعنی مشایی و مشایی یعنی من”.

پس از تعطیلات نوروزی٬ خبرگزاری آریا٬ متعلق به امیر محبیان٬ از تئوریسین‌های اصول‌گرا٬ اقدام به انتشار سخنانی از غلام‌حسین الهام کرده بود. براساس آن‌چه که آریا از سخنان الهام منتشر کرده٬ سخن‌گوی دولت دهم گفته بود: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز٬ حامی محمدباقر قالیباف٬ در گزارشی٬ با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد٬ نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.

در تعطیلات نوروزی هم چندین بار خبر احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه نهاوند برای انتخابات مجلس منتشر شد. خبری که تاکنون توسط نزدیکان احمدی‌نژاد تایید نشده است.

پیش از این مهدی کوچک‌زاده٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرگزاری ملت٬ درباره آینده سیاسی احمدی‌نژاد و فعالیت‌های وی چنین گفته بود: “یقین دارم کسی مثل او نمی تواند نسبت به سرنوشت کشور و مردم بی تفاوت باشد ولی لزوما حضور در عرصه سیاسی منحصر به نامزدی ریاست جمهوری نیست. او عرصه را ترک نکرده بلکه دوران ریاست جمهوری اش تمام شده و اهل جار و جنجال و دعوا راه انداختن و بازی به هم زدن و دهن به دهن شدن با یاوه گویان نیست”.

محمود احمدی‌نژاد پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری اقدام به تاسیس دانشگاهی با عنوان “ایرانیان” کرده بود. دانشگاهی که به عقیده برخی تحلیل‌گران سیاسی٬ به قصد در اختیار داشتن مکانی برای ادامه فعالیت‌های سیاسی و جمع شدن حامیان وی تاسیس شده بود.

این دانشگاه اما هنوز امکان فعالیت را نیافته است٬ مساله‌ای که دلیل آن از سوی ایسنا٬ چنین بیان شده: “اگر دانشگاه ایرانیان تمامی امکانات و شرایط لازم را برای برگزاری دوره و پذیرش دانشجو و به طور کلی موافقت شورای گسترش دارد، چرا مدارک و مستندات خود را مجددا برای بررسی به شورای گسترش آموزش عالی ارائه نمی‌کند، در حالی که یک بار مجوز مجددی برای ایجاد دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است. بنابراین با توجه به اظهارات معاون حقوقی وزارت علوم باید دید که لج و لجبازی دانشگاه ایرانیان کار دستش می‌دهد یا خیر”؟

محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود٬ سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظری از وی منتشر شده است. وی همچنین درگیر جلسه دادگاهی است که در آن باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد. دادگاهی که وی در جلسه نخست آن شرکت نکرد و جلسه دوم آن نیز برگزار نشد. گرچه هنوز خبر موثقی درباره فعالیت‌های آتی رییس دولت دهم منتشر نشده٬ اما به نظر می‌رسد احتمال حضور وی در عرصه سیاسی٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شود؛ اصول‌گرایانی که پیش از این گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد یافت.